Inlägg från: glasvas |Visa alla inlägg
  • glasvas

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Här funkar vällingen, men inte alltid omedelbart. Vi har märkt att David gärna vill varva ner lite med nappen och nallen innan han är intresserad av välling.

Era stackare som har sjukstuga, håller tummarna att det går över snabbt!

• glasvas
    JBack skrev 2010-09-22 20:37:06 följande:
    Vi har en V50 som faktiskt funkar med tre barn bak. M&I (8mån) i varsin Britax Freeway och storebror N (5år) i sin framåtvända "någonting". Bagaget funkar faktiskt helt ok när vi fick vår BabyJogger City Select. För långresorna har vi en takbox som är smidig att få dit, vilket gör att vi snabbt och enkelt får på den.

Vi trodde vi, eller snarare jag, skulle behöva en större bil men det funkar faktiskt och det är otroligt skönt att slippa kasta mer pengar ner i bilträsket.
    Tack! Jo, vår är ju samma storleksklass tror jag, men jag tror att det blir svårt att få in tre bakåtvända stolar i bak. Har man en framåt så kanske man kan puzzla lite? Vagnen passar inte i V50, men troligtvis i V70 så det kanske blir en sån. Får ni plats på förar- och passagerarplats, eller sitter ni långt fram? Jag är lite inne på en Toyota Avensis, men jag vet inte. Som sagt, släpper det till efter jul. Då blir det vagn och bil på tapeten. Nu ska vi sälja lägenheten och hitta ett hus att bo i först.

Hade förresten en rolig 'stund' med killarna igår kväll när de lagt sig. Viktor var inte så intresserad av att sova och stod upp i sängen och gjorde 'pruttljud' med munnen, detta tyckte David var så vansinnigt roligt att han låg i sin säng och tjöt av skratt Skrattande Och ju mer David skrattade, desto mer 'pruttade' Viktor, de hade otroligt roligt! Sen vaknade de vid 1-tiden och var hungriga, det är nog första gången på ett halvår, hoppas inte att det håller i sig...
  • glasvas

Här kryper båda nu. På exakt samma sätt, med vänsterfoten rakt upp i luften och skjuter ifrån med höger. Otroligt gulligt. Viktor vägrar inte mat lika mycket längre, och sovandet har kommit in i en bra rutin. Förutom på natten när det ska knölas lite, och om VIktor tappar nappen innan han är helt 'under ytan' så blir han förtvivlad. Han sover dock länge på morgonen, David vaknar vid 5 fortfarande oavsett när han somnar.

Igår var vi på husvisning, igen, gillade verkligen detta huset och det var bara en annan familj där och tittade, det kanske kan bli nåt. Helrenoverat 50-tals hus med massor av de gamla detaljerna kvar. Jag är nog lite såld, drömde tom om det inatt.

På torsdag är det dags för oss att åka bort, och farmor och farfar ska ta barnen över dagen och natten och halva nästa dag. Jag gör listor i huvudet på allt som ska kommas ihåg, men jag tror att de ska klara det. De har ju trots allt tre egna barn, två barnbarn till samt att farmor är gammal dagmamma och förskollärare... Vi ska på spa, och jag ska sova heeela tiden! Nästan.

• glasvas

Åh, vad härligt det är med ungar som skrattar! Mina är likadana, kan bli helt hysteriskt ibland...

Vi var iväg på spa en natt förra veckan, killarna var hos farmor och farfar från 8 på morgonen till ca 14 dagen efter, och det gick helt strålande! De fick tom sova i eget rum utan problem. Och vi fick slappna av, vara 'vuxna' och ta lite sovmorgon. Jag vaknade såklart vid 04 ändå och hade problem att somna om, men i alla fall... Sååå skönt!

Fröken F, jag har inga råd att ge annat än de du redan fått, prata med honom, försök få honom att inse vikten av att bekräfta barnens behov när de har dem, och inte när han vill. Eller nåt... Det måste vara jättejobbigt att känna att man inte litar på partnern.

