Inlägg från: frökenmumin |Visa alla inlägg
  • frökenmumin

Vi som hade Bf januari/februari 2010

bananflugan82 skrev 2010-06-22 21:54:14 följande:
    Hehehe, så är det här med ibland. Blir lite tokigt när dom hamnar i ofas och dom sover i skift, då får man inget gjort.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
    Precis
    När killarna sover brukar ju jag försöka hinna städa, vika tvätt, laga mat, leka med Felicia....ja listan kan ju göras lång
    Men som sagt, idag blev det inte så...hahahaha...
  • frökenmumin
    Mammat3 skrev 2010-06-23 20:20:05 följande:
    Hur mycket äter era små när de gäller ersättning?? Mina som är snart 5 mån äter ganska lite tycker jag kan bli mellan 140-180 ml per mål som blir var 4 timma. Liam har börjat böka en hel del när det gäller sin mat är jätte svårt att få honom att äta överhuvudtaget.. Vet inte om det är smaken på ersättningen som inte duger längre måste ju smaka väldigt äckligt för den luktar verkligen hemskt (mjölkfri). men han älskar att äta olika pure och sin gröt avgudar han..
    Mina killar är ju 5,5 månad gamla och dom äter mellan 150-200 ml, men sen finns det tillfällen när dom bara äter 100 ml. Jag brukar försöka några gånger extra men visar dom tydligt att dom inte vill ha så trugar jag inte. För oftast så äter dom desto mer vid nästa mål
    Sen så har jag märkt på mina killar att dom har det lite svårare att komma till ro och äta ur flaska nu förtiden. Det är precis som att det finns lite för mycket annat att titta på

Mina killar gillar också sina pureer . Du kanske ska ge honom mer pureer om han nu visar att han gillar det. Hur ofta och hur mycket riktigt mat ger du honom?
  • frökenmumin
    Euphoria85 skrev 2010-06-24 00:39:18 följande:
    hanide - vad är det för yoghurt?
    står den bland barnmaten eller det är "vuxenmat" i mejeridisken?

och var hittar man majskrokar?

är inne och läser men har inte hunnit skriva,
    vi har haft/har fullt upp här hemma
    med sjukdomar, visningar på huset
    och förhoppningsvis om allt går som det ska
    flyttar vi i början av augusti!

M&M's gungor ser helt fantastiska ut!
    det var nog ett smart drag av er att köpa dom!

Fröken fajans - testa lägga dom i sängen och buffa lite i rumpan!
    det kan funka! äter dom ersättning kan ni ju testa att låta dom äta sista målet innan läggning liggandes i sina sängar!

Edwin ligger inte still mer, han kasar framåt dock lyfter han inte huvudet utan det trycker han ner i golvet samtidigt som han puttar för kung och fosterland med fötterna Skrattande
    Melwin ligger inte långt efter men har halkat bakom nu när han varit så dålig!

och eftersom klockan är efter 24 så kan jag berätta
    att idag den 24 juni blir M&E 7 månader (korrigerat 5)

nä nu måste jag sova
    det är ju somsagt snart ljust igen :)
    (: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    Majskrokar finns (här iallafall) både på Ica och Willys. På ICA ligger majskrokarna bland barnmaten och på Willys låg dom bland chips och sånt. Tydligen lite olika det där

Grattis till M&E!!
  • frökenmumin

God morgon alla och glad midsommar!

Tänkte bara berätta att Max vände sig från rygg till mage igår. Jisses vad stora mina killar börjar bli, hinner liksom inte med
    Nu får väl se när det blir Melvins tur, han brukar komma några dagar efter Max.

Här blir det förövrigt dans kring midsommarstången vid två och sen ska vi hem till några vänner och fira midsommarafton. Så det blir god mat och lite vin

• frökenmumin

När det gäller maten så går det framåt här . Numera äter mina killar oftast 3 riktigt mål (om nu pureér räknas som riktigt mat ) mat om dagen. Sen blir det ersättning inför läggning och på natten. Det blir alltså totalt 5 måltider per dygn.

