Anonym skrev 2010-04-27 21:12:58 följande:
Oj, vilken upptåndelse över ett par frågor! Jag är ingen orolig person annars och har aldrig känt oro för hiv-smitta förut. Jag tycker det är sååååå fult att sätta diagnoser på folk på ett forum. Vill också säga att jag har en bekant som har varit med om både läkare och ssk som t o m har tagit upp använt såromläggningsmaterial från papperskorgen. När min bekant påpekade detta, blev de otroligt generade och sa vid båda tillfällena att de är stressade och hade slut på material på rummet. Sen bad de om ursäkt och hämtade nytt.Så när det gäller noggrannhet av hygien så har jag faktiskt lite svårt att lita på sjukvårdspersonalen.Det är säkert bra att fånga upp folk med ångestsyndrom, men det vore bra om sjukvårdspersonal utförde sina arbetsuppgifter så att patienten kände fullt förtroende för dem. Det gör personalen inte genom att använda något som har legat i papperskorgen eller att använda en kompress med blod, oavsett vems blod det är. Tack till er som kommenterade mina frågor utan att ställa diagnoser!
Anonym skrev 2010-04-27 21:19:45 följande:
Alltså det där tror jag inte på. Vårdpersonal tar ALDRIG upp använt material från en papperskorg och använder igen. Din vän måste ljuga hejdundrande vilt...Och du tror på det för att du är nojjig.
Återigen-tror du på den storyn och misstror vården så, så har du ett problem. Det är inte normalt oroa sig för att man skall råka ut för HIV/hepatitsmitta på sjukhus eller övrigt som patient i Sverige. Risken är fullständigt minimal om man så får blodtransfusion. Fö har INGEN smittas i Sverige med HIV,varken vårdpersonal som stuckit sig,skurit sig på KÄNDA HIV pat , eller patienter som fått blod.Hepatit C har patienter smittats med då man återanvänt koksalt flaskor till flera patienter men numera så har rutinerna ändrats så det alltid är engångs.
Den enda risken få HIV o hepatit i sjukvården är om man få blodtansfusion eller om man får hemofilimedicin som är gjort på human plasma.
Nu skriver du som om ssk använt en gammal blodig kompress på dig som en sanninga,fastän du vet det är helt orimligt.
Det är denna tankeflykt plus du fått för dig din vän råkat ut för läkare OCh ssk som tar upp använt material från papperskorgen som är typiska tecken på OCD. Det är inte sant det du får för dig!
Visst förekommer det slarv/fel i vården men att ngn MEDVETET gör ett så grovt fel och tar upp använt material från en papperskorg---näe du det tror jag inte på. Misstag begås OMEDVETET isåfall, men ingen kan ta fel på en papperskorg och en ny förpackning material.
Det är tankespöken du har som du gör till sanningar.