Inlägg från: frökenmumin |Visa alla inlägg
  • frökenmumin

Vi som hade Bf januari/februari 2010

bananflugan82 skrev 2010-05-30 21:13:11 följande:
    Våra killar är inte platta, vad jag kan se. På BVC påpekade dom att Ludvig var lite, lite platt på höger sida, men det går knappt att se om man inte tittar väldigt noga. Men dom har också favoritsidor, så man får väl försöka få dom att variera på nåt sätt!Platt bakhuvud ska man väl "passa sig" för att dom ska få, för det kan dom ha sen långt upp i åldrarna tydligen. Och sen är det väl det att har dom en favoritsida så kan dom bli stela och så, på andra sidan, har väl med musklerna i nacken o göra.. det finns så mycket med det där om att dom blir platta i huvudet, osv. Jag hittade n hemsida på en blogg om tvillingar, och just "prematurskallar". för prematurer har tydligen lättare för att bli platta och skeva, det är väl för att deras huvud är ännu mjukare och "ofärdiga" när dom kommer ut. torticollis.dinstudio.se/gallery2_38.htmlMen gå inte in o läs där om du inte vill leta "fel".. Men sjukgymnast låter bra! Ju tidigare man får hjälp desto bättre.
    Jag har redan varit in och tittat lite på dom bilderna och det påminner lite om hur hans huvud ser ut. Däremot har jag förstått att det här torticollis oftast innebär att barnet är väldigt stel åt det motsatta hållet eller inte alls kan vrida mot det motsatta hållet, det kan däremot Max helt klart. Det är mera att han helst vill åt höger.

Jag har varit jättehård mot Max (stackars liten) i helgen och inte låtit honom ligga åt höger överhuvudtaget (iaf om jag har sett det) och jag tycker det redan nu ser mycket bättre ut.

Jag ringde BVC nu på morgonen och fick tid nästa onsdag och på sköterskan lät det som ungefär som jag trodde. Det blir antagligen sjukgymnast och strechövningar. Men vi får väl se, bara att avvakta
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-05-31 11:47:12 följande:
    Dom ringde från ögonkliniken idag och vi fick en tid redan nu på onsdag för att kolla killarnas ögon! Vår läkare på BVC hade ringt och frågat om vi kunde få en tidigare tid, då det är bättre att få det gjort, så dom kunde klämma in oss redan nu. Känns skönt, även om det genast blev mer nervöst. Redan på onsdag får vi veta om något är fel, känns läskigt.
    Men det var väl skönt, att få komma iväg så snabbt för precis som du säger så är det ju bättre att få veta och ta det därifrån sen.
  • frökenmumin
    nillan82 skrev 2010-05-30 21:06:03 följande:
    Hej!Vår Erik har precis samma besvär som du beskriver. Han är platt på höger sida av huvudet och vill bara ligga på den sidan om han får bestämma. När han sitter i babysitter så är huvudet alltid lutat åt höger osv. Nu när jag lägger honom för natten så lägger jag honom på vänstersidan så att han ska ligga på vänster sida av sitt huvud. När han somnat sedan så rullar jag över honom på rygg, och då brukar huvudet ligga kvar åt vänster Så det har faktiskt blivit lite bättre... Vi har tagit upp detta på BVC och fått en tid till sjukgymnast om 1,5 vecka. Vi får se vad hon säger om det hela. Man blir ju lite orolig att det på något sätt ska påverka dem, även om alla säger att "det växer bort så fort de börjar ligga på mage och sitta upp mer..."
    Är det någon läkare som har tittat på Erik eller är det bara BVC sköterskan?
    Vad sa dom?
  • frökenmumin
    nillan82 skrev 2010-05-31 20:57:37 följande:
    Det är bara vår BVC-sköterska. Hon konstaterade att han gärna låg på höger sida och att det syns mycket väl på huvudet... sedan så sa hon att hon skulle skriva en remiss till en sjukgymnast. Så, vi får väl se vad sjukgymnasten säger. Vi ska dit nästa vecka.
    Du får berätta vad sjukgymnasten säger, jag är ju väldigt nyfiken med tanke på Max. Jag fick ju som sagt tid till barnläkaren i nästa vecka, gissar att han kommer skriva remiss till sjukgymnasten
  • frökenmumin
    hanide skrev 2010-05-31 20:45:12 följande:
    Jag överlevde min 30 årsfest . Det var kanonbra!!!!! Barnen sov hos sin mormor och morfar och det hade gått hur bra som helst! Kan ju inte bli bättre!!!!!
    Skönt å höra att du överlevde
    Å vad kul att det gick bra hos mormor och morfar, gissar att dom var jättestolta över att ha fått passa småttingarna
  • frökenmumin

Heej tjejer!
    Mina killar är helt tokiga just nu, dom vill bara sitta upp HELA tiden
    Melvin särskilt, han blir riktigt förbannad om han inte får sitta upp, så nu har jag babysittern i högsta läget för att han ska få sitta upp mera. Men än verkar han inte helt nöjd, tror inte det dröjer länge till innan jag kan sätta dom i vanliga bebismatstolar med lite extra stöd.

