• Anonym

Hiv efter blodprov?

Jag har lite funderingar kring HIV...

Någon som vet hur länge HIV-viruset överlever utanför kroppen, alltså t ex på golvet, ett papper osv?

Jag var och tog blodprov igår. Fick sedan en kompress på sticksåret som det redan var blod på! Kan jag ha blivit HIV-smittad???

Är osäker på om det var min egen kompress som var återanvänd eller någon annans då sköterskan var tvungen att sticka mig flera gånger. Jag tittar alltid bort så jag hade noll koll på vad hon gjorde.
    Såg däremot att hon tog en kompress på bordet som var ihopvikt  och att det var blod på den. Jag borde sagt till, men tänkte just då att det säkert var min. Men nu har jag världens ångest och fattar inte hur jag ska kunna stå ut 3 mån innan jag kan testa mig!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hiv efter blodprov?
  • Probably the best    in the
    Anonym (inlägg 8) skrev 2010-04-27 18:57:56 följande:
    klart det är jobbigt bli konfonterad med sin oro som psykiskt betingad...
    Lik förbaskat är det inte seriöst att ställa diagnoser utan att ha träffat någon IRL...antar/hoppas att du inte är doktor, så för kännedom så är det dom som ställer diagnoser, ingen annan (ev psykologer...))
  • Anonym (jösses)
    Anonym skrev 2010-04-27 15:21:31 följande:
    Till er som tror att jag har tvångssyndrom, ångestsymtom:Jag ställde en fråga och bad inte om att ni ska analysera om jag har tvångstankar eller ångest! Det är verkligen patetiskt att läsa och så otroligt löjliga svar. Folk oroar sig i olika grader och för olika saker, synd att ni inte verkar fatta det.
    Patetiska frågor ger ofta patetiska svar.
  • Anonym
    Anonym (inlägg 8) skrev 2010-04-27 18:37:04 följande:
    nej det är inte okunskap utan det är typiskt tvång-en normal frisk person skulle inte ens börja fundera över om det var en gammal kompress som användes och som dessutom skulle innehålla blodsmitta. Sådan tankar dyker bara upp hos ångessyndrom-patienter. Numera finns det ingen som kan undgå hur HIV smittar-det är vi välinformerade om i Sverige.
    Jag upplever det verkligen som tvärtom, att folk i allmänhet är oerhört felinformerade alt inte tagit in information alls om sådant som rör hälsa.  Jag är själv läkare och jag förvånas verkligen av de...teorier och missuppfattningar jag får framkastade ibland. Av dels patienter, men framförallt av vänner/bekanta som får för sig att diskutera. 
  • Anonym

Oj, vilken upptåndelse över ett par frågor!

Jag är ingen orolig person annars och har aldrig känt oro för hiv-smitta förut. Jag tycker det är sååååå fult att sätta diagnoser på folk på ett forum.

Vill också säga att jag har en bekant som har varit med om både läkare och ssk som  t o m har tagit upp använt såromläggningsmaterial från papperskorgen. När min bekant påpekade detta, blev de otroligt generade och sa vid båda tillfällena att de är stressade och hade slut på material på rummet. Sen bad de om ursäkt och hämtade nytt.

Så när det gäller noggrannhet av hygien så har jag faktiskt lite svårt att lita på sjukvårdspersonalen.

Det är säkert bra att fånga upp folk med ångestsyndrom, men det vore bra om sjukvårdspersonal utförde sina arbetsuppgifter så att patienten kände fullt förtroende för dem. Det gör personalen inte genom att använda något som har legat i papperskorgen eller att använda en kompress med blod, oavsett vems blod det är.

Tack till er som kommenterade mina frågor utan att ställa diagnoser!

• Anonym
    Anonym (inlägg 8) skrev 2010-04-27 18:34:50 följande:
    hepatit C smittar inte heller på det viset däremot skulle man kunna tänka sig det finns en teoretisk risk för hepatit B då det krävs oerhört lite blod och endast en hudspricka för att bli smittad. Men är man smart så vaccinerar man sig mot hepatit B så behöver man inte fundera på det framöver. Ska du oror dig så oroa dig isåfall för hepatit B -den enda blodsmittan som man kan få av att gnugga ett blodigit plåster mot ett eget sår.
    Jag oroar mig inte för hepatit B, är vaccinerad.
  • Anonym (inlägg 8)
    Anonym skrev 2010-04-27 21:12:58 följande:
    Oj, vilken upptåndelse över ett par frågor! Jag är ingen orolig person annars och har aldrig känt oro för hiv-smitta förut. Jag tycker det är sååååå fult att sätta diagnoser på folk på ett forum. Vill också säga att jag har en bekant som har varit med om både läkare och ssk som  t o m har tagit upp använt såromläggningsmaterial från papperskorgen. När min bekant påpekade detta, blev de otroligt generade och sa vid båda tillfällena att de är stressade och hade slut på material på rummet. Sen bad de om ursäkt och hämtade nytt.Så när det gäller noggrannhet av hygien så har jag faktiskt lite svårt att lita på sjukvårdspersonalen.Det är säkert bra att fånga upp folk med ångestsyndrom, men det vore bra om sjukvårdspersonal utförde sina arbetsuppgifter så att patienten kände fullt förtroende för dem. Det gör personalen inte genom att använda något som har legat i papperskorgen eller att använda en kompress med blod, oavsett vems blod det är. Tack till er som kommenterade mina frågor utan att ställa diagnoser!
    Anonym skrev 2010-04-27 21:19:45 följande:
    Alltså det där tror jag inte på. Vårdpersonal tar ALDRIG upp använt material från en papperskorg och använder igen. Din vän måste ljuga hejdundrande vilt...Och du tror på det för att du är nojjig.

