• Anonym

Hiv efter blodprov?

Jag har lite funderingar kring HIV...

Någon som vet hur länge HIV-viruset överlever utanför kroppen, alltså t ex på golvet, ett papper osv?

Jag var och tog blodprov igår. Fick sedan en kompress på sticksåret som det redan var blod på! Kan jag ha blivit HIV-smittad???

Är osäker på om det var min egen kompress som var återanvänd eller någon annans då sköterskan var tvungen att sticka mig flera gånger. Jag tittar alltid bort så jag hade noll koll på vad hon gjorde.
    Såg däremot att hon tog en kompress på bordet som var ihopvikt  och att det var blod på den. Jag borde sagt till, men tänkte just då att det säkert var min. Men nu har jag världens ångest och fattar inte hur jag ska kunna stå ut 3 mån innan jag kan testa mig!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hiv efter blodprov?
  • Anonym (inlägg 8)
    Anonym skrev 2010-04-27 15:41:17 följande:
    Äh, inte behöver man ha tvångssyndrom bara för att man drabbas av obefogad oro. Det handlar ju bara om lite okunskap och med tanke på den skrämselpropaganda som tidigare förts om HIV är det väl inte så konstigt? Jag är väl hundra år gammal, men det fanns en tid då det inte var konstigt att tro att HIV smittade via toalettstolen. Man kan ju fråga sig varför det är just HIV ts oroar sig över och inte tex hepatit... som sagt skrämseltaktiken har väl funkat.
    nej det är inte okunskap utan det är typiskt tvång-en normal frisk person skulle inte ens börja fundera över om det var en gammal kompress som användes och som dessutom skulle innehålla blodsmitta. Sådan tankar dyker bara upp hos ångessyndrom-patienter.

Numera finns det ingen som kan undgå hur HIV smittar-det är vi välinformerade om i Sverige.
  • Anonym (inlägg 8)
    Anonym skrev 2010-04-27 15:21:31 följande:
    Till er som tror att jag har tvångssyndrom, ångestsymtom:Jag ställde en fråga och bad inte om att ni ska analysera om jag har tvångstankar eller ångest! Det är verkligen patetiskt att läsa och så otroligt löjliga svar. Folk oroar sig i olika grader och för olika saker, synd att ni inte verkar fatta det.
    men det är ju just symtom på tvång du har, inte på blodsmitta...det är bara bra du inser du har ett annat problem -ångestsyndrom.

Det är inte normalt oroa sig över en sådan här sak så är så extrem osannolik.

Bara bra du går i KBT istället-antagligen har du ett problem du behöver ta tag i som visar sig som obefogad oro -det kommer snart pluppa upp ngt annat du oroar dig över när detta lagt sig,särskilt om du färstärker ångesttankarna med att gå och testa dig.

OCD-är min diagnos. Sök KBT hjälp.
  • Probably the best    in the
    Anonym (inlägg 8) skrev 2010-04-27 18:40:48 följande:
    men det är ju just symtom på tvång du har, inte på blodsmitta...det är bara bra du inser du har ett annat problem -ångestsyndrom.Det är inte normalt oroa sig över en sådan här sak så är så extrem osannolik.Bara bra du går i KBT istället-antagligen har du ett problem du behöver ta tag i som visar sig som obefogad oro -det kommer snart pluppa upp ngt annat du oroar dig över när detta lagt sig,särskilt om du färstärker ångesttankarna med att gå och testa dig.OCD-är min diagnos. Sök KBT hjälp.
    Men så käckt och trevligt att det börjar ställas diagnoser på FL....utan att nån ens frågat efter det!
  • Anonym (inlägg 8)
    Anonym skrev 2010-04-27 15:21:31 följande:
    Till er som tror att jag har tvångssyndrom, ångestsymtom:Jag ställde en fråga och bad inte om att ni ska analysera om jag har tvångstankar eller ångest! Det är verkligen patetiskt att läsa och så otroligt löjliga svar. Folk oroar sig i olika grader och för olika saker, synd att ni inte verkar fatta det.
    Det finns många som har mer el mindre tvång-men en sak är säker-en helt frisk person börjar inte ens fundera över om en kompress var använd och innehöll blodsmitta. Och gör de de så slår de bort tanken som helt orimlig. En med tvång kan inte släppa tanken, får mer ångest, söker försäkrngar som du nu gör här och går sedan och testar sig helt inödan. Tyvärr inser inte personen att det rör sig om OCD förrän det har gått för långt och man har uttalade symtom.

