Inlägg från: glasvas |Visa alla inlägg
  • glasvas

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Mammat3 skrev 2010-09-01 12:59:53 följande:
    Orsino när va det du skulle få din 3 e?? Har du bestämt hur de blir med vagn och så?
    Trean kommer, om allt går som det ska, i mars nästa år. Just nu lutar jag åt att använda sjal till bebisen och vagn till killarna. Kanske skaffa en enklare enkelvagn, vi får se...
  • glasvas

Ja, jag har funderat på en syskonsits också, men jag vet inte om det finns till vår vagn. Vi har en Teutonia S4. Jag har iofs inte letat så intensivt än... Kan ju dessutom fortfarande vara två. Ultraljud nästa fredag Tungan ute

• glasvas

Visst är det jobbigt när båda gnäller! Har såna med jämna mellanrum, som tur är så är det faktiskt rätt sällan, en eller ett par gånger i veckan. De är ju inne i den där fasen när man inte kan försvinna utom synhåll utan att det blir kaos. Men vad jobbigt med feber, jag hoppas att det snart går över!

Man blir ju så löjligt stolt över alla nya grejer de gör! Man blir nästan gråtmild när man ser dem sitta själva, och tveksamt stolt över att Viktor verkar förutse vilken leksak David är på väg till och norpar den framför näsan på honom. Och det går ju så fort. Dags att rensa ut alla 68-storlekarna, det är ju lika vemodigt varje gång.

Här är vi friska, men jag har jätteproblem med foglossningen. Igår kunde jag knappt gå, och i lördags kväll hade jag somnat på soffan och när jag skulle gå och lägga mig kunde jag inte stödja på höften, min sambo fick komma och hämta mig... På dagarna kommer jag inte ut själv, vi ska på BVC på torsdag och som tur är så kommer det en kvinna därifrån och hjälper mig att bära ner för trappan... Vi bor bara fem minuter därifrån.

Vi har förresten kollat på hus, och hittat ett som skulle passa oss! Håll tummarna för att allt klaffar och att det inte blir budgivning...

• glasvas

Oj, tredagarsfeber, smittar det eller hur får de det? Hoppas att de mår bättre nu!

Sansad: grattis till huset! Här kollas det för fullt, men ville inte lägga bud på det vi hittade, det visade sig att det var ett radonhus och att det dessutom legat ute osålt med en annan mäklare i över sex månader, då drar man öronen åt sig lite...

Idag har det varit lite kaotiskt. Killarna är verkligen i en rejäl separationsfas, man kan ju tycka att de skulle åtminstone ha lite sällskap av varandra, men det är bara mamma som gäller. Viktor hade svårt att somna nu på kvällen också, trots välling vaknade han en timma senare och var hungrig på ersättning. Vi vaknade vid 0530 imorse då sambon misslyckades med att stänga av larmet på mobilen (igen!) och hoppade in i duschen. Suck. Hade hoppats på nån timma till men icke. Har också märkt att de är tröttare på förmiddagen, de orkar vara vakna ca 2,5 timmar innan de vill sova ett par timmar igen. De orkar mer på eftermiddagen tycker jag. Även om de brukar vara helt slut vid 17.30. Då får jag tyvärr plåga dem lite och hålla dem vakna till efter 18...

Imorgon är det dag för KUB... Tur att jag är så slutkörd så jag somnar nog trots att det är mycket som snurrar i huvudet!

• glasvas

Rapport från KUB i fredags: det är EN bebis, alla armar, alla ben, hjärtat slog och den rörde sig som sjutton därinne! Den var dock lite mindre än vad vi trodde så jag blev tillbakaflyttad till v 11+lite till istället för v 12+. Dessutom fick vi fina värden på KUB, 1:2100 på trisomi 21 och över 1:20000 på de andra två. 

Känns jätteskönt! Nu ska jag bara hitta ett sätt att få killarna att sova längre än till 0530 på morgonen för att sen få sin första tupplur vid 8. Det känns avigt... 

• glasvas

Ja, det är jättejobbigt när de vaknar så tidigt! Och då lyckas vi ändå komma i säng innan 22 så vi borde ju inte vara så hemskt trötta. Jag har bara så mycket som snurrar i huvudet så vaknar jag under natten ligger jag vaken lääänge. Idag vaknade de vid 4.15 då började jag nästan gråta, men som tur var så somnade de om igen. För att vakna en timma senare. Vi har dem i vårt sovrum, en säng på vardera sidan om vår. Det lite svåra är att om jag plockar upp den som är mest vaken så vill han börja leka. Är det dessutom Viktor som ska upp så kryper han ju och ligger inte kvar på samma ställe i sängen så jag får ingen ro ändå. Sambon går upp vid 5.15 så vi kan inte ha dem mellan oss och hålla koll... Och de är så himla tjötiga! De drar verkligen igång varandra. Har försökt dra ut på läggningen men de är helt slut på kvällen. Försökte införa en tredje liten tupplur igår, men det accepterades inte. Det går väl över. När de är tonåringar om inte förr

Just det, Viktor kryper äntligen framåt, så nu slipper vi rädda honom från under tv-bänken och sånt... David verkar vilja, men hatar att ligga på mage, det kommer väl, han är nån vecka eller två efter där.

