Inlägg från: glasvas |Visa alla inlägg
  • glasvas

Vi som hade Bf januari/februari 2010

frökenmumin skrev 2010-08-10 19:45:27 följande:
    Jag börjar antagligen bli senil eller nåt för jag minns inte riktigt (eller om jag helt enkelt har missat det) hade du en jobbig förlossning, med tanke på minnesluckorna?
    Segt med foglossning redan, jag håller tummarna för att det dröjer ett tag till innan det blir allt för besvärligt. Lätt att säga kanske, inte lätt för dig att ta det lugnt direkt

Förstår att du blir lite irriterad på situationen hemma hos dina svärföräldrar. Jag kan inte annat än instämma att det är lite märkligt att 4 vuxna måste ta hand om två barn. utöver det så får du ta hand två småttingar plus att du har en i magen, så i praktiken tar du hand om 3
    Ingen fara, jag har nog inte pratat så mycket om min förlossning, men den var rätt lång. Jag svimmade av akupunkturen, kräktes av lustgasen, somnade av ryggbedövningen, fick värkförstärkande, och har knappt nån uppfattning om tiden mellan 23 och 04... Viktor fastnade på vägen ut och fick tas med sugklocka medan David kom i säte. Det var lite körigt har jag för mig... Dessutom förlorade jag mycket blod och kände mig som en urvriden disktrasa i flera veckor efter.

Ja, situationen är frustrerande minst sagt, men å andra sidan får jag ju dagliga exempel på dåligt föräldraskap som jag kan lära mig att undvika

Barnsäng och verymuch; det var länge sen, kul att höra från er! Låter underbart med lite avlastning i Spanien.

Mina killar gör inte så mycket ljud som man kan tolka som ord, men Viktor verkar säga hej när man säger det till honom. Och David har börjat pussas, han tar tag om mina öron med ett järngrepp, drar fram ansiktet och planterar en blöt puss mitt på munnen Väldigt gulligt!
  • glasvas

Vi har lite samma problem med maten, främst matpuré, brukar också testa att ta varannan sked med frukt. Det är de galna i, särskilt nektariner, det går åt ca 3 per måltid, river dem på rivjärn med skal och allt, skalet hamnar bredvid. Kanon!

Annars är de rätt gnälliga nu, inget duger, inga leksaker, inte gåstolen som de älskar annars, helst ska jag ligga raklång på golvet så att de kan krama mina ben och dra mig i håret. Eller så vill de sitta i min famn och leka med leksakerna. Som tur är så sover de rätt bra både dag och natt.

Vi har god avlastning och ska flytta närmre svärföräldrarna, tyvärr innebär det ca 30 min längre för mina föräldrar. Tittade faktiskt på hus igår, jättecharmigt, men i behov av renovering av köket och alla, verkligen alla, ytskikt. Det ligger heltäckningsmatta i medaljongmönster från 60-talet i ett av rummen. Men det verkar vara grangolv under. Frågan är om man orkar renovera med två små och en i magen. Dessutom har jag drabbats av ett illamående som är femton gånger värre än sist! Knappt jag klarar mig igenom dagarna. Ja, vi får se vad som händer.

Nu ska jag lägga mig på golvet och agera mänsklig lekmaskin...

• glasvas
    Mysan31 skrev 2010-08-13 12:40:39 följande:
    Tänk om det är twins igen......
    Den tanken har slagit mig en och två och tre gånger, och typ varje dag Det hade varit jättekul, men herregud, fyra barn under 14 månader, hur funkar det!

Vi har första ul den 10/9, för KUB. Det är i v 12 och samma som sist då vi fick reda på att det var två. Gissa om jag kommer att ligga vaken den natten...
  • glasvas

Jag har alltid sagt att jag inte vill ha fler barn än vad som får plats i en vanlig bil, dvs tre. Både sambon och jag är från 'trebarnsfamiljer' och det känns normalt. Jag hade bara inte väntat mig att de skulle komma så tätt... Under graviditeten fick jag en del kommentarer om att det skulle vara skönt om det var en av varje så var man 'klar' sen, men jag kände redan då att jag nog skulle vilja ha en trea. Dessutom har jag aldrig fattat det där behovet av att ha båda könen innan man är klar, huvudsaken är väl att de är friska så får det väl vara vad som helst?

• glasvas
    frökenmumin skrev 2010-08-15 08:49:52 följande:
    Något typ av skydd kan ju vara bra, det kan ju trots allt ske en "olycka" och särskilt när man inte alls räknar med det
    Kan inte annat än att hålla med. Skäms Men "olyckan" är ju välkommen ändå... Solig
  • glasvas
    frökenmumin skrev 2010-08-15 14:28:19 följande:
    Fast om jag har förstått det hela rätt så är det väl ingen olycka för eran del. Visst nämnde du att ni ville ha ett (kanske ska skriva ett/flera barn till Tungan ute). Så även om det inte var planerat in i minsta detalj så var det ändå på sätt och vis planerat och då är det ju ett underverk

Men jag förstår vad du menar...hahaha...

Och som sagt, vill eller planerar man inte att skaffa fler barn så tycker jag man bäst i att skydda sig
    Japp, kanske kan kalla det en otimad lycka istället... Vi hade ju tänkt att flytta till västkusten, gifta oss och allt det där under nästa år. Istället blir vi kvar här i småland där vi har jobb och flyttar närmre sambons föräldrar. Så får vi ta resten sen...

