Probably the best in the skrev 2010-04-28 22:32:40 följande:
Tycker det mer och mer låter som du har lite nojja själv över att alla andra inte är som du i sitt resonemang...den empatiska förmågan kan inte vara på topp va? Skönt att häva ur sig på FL då man kanske inte får chansen IRL?Men ha ett gott liv! Ska inte kommentera mer för att understödja ditt nojjande, lovar
märkligt resonemang du för-rätt ologiskt. Jag bara visade på att OCD är ett underdiagnosticerat tillstånd som ofta ger sig i uttryck som absurda tvångstankar i flera orimliga led. Typiskt är skräck för HIV och andra blodsmíttor, men det förekommer många andra teman också.
Jag tror inte syster är så uppdaterad i psykiatri?
Det sämsta man som vårdpersonal eller läkare kan göra är att ge sk försäkringar och gång på gång tex gå med på att Hiv testa dessa personer.Då förstärker man bara beteendet. Det förekommer att unga tjejer/killar söker för en extremt överdriven HIV noja och då de tex beskriver en situation so TS gör så är det ofat frågan om ett ångesttillstånd snarare än en verklig fara. Det är få läkare som uppmärksammar dem och de söker sjukvård gång på gång för att tillfälligt lindra sin ångest.
De skriver också på olika forum bla på ett forum där de kan fråga en infektionsläkare om HIV. Nästan alla frågor där handlar om olika nojor som inte är verklighetsförankrade.
Jag har talat med kollegor i primärvården som suckat över denna typen av patienter men som då aldrig tar upp det verkliga problemet med patienten:ångestproblematiken.
Det är trist, för fångar man upp dem finns det fin behandling med goda resultat tillgå.
Självklart kan man inte veta vad TS fått sin oro i från men jag tycker det ändå är en varningsignal om man får så stark ångest efter en vanlig provtagning och får dessa absurda tankar.
Självklart kan jag inte ställa diagnoser på nätet, ingen kan det men man kan ju spekulera i vad det ev kan vara....
Det verkar inte som du själv är så insatt just i denna typ av sjukdomar då du avfärdar TS noja som "lite noja"....