• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • bananflugan82
    glasvas skrev 2010-08-19 14:24:56 följande:
    Idag testar jag på hur det är att bara ha ett barn att släpa omkring på! David och jag är hemma för en extra BVCkoll av hans huvudomfång som hade växt lite fort vid förra kontrollen, medan Viktor är kvar hos farmor och farfar. Det känns märkligt. Passar också på att titta till lägenheten och sånt. Huvudomfånget verkade förresten ok...

Jag har inte gett macka än, bara nån smula av min vid frukosten, och David fick lite kanelbulle förut *skäms* Men jag tänkte börja testa lite med det, de tuggar på rätt bra, trots att de fortfarande inte fått några tänder.

Jag var lite inne på äggdonation när jag gick på universitetet när jag var yngre. Jag bodde i USA och där var det stor diskussion kring det hela just då. Nu vet jag inte, är iofs över 35 så det är inte aktuellt, men är tudelad i frågan, ser det ju som en stor välgörenhet att kunna hjälpa andra, samtidigt som ni säger, risken finns ju att man blir uppsökt efter 18 år. Och det väcker ju nästa frågeställning, när är man förälder och kan man verkligen räknas som biologisk förälder efter att ha donerat lite celler?

Frökenmumin: inte kul med förkylning, hoppas att alla mår bra snart! På tal om sjukdom hur är det med vattkoppor för såna här små? Några som vi umgås med sporadiskt som har varsin son som exakt lika gamla som våra har det. Barnen alltså... Är det farligt, eller rent av bättre att få det nu?
    Jag tycker man kan räkna det som ett biologiskt barn. man har ju inte burit det, men det har ju kommit till av ett av mina ägg, precis som mina barn nu har gjort.. det är ju som när man använder sig av surrogatmamma litegrann. Då är det ju ens eget ägg som planteras i en annan kvinna.. ja, som sagt, det är en knepig fråga. Man måste nog vara 100% säker på vart man står inan man gör en sån sak.

Angående vattkoppor så har jag hört att det är bättre om dom får det tidigt! Är tydligen mycket lindrigare, ju mindre dom är.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • frökenmumin
    glasvas skrev 2010-08-19 14:24:56 följande:
    Idag testar jag på hur det är att bara ha ett barn att släpa omkring på! David och jag är hemma för en extra BVCkoll av hans huvudomfång som hade växt lite fort vid förra kontrollen, medan Viktor är kvar hos farmor och farfar. Det känns märkligt. Passar också på att titta till lägenheten och sånt. Huvudomfånget verkade förresten ok...

Jag har inte gett macka än, bara nån smula av min vid frukosten, och David fick lite kanelbulle förut *skäms* Men jag tänkte börja testa lite med det, de tuggar på rätt bra, trots att de fortfarande inte fått några tänder.

Jag var lite inne på äggdonation när jag gick på universitetet när jag var yngre. Jag bodde i USA och där var det stor diskussion kring det hela just då. Nu vet jag inte, är iofs över 35 så det är inte aktuellt, men är tudelad i frågan, ser det ju som en stor välgörenhet att kunna hjälpa andra, samtidigt som ni säger, risken finns ju att man blir uppsökt efter 18 år. Och det väcker ju nästa frågeställning, när är man förälder och kan man verkligen räknas som biologisk förälder efter att ha donerat lite celler?

Frökenmumin: inte kul med förkylning, hoppas att alla mår bra snart! På tal om sjukdom hur är det med vattkoppor för såna här små? Några som vi umgås med sporadiskt som har varsin son som exakt lika gamla som våra har det. Barnen alltså... Är det farligt, eller rent av bättre att få det nu?
    Det jag har hört är att vattenkoppor "oftast" blir av "lättare" på mindre barn. Men sen om det stämmer är något  helt annat. Däremot kan jag berätta att min stora tjej som idag är 3,5 år fick vattenkoppor när hon var 1 år och 7 månader och det var egentligen inga problem alls. Hon fick kanske 5-6 prickar på ryggen och lika många på magen och sen någon enstaka i håret/ansiktet. Så för våran del var det absolut inte särskilt farligt, men som sagt. Det där verkar vara väldigt individuellt
  • hanide

Jag har också hört att det ska vara mildare när de är mindre. Jag skulle nog ha gått till de där bekanta och få lite vattkoppor . Vi trodde att våra killar höll på att få det men de hade blivit attackerade av myggor stackarna.

Idag var vi på bvc. De är nu nästan 8,5 månader och Simon vägde 10380 g och var 72,5 cm lång. Lukas vägde 10270 g och var 71 cm. De följer varandra rätt bra . De har gått upp ca 1,2 kg på 2,5 månad. Lite utplaning har det blivit

• Euphoria85

godkväll!

angående skydd har jag satt in kopparspiral,
    hade innan jag blev gravid p-piller och när jag slutade med dom
    å det var dax för bebis åkte min hy åt h'lvete...
    men migränen försvann!
    fast migränen kan ha försvunnit då jag inte rökt sen jag fick plus med.

dock är min hy fortfarande kass.... massa finnar och i obalans.
    jag gillar inte.

macka får dom, brukar dela i lite lagom bitar sen får dom sitta och pilla med det ett tag!
    härromdan fick dom sitta och pilla med majskorn, det gillade dom :)

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • barnsäng

Mina är också lite snörvliga eftersom Vida börjat dagis igen. Men idag var sista dagen på dagis innan vi åker till Mallorca nästa torsdag. Vill inte att hon ska bli sjuk och att twinsen ska bli sjuka nu innan vi åker för då blir det riktigt jobbigt att vara utomlands i tre veckor.