Både Max och Melvin har verkligen fått upp aptitet för riktigt mat, ibland blir dom så otåliga när dom måste vänta på "sin sked"
    Hahaha...måste ju berätta. Jag köpte Hipps "Potatis, majs och brocoli (tror jag den heter), i vilket fall som helst. Den gillade verkligen inte mina killar, det var den ena kvälgningen efter den andra. Dom såg så roliga ut, så till sista gav jag upp och gick och värme nya burkar (majs och potatis) och den gick hem. Killarna slukade maten på bara några minuter

Sansad Ni gjorde nog helt rätt som stannade hemma, bättre att bli friska och krya innan man ger sig iväg någonstans.

Vi hade en bra midsommar, tog det rätt lugnt, vi var hemma vid tolv. Men jag fick iallafall två glas vin

• frökenmumin

Måste ju berätta....
    Max har börjat med någon helkonstig typ att kräla/krypa. Han liksom krälar med fötterna sen drar han sig framåt med armarna genom att nya tag om filten han ligger på och sen trycker han ner ansiktet och liksom skjuter ifrån och det sjuka ÄR att han faktiskt tar sig framåt. Jag filmade lite med mobilen och det syns så tydligt hur han tar sig närmare och närmare kanten på filten
    Någon annan som känner igen det här? Han ser så roligt ut

• frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-06-28 21:57:33 följande:
    Ja, sysselsättning är inte det lättaste. Våra killar vill ha ombyte också, annars blir dom uttråkade = gnäll. Men det går att busa med dom, vilket är underbart! Dom gillar när man lyfter upp dom så dom "flyger", när man kittlas och busar med leksakerna, älskar olika ljud och pratar tillbaks.

Oliver rullar nu från rygg till mage! Från att han började visa tendens till att vilja göra det, till att verkligen göra det, gick otroligt snabbt! Får väl se om mage till rygg kommer sen också. Ludvig trivs bäst på rygg pillandes på sina leksaker.

Vi har nu börjat fasa in lite välling. Ska byta ut morgonmålet till välling så småningom. Köpte havrevälling och det gick hem! Har bytt gröt också. Hade Sempers banangröt innan från 4 månader men det var så himla rinnig! Köpte Nestlés havregröt från 6 månader och den är mycket bättre! Killarna älskade den.

frökenmumin: Så gör våra också. Dom kämpar på som bara den när dom ligger på mage, har dom alltid gjort. Även när dom ligger på rygg så skjuter dom ifrån med fötterna så ibland hittar jag dom utanför filten.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
    Hahaha...låter som Max och Oliver är rätt lika, likaså Melvin och Ludvig. Lite kul att det kan vara så olika mellan tvillingarna
  • frökenmumin
    hanide skrev 2010-06-30 08:17:53 följande:
    Usch, det låter som en riktigt jobbig dag. Hoppas att det blir bättre idag . Jag tycker att du sysselsätter dina barn bra. Du ska absolut inte ha dåligt samvete! Och tänk vilken nytta de kommer att ha av varandra snart!

När ska/kan man börja ge lagad mat två ggr om dagen? Någon som vet? Det är så gnälligt på kvällen så jag tror att de är hungriga. Idag ska jag testa att ge mer gröt vid 16.

Mina får lagad med 2-3 gånger varje dag. Frukost - gröt, lunch - någon typ av matpure, middag - oftast matpure ibland ersättning. Resten av dagen ersättning

• frökenmumin

En fråga till er vars bebbar har fått tänder

Hur betedde sig barnet dagarna innan tand tittade fram? Max som vanligtvis alltid är på strålande humör har varit väldig kinkig idag och särskilt då vid matning och det känns jättekonstigt. För så brukar han inte alls vara, han äääälskar nämligen mat

Men idag har MAx skrikit hysteriskt så fort jag har försökt ge honom skedenm, sen så har han händerna konstant instoppade i munnen och liksom kör fingret fram och tillbaka över tandköttet (ser det ut som iaf).

Så jag gav upp försöktet att ge honom riktigt mat och gav honom ersättning istället och det har gått hur bra som helst.....

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010