Återigen-tror du på den storyn och misstror vården så, så har du ett problem. Det är inte normalt oroa sig för att man skall råka ut för HIV/hepatitsmitta på sjukhus eller övrigt som patient i Sverige. Risken är fullständigt minimal om man så får blodtransfusion. Fö har INGEN smittas i Sverige med HIV,varken vårdpersonal som stuckit sig,skurit sig på KÄNDA HIV pat , eller patienter som fått blod.Hepatit C har patienter smittats med då man återanvänt koksalt flaskor till flera patienter men numera så har rutinerna ändrats så det alltid är engångs.

Den enda risken få HIV o hepatit i sjukvården är om man få blodtansfusion eller om man får hemofilimedicin som är gjort på human plasma.

Nu skriver du som om ssk använt en gammal blodig kompress på dig som en sanninga,fastän du vet det är helt orimligt.

Det är denna tankeflykt plus du fått för dig din vän råkat ut för läkare OCh ssk som tar upp använt material från papperskorgen som är typiska tecken på OCD. Det är inte sant det du får för dig!

Visst förekommer det slarv/fel i vården men att ngn MEDVETET gör ett så grovt fel och tar upp använt material från en papperskorg---näe du det tror jag inte på. Misstag begås OMEDVETET isåfall, men ingen kan ta fel på en papperskorg och en ny förpackning material.

Det är tankespöken du har som du gör till sanningar.
  • Anonym (inlägg 8)
    Anonym skrev 2010-04-27 19:36:08 följande:
    Jag upplever det verkligen som tvärtom, att folk i allmänhet är oerhört felinformerade alt inte tagit in information alls om sådant som rör hälsa.  Jag är själv läkare och jag förvånas verkligen av de...teorier och missuppfattningar jag får framkastade ibland. Av dels patienter, men framförallt av vänner/bekanta som får för sig att diskutera. 
    bäste läkare, eller så är det så de har OCD men spelar dumma för att linda in sin oro . Det har du aldrig funderat på eller? De så att säga låtsas som de inte vet en sak och går och testar sig för att de nojjar.

Jag upplever tvärtom folk i dagen Sverige är pålästa kring sjukdomar osv...
  • Anonym

Mja...det handlar ju inte alltid om direkt oro, utan mer teorier kring olika tillstånd. Tex att blodtrycksmedicinerna skulle ha "dragit ur kalket ur knäna" så då slutade man med dem. (artrospatient) Att blindtarmen som är sprickfärdig i själva verket är ett resultat av att man ätit för stark mat. Att man kan ta antibiotikan man fick mot hudinfektionen mot herpesblåsorna som man senare fick på läppen. Mina kära väninnors frågor kring mens och könssjukdomar när jag var på gyn/obst var direkt häpnadsväckande. Etc etc. Nu är jag ot, men jag menar, det är ju bara att läsa här på forumet så ser man ju en hel del galet.. (riktar mig alltså inte till ts nu)

Sen att folk ofta kan mycket om just sina diagnoser är en annan sak.
  • Anonym (inlägg 8)
    Anonym skrev 2010-04-27 22:05:10 följande:
    Mja...det handlar ju inte alltid om direkt oro, utan mer teorier kring olika tillstånd. Tex att blodtrycksmedicinerna skulle ha "dragit ur kalket ur knäna" så då slutade man med dem. (artrospatient) Att blindtarmen som är sprickfärdig i själva verket är ett resultat av att man ätit för stark mat. Att man kan ta antibiotikan man fick mot hudinfektionen mot herpesblåsorna som man senare fick på läppen. Mina kära väninnors frågor kring mens och könssjukdomar när jag var på gyn/obst var direkt häpnadsväckande. Etc etc. Nu är jag ot, men jag menar, det är ju bara att läsa här på forumet så ser man ju en hel del galet.. (riktar mig alltså inte till ts nu) Sen att folk ofta kan mycket om just sina diagnoser är en annan sak.
    jomen det är ju inte direkt välinformerade personer som ställer frågor om hälsa/sjukdom på FL..en mer klok person vänder sig till sjukvården direkt eller söker artiklar på ngn medicinsk sökdatabas.. .

Du måste haft otur med dina patienter. Jag tycker folk som är inlagda är oerhört välinformerade samt funderar vettigt kring olika tillstånd.
  • Probably the best    in the
    Anonym (inlägg 8) skrev 2010-04-27 22:31:41 följande:
    jomen det är ju inte direkt välinformerade personer som ställer frågor om hälsa/sjukdom på FL..en mer klok person vänder sig till sjukvården direkt eller söker artiklar på ngn medicinsk sökdatabas.. .Du måste haft otur med dina patienter. Jag tycker folk som är inlagda är oerhört välinformerade samt funderar vettigt kring olika tillstånd.
    Och vilken erfarenhet grundar du det på? Är du läkare? Sjuksköterska? Undersköterska eller bara patient/anhöriga som hör dig för?
Svar på tråden Hiv efter blodprov?