Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Overaller har jag köpt när det var rea, hoppas dom ska funka.. tog strl 80, men dom var stora. Dom var billiga iaf, så i värsta fall får vi köpa nya...

Sansad - Jag "känner igen" våra killar oc ser vem som är vem, men har blandat ihop dom två gånger tror jag sen dom föddes. En gång när vi somnat dom i vagnen på kvällen och vi skulle bära över dom i sina sängar, så  då hamnade fel barn i fel säng.. sen på BVC vid 6 månaderkontrollen.. då tog vi fel så dom vi skriva om i  deras journaler..

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82
    Fröken Fajans skrev 2010-08-31 15:33:40 följande:
    Nu har mina börjat få tänder. Usch vi har blivit bjudna på julbords/show resa till sthlm av sambons jobb. Hade varit jättekul, har inte gjort något annat eller sovit en hel natt sedan vi kom hem med dem. Antar att det innebär två dagar och en natt. Killarna kommer att vara 11 månader, funderar på om mormor och morfar (som jag litar mer på än min egna sambo vad gäller omsorg om dem) skulle kunna bo här under tiden. Tror vi har diskuterat barnvakt tidigare, men hur känner ni?
    Åk! Vi var iväg över en natt när killarna var 5 månader, det var himmelskt! Lite jobbigt att åka ifrån dom men sen släppte det. Så skönt att kunna äta i fred, sova och bara vara själva. Dom hade det jättebra hemma med mormor och gamlamormor och kom fortfarande ihåg oss när vi kom hem. Vi funderar på att sticka iväg igen över en natt i slutet av oktober då vi har bröllopsdag.. tror det är viktigt att man kommer iväg ibland, speciellt när man har tvillingar som kan vara så himla intenstivt!
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82
    glasvas skrev 2010-09-01 09:25:56 följande:
    Jag tycker också att ni ska åka, ibland behöver man faktiskt en paus. Det är ju oerhört intensivt med tvillingar, ja barn överhuvudtaget faktiskt, man måste få vara nåt annat än bara mamma nångång ibland. Pratade med BVC igår och då kom vi in på det där med barnvakt och hon tipsade om att man kanske kunde låta blivande barnvakten 'öva' lite på läggning etc, även om man litar på dem så kan det vara bra för både barnen och barnvakten att de tränat lite innan. Vi ska också åka iväg, min mamma fyller 60 och först var planen att vi skulle iväg till Afrika i två veckor, men det kändes för länge. Sen var tanken 4 dagar i London, men iom att jag mår så illa och har sån foglossning så kan jag ju knappt promenera så mycket som jag brukar när vi är där. Så nu blir det en natt på spa på Västkusten istället. Det känns väldigt lagom. Killarna får vara hos farmor och farfar där de känner sig hemma. Dessutom kommer ju dina vara 11 månader, då är de väl ur den värsta separationsfasen?

Var har ni köpt era overaller? Och hur gör ni med vinterskor? Jag tänkte egentligen inte köpa några innnan de börjar gå, men nåt ska de ju ha på fötterna i vagnen. HIttade såna där gosiga (men lite fula) uggstövlar fast för barn typ, men tyvärr var de slutsålda.
    Såna skor har jag köpt. Lite småfula ja, men känns lagom att ha i vinter innan dom börjar gå ordentligt. Svårt att gissa vilken storlek dom kommer ha bara, så jag hoppas det blir bra!
  • bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-09-03 09:07:30 följande:
    Igår var vi alltså på uppföljning, allt gick jättebra. Killarna väger numera 8,7 kg och 8,2 kg. Max är störst och även så på längden, han är 69,5 cm lång och Melvin 69 cm.

Läkaren frågade massor om nutrition, motorik och sånt. Så jag fick snällt sitta där och rapportera
    I vilket fall som helst så fick båda killarna godkänt och en ny tid i oktober. Då är det dags att träffa en sjukgymnast, vi är inte i "behov" av någon sjukgymnast utan det handlar om ren uppföljning från Neonatals sida. Själv tycker jag att det är jättebra att dom följer upp killarna så ordentligt.
    Vad skönt att allt såg bra ut! Vad många uppföljningar ni får! Vi har inte varit på något än, men det kommer väl. Våra kom ju i vecka 33, det är ju inte jättelångt efter dina. Tror dom brukar ha när dom är runt 1 år här.

Vi var på BVC igår för vägning. Oliver väger nu 9,5 kg och Ludvig 9,4 kg, båda 72 långa! Lillebrorsan har alltid legat 400 g under, så han börjar ta igen nu, medans Oliver börjar plana ut antagligen. Det känns att dom börjar närma sig 10 kg kan jag säga. Annars trodde hon att dom snart sitter av sig själva, för hon tyckte dom var stadiga. Jag vet inte, dom viker sig fortfarande frammåt, men det är nog inte jättelångt borta.

Sitter dina själv än?

Och Oliver lyckades komma upp på händer och knä igår i någon sekund typ, så krypandet för honom är nog inte jättelångt borta.
  • bananflugan82

Igår satt O utan stöd för första gången! Så otroligt häftigt. Jag satte honom på golvet och från att ha suttit som en säck potatis innan, lyfte han händerna från golvet och satt själv! Vingligt, men en god början. Jag blev alldeles rörd, min små killar håller på att bli så stora. Likaså nu när jag rensar ut kläder allt eftersom. Dom kan snart ha storlek 80, vilket betyder att det bara är en storlek till, sen kan jag inte handla kläder på babyavdelningen längre. Det känns sorgligt på något vis. Dom är inte så gamla än, men mina små killar håller på att växa upp liksom. Det bara säger pang, sen är dom några år gamla och vill inte alls mysa med mamma längre.

• bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-09-08 14:51:45 följande:
    Här har det varit ett par sömnlösa nätter nu, Max har som sagt haft hög feber i flera dagar. Nu verkar det dock som febern äntligen har gett med sig. Verkar som att han har haft tredagarsfebern.
    Febern kom ju från ingenstans (ingen förkylning eller nåt sånt), det blev rejält hög på en gång, höll i sig i 3 dagar och nu är dom klassiska röda utslagen här. Det ända som är lite märkligt är att dom här röda utslagen som kommer på rygg och mage och är klassiska för tredagarsfebern även har dykt upp i ansiktet på honom. Så jag upplever att han fortfarande ser rätt hängig ut...lilla plutt
    Själv känner jag mig som ett vrak, men förhoppningsvis får jag en skaplig natt inatt 
    Men var det inte du som skrev för ett tag om att någon av killarna hade fått röda prickar då med? Eller var det någon annan?
  • bananflugan82

Natten till idag var första natten killarna sov utan att vilja ha mat! Vaknade 06, tog in en av dom till oss, somnade om till 07.. tänk om det kunde fortsätta så så man kan få börja sova hela nätter igen!

Imorgon börjar vi babyrytmik! Ska bli roligt för killarna älskar sång och musik. Sen på kvällen ska jag på mamma-mingel. Är en nattklubb här i stan som ordnar det. Det är buffé, lite dryck, modevisning och såna saker. Vi är ett helt gäng tjejer så det ska bli jätteroligt!

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010