Jag är bombsäker på detta.
    Anonym (inlägg 8) skrev 2010-04-27 18:46:00 följande:
    Det finns många som har mer el mindre tvång-men en sak är säker-en helt frisk person börjar inte ens fundera över om en kompress var använd och innehöll blodsmitta. Och gör de de så slår de bort tanken som helt orimlig. En med tvång kan inte släppa tanken, får mer ångest, söker försäkrngar som du nu gör här och går sedan och testar sig helt inödan. Tyvärr inser inte personen att det rör sig om OCD förrän det har gått för långt och man har uttalade symtom.Jag är bombsäker på detta.
    Det finns säkert nån diagnos för folk som sätter diagnos på folk dom aldrig träffat IRL också....
  • Anonym (inlägg 8)
    Probably the best in the skrev 2010-04-27 18:44:01 följande:
    Men så käckt och trevligt att det börjar ställas diagnoser på FL....utan att nån ens frågat efter det!
    i detta fallet är det ju så solklart så man inte ens behöver fundera.. .

Jag sätter 1000 spänn på att jag har rätt.

TS frågar efter ett svar på om HIv smittar genom att h*n inbillar sig ssk har använt en blodig kompress från ngn annan och att den då skulle innehålla blodsmitta. Det är så extremt osannolikt att det bara kan röra sig om OCD- för en frisk person accelerar inte tankebanorna på detta vis och man får inte ångest av en sådan här sak.

Jag är så säker jag kan bli på detta.
  • Anonym (inlägg 8)
    Probably the best in the skrev 2010-04-27 18:46:44 följande:
    Det finns säkert nån diagnos för folk som sätter diagnos på folk dom aldrig träffat IRL också....
    i detta fallet "kunnig person som veta vad h*n talar om "
    Anonym (inlägg 8) skrev 2010-04-27 18:50:03 följande:
    i detta fallet "kunnig person som veta vad h*n talar om "
    Och är man "kunnig" så skriver man inte ut att man sätter diagnos på någon man aldrig träffat. Det är så totalfel att uttrycka sig så!
    Sen kan du tipsa TS om att du kanske bör tänka efter om dina tankar påverkar ditt dagliga leverna, och om så är fallet kan jag tipsa om nåt bra...
    Att bomsäkert "ställa diagnos" nä, det ger ett otroligt oseriöst intryck! Så jag skulle om jag var TS sparka bakut direkt!
  • Anonym (inlägg 8)
    Probably the best in the skrev 2010-04-27 18:53:08 följande:
    Och är man "kunnig" så skriver man inte ut att man sätter diagnos på någon man aldrig träffat. Det är så totalfel att uttrycka sig så!Sen kan du tipsa TS om att du kanske bör tänka efter om dina tankar påverkar ditt dagliga leverna, och om så är fallet kan jag tipsa om nåt bra...Att bomsäkert "ställa diagnos" nä, det ger ett otroligt oseriöst intryck! Så jag skulle om jag var TS sparka bakut direkt!
    Ok men jag är säker på detta, det behövs inte särskilt mkt analys för att se det...

Klart det påverkar TS liv, H'n skriver ju att H'n funderat över hepatitC också och har extrem ångest och inte orkar vänta 3 mån för att testa sig.

Det ränner alldeles för många med ångestsyndrom på infektionsmottagningar och vårdcentraler med obefogad oro för blodsmitta som vill testa sig. Det bästa vore om distriksläkaren fångade upp dem där ist för att låta dem testa sig om och om igen.

OCD är en underdiagnositicera sjukdom...
  • Anonym (inlägg 8)
    Probably the best in the skrev 2010-04-27 18:53:08 följande:
    Och är man "kunnig" så skriver man inte ut att man sätter diagnos på någon man aldrig träffat. Det är så totalfel att uttrycka sig så!Sen kan du tipsa TS om att du kanske bör tänka efter om dina tankar påverkar ditt dagliga leverna, och om så är fallet kan jag tipsa om nåt bra...Att bomsäkert "ställa diagnos" nä, det ger ett otroligt oseriöst intryck! Så jag skulle om jag var TS sparka bakut direkt!
    klart det är jobbigt bli konfonterad med sin oro som psykiskt betingad...
Svar på tråden Hiv efter blodprov?