Jag testade idag att ge macka men kommer nog inte göra det på ett tag igen. Dels är det ju salt och sånt i bröd som kanske inte är så bra nu när de är små och sen är jag lite skraj för att de ska sätta i halsen. Jag har ju ett barn till så ibland har man inte full koll på allt som händer. Men jag ger fullkorns-smörgåsrån till dom för det smälter ju i munnen. Och de älskar det Luna har inte fått tänder ännu men Leo har två i nederkäken.

Vi var på BVC i tisdags och allt var prima. De är 7 månader och Leo väger 8,3kg och Luna väger 7,1kg. Han är 69 lång och hon 65. De har ökat ca 1kg på en månad och följer kurvan. Det dröjer inte många dagar innan de kryper obehindrat. Nu släpar de sig fram och försöker med benen och hela kroppen så snart åker hagen fram.

Angående min egen vikt så hade jag ett jäkla problem att få bort de första kilona. I normala fall väger jag runt 56kg. På inskrivningen vägde jag 62. Jag tror att jag var uppe på 72 i slutet av graviditeten. För två månader sedan vägde jag fortfarande 68kg. Sen började jag träna styrka och powerwalking och körde ca 4-5 gånger i veckan. Det hände inte mycket men några få kilo gick jag ner. Nu har jag haft en månads träningsledigt för det hinns inte med då sambon jobbar konstant och konstigt nog har jag rasat i vikt nu så nu väger jag 61kg. 4kg kvar till 57 vilket är helt ok och det kommer säkert att ta tid. Är det någon mer som det tar extra tid för att gå ner till ursprungsvikten?

• frökenmumin

Å det där med vikten är ju ett kapitel för sig
    Jag gick inte upp alls mycket när jag väntade grabbarna och efter förlossningen gick jag till och med ner ytterligare lite. Men sen...
    Nu när jag är hemma själv med 3 barn hela dagarna är det ju inte direkt så att jag sätter mig själv i första rum så att säga. Jag själv ligger liksom längst ner på prioriteringslistan. Så nu har jag "plötsligt" gått upp 4 kg.
    Kan väl egentligen inte säga plötsligt för jag vet att jag har slarvat än del men jag har ändå börjat öka min träning (löptränar) en hel del dom senaste veckor, men vad händer? NADA!!!!
    Blir lagom trött på det här, men det är väl bara att fortsätta träna och tänka på vad man äter så hoppas jag att för eller senare vara tillbaka där jag startade så att säga

• barnsäng
    frökenmumin skrev 2010-08-20 07:55:16 följande:
    Å det där med vikten är ju ett kapitel för sig
    Jag gick inte upp alls mycket när jag väntade grabbarna och efter förlossningen gick jag till och med ner ytterligare lite. Men sen...
    Nu när jag är hemma själv med 3 barn hela dagarna är det ju inte direkt så att jag sätter mig själv i första rum så att säga. Jag själv ligger liksom längst ner på prioriteringslistan. Så nu har jag "plötsligt" gått upp 4 kg.
    Kan väl egentligen inte säga plötsligt för jag vet att jag har slarvat än del men jag har ändå börjat öka min träning (löptränar) en hel del dom senaste veckor, men vad händer? NADA!!!!
    Blir lagom trött på det här, men det är väl bara att fortsätta träna och tänka på vad man äter så hoppas jag att för eller senare vara tillbaka där jag startade så att säga
    Jag tror att huvudsaken är att man har viljan och drivkraften att kämpa. Sen får det väl ta lite tid. :-s
  • bananflugan82

Jag vågar inte heller ge macka riktigt än, är lite nojjig att dom ska sätta i halsen.. det räcker att jag ger majskrokar. Nu kan dom ju tugga av bitar av dom när dom fått tänder där nere.. så då blir jag hispig så det räcker..

Ang vikt. Jag gick upp 19kg med killarna, tappade allt på tre veckor utan att göra någonting. Sen när jag började gå hemma ås har jag gått upp 5kg! Känns lagom roligt... ska ta tag i det när orken finns där.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • hanide

Vikten ja..... Jag gick bara upp 9 kg men alla mina muskler försvann eftersom jag låg halva graviditeten. Jag gick ner allt med en gång men det som är kvar är bara fett och jag vill väga 10 kg mindre eller få betydligt mer muskler. Jag har inte ställt mig på vågen det sista, det räcker att se sig i spegeln..... Jag har aldrig sett så stor ut som nu.
     Jag började bra med träning och att äta rätt men så fick ju killarna rs-viruset och sen var det kört. Och den här sommaren ska vi inte tala om. Popcorn och vin...... Men på måndag då jäklar! Nyttig mat (som jag faktiskt gillar väldigt mycket), morgonpromenader innan frukost och gym. Det jobbiga är att jag fortfarande har bekymmer med rygg och mage sen graviditeten. Men jag har ett träningsprogram för att stärka upp det. Så efter åtta veckor ska jag nog vara fit for fight för spåret igen . Jag sitter i styrelsen på mitt gym så jag måste ta tag i det .

Snart börjar jag jobba en dag i veckan. Längtar sååå!!!!!!

• Jphe

Här fanns det tvilling mammor, hoppas någon vill skriva nå skoj :)

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010