Jag käkade också p-piller under många år, men jag fick väldigt jobbiga humörsvängningar av det så jag försöker undvika hormonpreparat. Det jag funderar på när syskonet har kommit ut är kopparspiral, jag vet faktiskt inte vad det finns för andra alternativ. Vi blev också gravida på, i princip, första försöket, båda gångerna så vi måste ju ha nåt.
  • glasvas

Idag testar jag på hur det är att bara ha ett barn att släpa omkring på! David och jag är hemma för en extra BVCkoll av hans huvudomfång som hade växt lite fort vid förra kontrollen, medan Viktor är kvar hos farmor och farfar. Det känns märkligt. Passar också på att titta till lägenheten och sånt. Huvudomfånget verkade förresten ok...

Jag har inte gett macka än, bara nån smula av min vid frukosten, och David fick lite kanelbulle förut *skäms* Men jag tänkte börja testa lite med det, de tuggar på rätt bra, trots att de fortfarande inte fått några tänder.

Jag var lite inne på äggdonation när jag gick på universitetet när jag var yngre. Jag bodde i USA och där var det stor diskussion kring det hela just då. Nu vet jag inte, är iofs över 35 så det är inte aktuellt, men är tudelad i frågan, ser det ju som en stor välgörenhet att kunna hjälpa andra, samtidigt som ni säger, risken finns ju att man blir uppsökt efter 18 år. Och det väcker ju nästa frågeställning, när är man förälder och kan man verkligen räknas som biologisk förälder efter att ha donerat lite celler?

Frökenmumin: inte kul med förkylning, hoppas att alla mår bra snart! På tal om sjukdom hur är det med vattkoppor för såna här små? Några som vi umgås med sporadiskt som har varsin son som exakt lika gamla som våra har det. Barnen alltså... Är det farligt, eller rent av bättre att få det nu?

• glasvas

Jag fick veta av en bekant att det finns nåt företag i Göteborg som även säljer på nätet selar som man kan ha på ryggen. Tänkte att det kanske kan underlätta, BabyBjörn selen är ju inte helt ergonomisk iaf inte den vi har. Sanslöst dålig svenska i de meningarna, förlåt. Jag skyller på kusinernas något stressande närvaro... Men de åker imorn

Annars är det lugnt, Viktor har sovit lite dåligt och det har jag med. Mår hemskt illa, värre än förra gången, och har som sagt redan ont av foglossning.

Bilstolar ska vi titta efter när vi varit på ultraljudet den 10e, om vi behöver köpa en större bil... Vi har en Ford Focus kombi idag och tänkte ha babyskyddet i mitten bak, och sen stolarna på passagerarplats och bakom den. Är det nån mer som har en Focus?

• glasvas

Här händer inte så mycket, fast egentligen gör det väl det. David har börjat babbla och Viktor är på god väg att börja resa sig mot möbler. Inga tänder hos någon av dem ännu. De är rätt gnälliga på dagarna, och är bara nöjda om de kan se mig hela tiden, lite jobbigt när man ska byta blöja på den ena... De verkar ha rätt roligt med varandra dock så det hjälper. Hittade dem i en enda hög idag där de pratade och skrattade. Jättehärligt

Har inte köpt overaller än, ska ut och shoppa en sväng nästa vecka så då kanske jag hittar något. Kan ni rekommendera några särskilda? Ska man köpa vattentäta och vindtäta, för jag antar att de kommer att kunna gå under vintern och då ska man väl ha det? Det räcker väl inte riktigt med en som är varm i vagnen.

Jag har inte tagit fel på dem mer än en gång när de var ett par veckor gamla. David var den som alltid vaknade och skrek på natten så när det började skrikas gick jag upp och plockade upp honom, bara för att upptäcka att jag höll ett sovande barn i famnen och det var Viktor som låg kvar i sängen och skrek. Sen lyckas jag ge dem fel namn hela tiden, oftast får de heta Åke och Daniel. Inte så hemskt logiskt. Fast våra är ju tvåäggs och är inte så himla lika...

• glasvas

Jag tycker också att ni ska åka, ibland behöver man faktiskt en paus. Det är ju oerhört intensivt med tvillingar, ja barn överhuvudtaget faktiskt, man måste få vara nåt annat än bara mamma nångång ibland. Pratade med BVC igår och då kom vi in på det där med barnvakt och hon tipsade om att man kanske kunde låta blivande barnvakten 'öva' lite på läggning etc, även om man litar på dem så kan det vara bra för både barnen och barnvakten att de tränat lite innan. Vi ska också åka iväg, min mamma fyller 60 och först var planen att vi skulle iväg till Afrika i två veckor, men det kändes för länge. Sen var tanken 4 dagar i London, men iom att jag mår så illa och har sån foglossning så kan jag ju knappt promenera så mycket som jag brukar när vi är där. Så nu blir det en natt på spa på Västkusten istället. Det känns väldigt lagom. Killarna får vara hos farmor och farfar där de känner sig hemma. Dessutom kommer ju dina vara 11 månader, då är de väl ur den värsta separationsfasen?

Var har ni köpt era overaller? Och hur gör ni med vinterskor? Jag tänkte egentligen inte köpa några innnan de börjar gå, men nåt ska de ju ha på fötterna i vagnen. HIttade såna där gosiga (men lite fula) uggstövlar fast för barn typ, men tyvärr var de slutsålda.

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010