Kan förresten tipsa om att skoaffären Vincent har 10% rabatt när man har tvillingar! Köpte skor där häromdagen. 

• glasvas

Något bättre idag för vår del. Jag fick dem att sova tre pass på dagen, med ganska så exakt 2,5h mellanrum. De somnade sen vid 1930-20 tiden efter bad och välling. David vaknade som vanligt vid 0530 men somnade om efter ersättning till strax efter 7, Viktor vaknade vid 0630 och var sen vaken. Så det kändes lite bättre.

Det jobbigaste nu är att de är så vrålledsna hela tiden känns det som. Kan inte lämna rummet med David för att byta på honom innan Viktor är hysterisk. Kan knappt sitta på andra sidan bordet, helst ska jag sitta på golvet så han kan sitta mellan mina ben och leka. Dessutom verkar han rädd för sin bror, rycker till när han gastar och gallskriker när han kommer nära med gåstolen. De har varsin så det är ju inte som om han skulle bli överkörd. Jag är helt slut efter en dag. David är inte lika ledsen, men på eftermiddagen har han inte så stora marginaler så då 'smittar' det mer. Är bara lite less på att äta frukost på golvet, upp och ner hela dagarna hjälper ju inte foglossningen heller direkt...

Det där med främlingsrädslan har vi haft i några månader, speciellt mörkhåriga kvinnor i 60-årsåldern. Typ som min mamma... Men nu börjar det gå över och när de var här i fredags så försökte Viktor kasta sig ur min famn för att komma till mormor

Ok, nu har jag gnällt klart. Jag har såklart världshistoriens sötaste killar De är bara en aning krävande ibland.

• glasvas

Jamen gud, varför har jag inte tänkt på det! Åtta månader och man har inte ens kommit på den mest enkla lösningen på det... Suck. Ska genast införa blöjbyte i vardagsrummet! Tack

• glasvas

Vi letar också hus, men det går långsamt. Har dock valt bort hus med stora renoveringsbehov som kök, badrum, dränering etc, vi känner att vi inte mäktar med det just nu med två så små barn och ett i magen. Vi ska dessutom flytta till en ny stad så det krävs ju lite logistik med att sälja lägenhet och köpa nytt och allt det där. VI var på banken och fick lånelöfte i fredags, det var inga problem att jag hade föräldrapenning just nu. Jag är tillsvidareanställd när jag jobbar.

• glasvas

Vi har köpt nya stolar idag faktiskt. Britax Hi-way blev det för vår del, vi upptäckte nämligen att man inte kan montera ur air-bagen ur bilen... Så planen att ha en i passagerarsätet fram och en precis bakom funkade ju inte. Britaxstolarna kan vi ha bredvid varandra bak och ändå få plats med en vuxen bredvid. När trean kommer i mars får vi byta bil, men vi skjuter lite på den frågan. Ska ju lösa med vagn och grejer också, och den ska få plats i bagaget etc. Jag får huvudvärk av hela alltet så jag låtsas inte om det just nu Ni som har fler än två, vad har ni för bilar?

Våra killar var på 8-månaderskontroll i tisdags, Viktor är 70,2 cm och väger 9 kg, David är 70,4 och väger 9,5 så väldigt lika era... Viktor kryper, sätter sig själv från golvet och är mycket nära att resa sig mot möbler. David har bara precis börjat acceptera att ligga på mage och försöker resa sig på alla fyra, men han 'torrsimmar' lite så krypandet är nog inte långt borta.

Matdagen ser ut så här:

5-6 Ersättning, förhoppningsvis somnar de om
    8-9 Gröt med lite mjölk
    11-12 Lunch, hemlagat (inte så populärt) eller burk, då äter de varsin 8-mån burk och delar på en efterrättsburk
    14-15 Mellanmål, smörgås, frukt blandad med turkisk yoghurt
    17-18 Middag
    19 (om de är vakna så länge) Välling

De sover ungefär efter 2,5 h vakentid.

Just nu är de ofantligt gnälliga, konstant sällskap gäller, jag känner mig som en levande klätterställning. Men de sover rätt ok på nätterna och på dagen. Tyvärr har Viktor börjat matvägra lite, kniper igen munnen och vänder bort huvudet, om det inte är efterrätt. Oftast funkar det om han får äta själv dock.

Overall har vi inte tittat på än. De har fortfarande bara höstjacka och jeans när vi går ut och en skön filt. Iom att vi har riktigt tjocka åkpåsar tänkte jag att det räcker en bit in på vintern tills de vill börja röra sig runt själva, ännu en fråga som jag skjuter upp lite

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010