Båda killarna kryper nu i racerfart, V är uppe på knäna och kryper och D hasar som en liten kommandosoldat Och om den ena hittar något intressant tar det bara millisekunder innan de båda är där och pillar. Inte lätt för en mamma med akut foglossning. V står också själv i några sekunder i taget, det dröjer nog inte innan han går några steg. Då blir det fullt ös. Samtidigt som jag tycker att det kan bli rätt skönt när de kan stå helt själva för det är ju helt hopplöst när båda ska stå och klänga på en samtidigt. Balansen är ju inte totalt där ännu.

Läggningen går väl så där just nu, V ska absolut inte ligga ner, och inser inte riktigt att man måste ligga för att sova... Natten till igår sov jag sammanlagt 3 timmar, och dagen var fullkomligt katastrofal, men inatt sov de i 12 timmar och idag har gått som en dans.

• glasvas

Samma här! Nattmålet is back... Plus att de är gnälliga och knöliga, dag som natt känns det som. Men det är ju inte riktigt så egentligen. De verkar vaknar utan att riktigt vakna och rullar i sängen, D slår huvudet i spjälorna, och V sätter sig upp och gråter fast han verkar sova. Tyvärr har jag så himla svårt att somna om när jag vaknar så det har blivit i snitt lite drygt 4 h per natt den senaste veckan. Lägg graviditeten, lägenhetsförsäljning utan nytt boende ovanpå det så känns det sådär just nu. Inatt sov jag i eget rum och fick sova nästan hela natten. Det var underbart! Jag kan inte skylla på tänder heller för de lyser verkligen med sin frånvaro. Är mina de enda som inte fått några alls än? De är ju ändå nio månader...

Tänk att man skulle längta till att få sova en natt. Jag hade min den 1/10. Och inga fler just nu att se fram emot. Men det kanske blir bättre. Håller tummarna. För oss allihop!

• glasvas

Vad jobbigt med så mycket hosta och förkylningar! Väntar egentligen bara på det för vår del, vi snörvlar lite till mans här, men barnen har inte fått nåt än.

Inga tänder heller... Men det är rätt skönt tycker jag, de är ju på varandra och biter med jämna mellanrum, bättre utan tänder då. Det blir också en del hårdhänta pussar, särskilt David, han verkar tycka att jag nog pratar för mycket och då ska han pussas

Viktor har börjat gå med gå-vagn, gärna med David på flaket De vill bara stå hela tiden nu, och har kommit ur sin värsta mammiga fas, de utforskar gärna omgivningarna lite mer. Men kommer när man ropar på dem.

Sömnen är fortfarande sådär, de är ju som väderkvarnar och dunkar i spjälorna titt som tätt, även om de inte vaknar själva så vaknar ju jag av det.

Imorn ska vi på tvillingträff, är med i en grupp om fyra 'par' som är födda i juli-januari, ska bli roligt, vi har inte setts sen innan sommaren och nu händer det ju så himla mycket!

Kul med ny vagn, funderar fortfarande på hur vi ska lösa det med bebisen och tvillingarna. Har inte kommit på nån lösning än, vi får se. Det kliar dock i shoppingfingrarna, men jag håller på att stilla köpsuget med husköp som kanske blir av på fredag! Håll tummarna!

• glasvas
    hanide skrev 2010-10-25 07:10:23 följande:
    Frökenmuimin, visst uppskattar man glada bebisar efter veckor av gnäll. Jag känner igen mig. Så skönt att de äntligen har blivit friska!
    Här har det faktidkt varit en rätt jobbig natt efter flera sköna nätter. Jag vaknade kl 3 och kunde inte somna om. Kl 3.30 vaknade Simon. Han kunde inte heller somna om. En timme senare plus en vällingflaska somnar han äntligen om kl 4.45. Kl 5 vaknar Lukas! Hahaha. Sambon tog med honom ner till gästrummet och nu sover de där fortfarande. Simon vaknade 6.50 och härjar runt här.  Jag tror att det var månen som påverkade oss. Jag ska strax väcka sambon för jag ska åka till jobbet . Hur kul som helst! Synd bara att det är glashalt efter att regnet har frusit på och jag har 5 mil på slingriga vägar.... Men men . Ha en bra dag allihop!
    Usch! Såna nätter har jag haft nu i flera veckor! Jag kan bara inte somna om och killarna vaknar och bökar, eller vaknar inte ens utan bara bökar runt. Och precis när man somnat så blir man väckt igen. Får liksom aldrig sova klart mina sömncykler... Jag är ett levande lik vissa dagar. Vet inte hur jag ska lösa det heller, för det är ju inte deras sömn som är problemet utan min egen.