Fler som upplever detta?

Nu när det är så soligt och fint ute har jag börjat fundera på det här med parasoll till vagnen. Har ni andra det? Och om ni har det har ni i såfall en lite större eller har ni två mindre (liksom en till dom var?)

• frökenmumin
    Euphoria85 skrev 2010-06-03 10:04:58 följande:
    Hanide- bra du överlevde! Tur dessutom att inte dagen efter heller tog kål på dig Skrattande
    Huset (som om inget oföruttsätt händer) är vårt nya, ligger helt fantastiskt  vid en dalgång där det rinner en liten åman kan se hur lågnt om helst ohh underbart!
    där är lite fix (köket får gärns bytas ut) nya färger och sånt men inget jätte renoveringsobjekt!
    här vi bor nu, krävs väldigt mycket jobb
    och vi har varken orken eller lusten till det, vi vill flytta!
    på söndag är det visning här på vårat hus..
    spännande att se om nån kommer...

M&E är platta i bakhuvudet, vi har haft dom mycket på mage men tydligen inte tillräckligt,
    tror det kan ha att göra med att dom föddes så tidigt men jag vet inte.
    hoppas det försvinner iaf.
    här snackas det hela tiden, framförallt E är en riktig liten pratkvarn haha
    kul att lyssna på!

dom har börjat röra sig framåt!!!
    fast dom har inte fattat det riktigt själv än, och har dom förstått det så vet dom inte riktigt hur
    dom gjorde för att komma dit!
    (: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    Mina killar typ "skuttar" bakåt. När dom ligger på rygg alltså så tar dom liksom sats genom att sätta i fötterna mot golvet och sen skjuter ifrån med rumpan och sen skuttar dom . Dom har lyckats flytta sig några decimeter, sådär så att dom hamnar utanför filten. Och imorse hittade jag Max på tvären i sängen, vet inte riktigt vad han hade gjort ... Han såg rätt chockad ut själv.....hahahaa...
  • frökenmumin
    hanide skrev 2010-06-04 13:32:33 följande:

Nu har killarna börjat att rata ersättningen. Så här ser det ut nu för oss:

06.00-06.30 ersättning (får snart bytas den med)

09-10 gröt

12-13 mat + fruktpuré

14-15 banan

16-17 gröt

19-20 välling

Måste försöka få slut på ersättningen så att det bara blir välling. Men det är inte säkert att det går.....

Så här ser vårat matschema ut

06.00-07.00 Ersättning

11.00-12.00 Mat  + fruktpure (oftast katrinplommon för att hjäpa magen lite såhär i starten)

16.00-17.00 Ersättning

~19.00 Gröt + fruktpure (katrinplommon)

03.00-04.00 Ersättning

Jag funderar också på det här med matstol, båda killarna vill som jag har nämnt tidigare hela tiden sitta upp. Så jag tror det blir en tripp till IKEA idag eller imorgon och införskaffa ytterligare en stol.

Förresten, gillar era att sitta i bärsele?
    Mina ÄLSKAR bärselen, särskilt nu när dom kan sitta framåt
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-06-06 15:10:43 följande:
    Ni som börjat ge era mat, hur började ni? Vi har börjat så dom fått smaka spagetti o köttfärsås och biff stoganoff, som finns från 5-6 månader. Dom blir ju snart 5 månade.r Dom tycker att det är jättegott, men jag vet inte hur mycket man vågar öka? Har gett 3-4 teskedar/dag. Hur mycket ska man sen öka innan man vågar ge ett helt mål?
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/...
    Jag började med att ge smakisar i någon vecka, typ två kanske
    Sen ökade jag allt eftersom och nu äter dom ett fullt mål gröt (nestles havregröt) och när jag skriver mat så håller jag mig än så länge bara till 4 månaders burkarna. Så det blir potatis, majs, morötter, palsternacka. Då åter dom mellan 1/2-1 burk (liten) var och sen blir det några skedar fruktpure som efterrätt.
    Dom verkar gilla maten, men kladdigt blir det
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010