plexusskada
vore "roligt" att samla fler här.. det e ju ca 300 barn om året som drabbats så borde finnas fler på fl..
själv har jag en dotter på 2 ½ som oxå gjort en op i feb...
plexus i vä.arm
vore "roligt" att samla fler här.. det e ju ca 300 barn om året som drabbats så borde finnas fler på fl..
själv har jag en dotter på 2 ½ som oxå gjort en op i feb...
plexus i vä.arm
Bellagio: Kanon att du tittar in och du kan ju verkligen ge oss svar på många frågor, eftersom du själv gått igenom det...
Laura och thelisemamma: Ja det e bra början.. 4 är bättre än ingen..
Laura: Vad gjorde din son för operation?
laura: min dotter förlängde muskelsenan o flyttade axelkulan...muskelsenan blev för kort då hon inte använt armen..
hon hade "turen" att inga senor gick av utan bara blev utsträckta så att säga..
hon har mer funktioner än tidigare, men långt ifrån bra... men kan ta tid.. o han sa att 50 % får göra en operation till efter 1 år..
hon opererades på södersjukhuset hankirugi, men av tomas hultgren som ingår i plexusgruppen.. så vi har kontakt med plexusgrupppen..
vi har barnhab här nere i växjö som vi bor... men var uppe den 7 april o tog av skenan.. ska åter igen 31 maj.. träffa läkare,sukgymnast o arb.ter.
jag ringde själv barnrehab.. för jag tyckte det tog tid..
vi fick ju inte heller behålla vår gamla sjukgymnast...
hoppas du fick lite svar iaf..
Ursäkta att jag inte varit inne på evigheter här...
Åb. i stockholm gick bra, läkare var hel nöjd, hon hade redan många funktioner som hon inte hade innan op..
Men m,ycket kvar.. tränar regelbundet.. Väldigt svårt med hemmaträningen.. då hon tjurar..
laura: Tänkte på din fråga om senor resp. nerver..
Det är ju att nerverna är utstäckta som orsakar plexusskada.. men pga av att hon inte använt armen fullt ut så har muskelsenan blivit för kort.. armen blir ju "stelare o kortare" därför förlänger man muskelsena.. nu när "nerverna" fått vila så kan hopn använda dom bättre när senan är längre.. Hoppas du hänger med bättre ??
Min lilltjejja var 2 år o 2 månader-- Lite olika om ålder pga hur pass rörligt dom har.. o vilken op som krävs,,
Op. görs när dom e små o lättanpassliga, o lätt "tränade"..
Min dotter började röra fingra några dagar efter födslen, hon har alltid försökt använda armen, men det är bara att det inte gått tidigare.. Hon har inte kommit så högt upp eller ut.. Inte kunant greppa ordentligt......
Men nu är det som sagt mycket bättre men långt kvar..
Dom gör ju en bedömning på hur mycket dom kan o vilka funktioner dom har..
Samma dag som min dotter opererades så sövde dom henne en timme tidigare för att att göra en magnetröntgen... Ibland görs detta tidigare om man bor närmre stockholm...
ESYA: Välkommen till vår tråd..
Ja tdet krävs mycket tålamod!!!
Verkar som din sons plexusskada var oerrhört allvarlig.. Förstår att det måste varit jobbit med krage i denna värmen..
Finns verkligen nassa olika versioner på den här skadan.. ingen är den andre lik o det e så olika hur det repareras..
Här var vi hos sjukgymnasten i veckan.. Dom tycker att dottern min är duktig, att hon VILL iaf använda sin arm.. och försöker... Själv ser jag inga framsteg längre.. Men jag ser ju henne varje dag.. det är väl därför..
camant: Välkommen, Klart du med ska haka på här.. Tråden är till för oss som går igenom samma saker, kunna stödja och rådfråga varandra.. =)
Låter som din son hade det som vår dotter i början.. Dom trodde ju inte att hon skulle beöva op. först heller.. men sen stannade det dock av.. Men som sagt så olika från barn o barn..
ESYA: Härligt med ett aktivt barn.. Det göe att möjligehteterna är bättre som sagt..
Hur tar han sig fram. ? min dotter hoppade på rumpan o tog fart med hö.handen...
Hon hade lite svårt att lära sig att gå utan stöd då hon inte hade samma balans som andra barn.. Men hon gick precis innan 1 års dagen iaf.. Men hon började gå med möbler o vagn vid 7 månader..
oj oj vad sktiv vår tråd har blivit.. Härligt med nya...
Säger som någon här.. man har känt sig så ensam men det finns ju fler föräldrar som sagt..
Hinner inte läsa ikapp allt här nu.. men kan svara på det med ersättningen..
Vi fick ut från personskaderegleringen ca 30 000 för sj'lva förlossningen.. ska göras ny bedömnin när dom konstaterat att det inet går att göra mer så att säga..
Sen hade vi tillvals försäkring hos trygg hansa, som vi oxkså fick ut för själva förlossning,sveda o värk, resor, sjukhusvistelse. Därifrån har vi fått matersättning,sjukhusvistelse,resor m.m när vi varit i kontakt med sjukhus.
Finns även möjlighet att söka vårdnadsbidrag om man vill upplyste vår sjukgymanst oss om--- Men vi ska inte göra det för tillfället iaf.. =)