Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Här har killarna nu sovit två nätter i rad utan att ha velat mat! Tänk om det kunde hålla i sig... L har sovit från 20-07, utan ett pip från sängen! O vaknar runt 05, då har vi tagit över honom till oss så han inte väcker brorsan, plus att det är lättare att somna om honom när man själv ligger bredvid..

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82

Här vaknar dom också allt mellan 05-06.. som tur är går dom fortfarande att somna om, så dom iaf sover  till 07 som oftast.. vi har gjort så att vi tar in den som vaknar i vår säng, så somnar han om där. Har båda vaknat, så tar vi in en av dom så somnar han hos oss och så somnar den andre om i sin säng så fort det blir tyst. Dom är ju väldigt bra på att stissa upp varandra annars!! Det är ju inte roligt att sova när brorsan ligger i sängen bredvid och tjattrar för fullt.

Jag var i väg hemifrån i torsdag och fredags kväll för jag hade grejer att hitta på, så maken fick natta dom själv. Tog jätte lång tid att få dom att somna och sen hela helgen har det tagit typ 2 timmar innan dom äntligen somnat efter att vi sprungit fram o tillbaks var 10e minut.. så nattingarna har varit helt upp o ner igen! Vet itne om det är för att jag var iväg och dom inte gillade det riktigt. Har sovit ororlig också, natten till idag fick vi ta in Ludvig till oss redan vid 01 för han inte somnade ordenligt.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82

fröken fajans: Det låter lite som nattskräck eller som att dom kommit in i separationsfasen.. Att dom vaknar o är ledsna och vill veta att ni är där liksom.. förstår att det måste vara skitjobbigt!

• bananflugan82

natten till idag sov dom bra igen.. konstigt det där. somnade bra igår o har sovit till 06 då oliver vaknade.. han somnade o dom sov till 07.. så idag kanske man kan känna sig som en människa igen?

• bananflugan82

Idag vaknade dom 06..o låg o småslumra till iaf 07..
    Jag undrar hur det ska bli när vi sen går över till vintertid och vrider tillbaks klockan.. ska dom vakna ännu en timme tidigare då?! Får försöka rätta till det på nåt sätt...

Igår var jag hos min mamma nästan hela dagen med killarna. Upplevde "främlingsrädsla" för första gången.. min bror var där en sväng också och Oliver blev jätteledsen! Så fort han pratade med honom så blev han ledsen och sen skulle han sitta i min famn hela tiden, gick inte att sätta ner honom för han började stortjuta.

• bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-09-15 18:42:39 följande:
    Idag har jag köpt vinterskor till killarna. Jag velade väldigt länge på om det skulle vara nödvänigt med riktiga skor, men till sist kom jag fram till att det kunde vara bra. "Risken" finns ju trots allt att killarna börja gå någonstans runt 1 års ålder dvs i januari.
    Så nu känner jag mig redo för vintern

Eller näe egentligen inte, jag har bara en vinteråkpåse (kvar sen dottern) så jag behöver hitta en till
    vad tog du för storlek i skor?
  • bananflugan82
    Jag har också köpt skor. På H&M faktiskt! Dom hade ursöta vinterkängor som var rejäla för bara 149kr! Var storlek 20-21, så jag hoppas också det ska räcka. Mina killar växer som ogräs....
  • bananflugan82

frökenmumin: dom har nog kommit in ganska nyligen för jag såg att det fanns kvar på ett h&m jag var på igår.. jättefina iaf! o inte dyrt. :)

nillan82: mina killar är också 8 månader (eller 6½ månder korrigerad tid). Stora killen vill krypa men kan inte än, han försöker verkligen o blir jättearg när han inte kan. Lillen verkar inte bry sig jättemycket om att försöka krypa än. :) Sitta själva går sådär. Någon sekund, men sen ramlar dom åt sidan eller slänger sig baklänges. Men dom har samtidigt bara nyligen börjat sitta bra i sina matstolar, så dom har inte riktigt styrkan att sitta själva än. Bilstol har vi bytt för någon månad sen, har Acta Gracos duologic tror jag dom heter.. varar länge o är jättenöjda med dom! killarna sitter jättebra.

mat:
    Välling när dom vaknar, allt mellan kl 06-07
    09 Ersättning som mellanmål, 180ml
    11 Lunch, varsin stor burk mat och efterrätt
    13 Ersättning som mellanmål, 180ml
    15 Middag, burkmat
    17 Gröt
    19 Välling i spjälsängarna innan sovdags

Ska börja att fasa ut ersättningen o ge något matigt till mellanmål också, har inte gjort det än bara.

Någon som har bra tips på mellanmål? Förutom smörgås.  

• bananflugan82

Här har också blivirt väldig gnälligt... iofs har dom tänder på gång i överkäken, men jag vet inte.. o dom verkar tröttare än vanligt, orkar inte vara vakna lika många timmar åt gången på dagen längre.

• bananflugan82

frökenmumin: Oliver ratar inte vällingen alltid, men vissa dagar är såna. Han vill inte ha på morgonen fast han då inte ätit på ungefär 12 timmar. Då kan det gå till nästa mål innan han äter och han verkar inte vilja ha innan. Vissa kvällar tar han några klukar välling och vill sen inte ha mer. Här sover dom dock lika bra även om dom inte ätit sin välling, har vi märkt. Nu har vi kört med fullkornsvällingen 2 kvällar i rad och då har dom sovit 1 timme längre på morgonen.. om det är en tillfällighet eller om det är vällingen, det återstår att se..
    Det är ju att backa ett steg men, du kan inte tänka dig att ge honom ersättning igen? För att han ska sova bättre menar jag. Och föröska med välling sen igen efter ett tag. Eller ge gröt precis innan läggdags istället.

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010