Jag lagar knappt nån barnmat själv alls, de vill inte äta det jag lagar. Men jag provar då och då och ibland funkar det. Men jag håller med, det är mycket burkar att släpa hem, och det är ju inte direkt gratis! V håller flaskan själv, men D bara leker med den om han får hålla.

Märker också att de har väldigt roligt med varandra! Ligger och gapskrattar i en enda stor hög, det värmer hjärtat!

Skriver kontrakt på nya huset på onsdag, ska bli så himla kul! Vi kommer dessutom in innan jul så killarna får sin första jul i sitt nya hem

Vad jobbar ni alla med förresten? Jag är informatör och grafisk formgivare. Blir ju ingen tillbakagång till jobbet för min del på ett tag, har funderat lite på vårdnadsbidrag, man får ju ett för varje barn.
  • glasvas

Tittar in och säger hej! Det blir lite långt mellan varven ibland...

Här är det vår tur med sjukstuga, kraftfullt förkylda är killarna, men vi vilar upp oss i GBG hos mormor V har nog fått sin första tand nu, den är vass! Och en till verkar vara på väg. Utvecklingsmässigt så kryper båda, sitter stadigt och går om man håller dem i händerna. V räcker med en hand, han har dessutom börjat klättra i trappan! Den busen. D ålar fortfarande, men 'pratar' desto mer. Han säger 'titta'  'där' 'mamamama' och 'tacktack', om man tolkar lite fritt. Han säger även 'titta där' om man pekar på lampan. De har en sån leksak som man ska trä ringar över och de har precis börjat försöka få ringarna över pinnen. Man märker också tydligt att de undersöker samband och verkan, de får en reaktion när de gör något, släcker lampan, håller för örat och pratar eller blåser i nappflaskan och så testar de att göra det igen för att se om de får samma resultat! Jag är konstant fascinerad. V nynnar också gärna om man sjunger för honom. Båda reser sig och går längs möblerna. D är lite beräknande också, han kan komma fram och vilja pussas eller kela, och vips så har han snott glasögonen!

Vi ska köpa overaller nu, deras mormorsmor vill ge dem i julklapp, oerhört generöst, så jag tänkte att de skulle få i stl 86 tror jag, några särskilda märken som ni rekommenderar?

Ang färger så hörde jag av en annan tvillingmamma om ett annat tvillingpar, enäggs som hela livet varit 'färgkodade' i grönt och blått, tom muggar och leksaker var i dessa färger, och den ena i sjuårsåldern undrade lite ledset: 'mamma, varför är jag alltid grön'? Han fick liksom aldrig välja. Jag tror att det är klokt att låta dem vara individer med namn istället för koder.

I övrigt har vi köpt hus, inflyttning i början av december. Och varit på ultraljud, allt såg jättefint ut, vi vet vad det blir men håller det hemligt ännu!

• glasvas
    frökenmumin skrev 2010-11-03 10:29:18 följande:
    Här händer det tråkiga saker, killarna blev inlagda igår. Man misstänker RS . Prover ska tas strax. Killarna mår bättre idag än igår vilket är bra. Så nu är det bara att vänta på proverna
    Vi skrev visst samtidigt. Åh, vad jobbigt, jag håller alla tummar och alla tår att de är på bättringsvägen snart!
  • glasvas

Här är förkylningen på bättringsvägen igen, lite hosta kvar bara. Men det händer andra grejer nu! Viktor har fått sina första tänder och gått sina första steg utan stöd! David har sagt mamma! Såå mysigt! Även om det är gnälligt med tänderna...

Jag vill också ut och shoppa, men bara till mig själv! Är man nån gång ute så blir det bara saker till barnen tycker jag. Hur har ni det?

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010