Inlägg från: Thelisesmamma |Visa alla inlägg
  • Thelisesmamma

plexusskada

Hej! Jag fick en dotter 15/3 i år, som fastnade under förlossningen så hon fick dras ut med våld, hon fick därför en plexusskada i vänster arm. Hon kan röra handen,fingrarna och viss rörlighet i axeln, men armen hänger som en kokt spaghetti. Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med fler föräldrar som råkat ut för liknande. Har ju så mycke funderingar. Mycke tacksam om ngn hör av sig lr kan skriva här....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 16:08
    Hej allihopa igen! Hoppas ni har det bra trots denna tropiska värme! ;) Har varit på SÖS med min dotter,ska dit i augusti igen för besked om de blir OP lr inte. Hon ska även den 2 augusti få en "skena" till sin "klo" formade hand. Alltså plexushanden som är böjd inåt. Har en fundering till er bara... Varför ska man operera barn när dom är så små?? Å hur gamla va era när dom opererades? de verkar variera oerhört i åldrar från barn till barn...varför är de så?? Hur går det för era små? Några framsteg??
  • Svar på tråden plexusskada
  • Thelisesmamma

Ja precis! Hade vart kul om man kunde va några stycken å diskutera en massa om skadan, de finns ju mycke att prata om!

• Thelisesmamma

Bellagio: Vad hette din skada? var det en ren Plexusskada lr va de ngt annat kombinerat? Hur har din uppväxt varit alltså hur har samhället bemött dej? Har det varit tufft för dej lr har du kunnat leva ett relativt "normalt" liv?? Förlåt mej,men man har mycke tankar kring ens barns framtid...

• Thelisesmamma

Okok...men hur gamla va nu era när dom opererades?? å varför är dom så små när dom gör OP?? En del är äldre än andra...nån som vet varför??

• Thelisesmamma
    Laura77 skrev 2010-07-21 19:46:43 följande:
    Min son var lite drygt 7 månader när han opererades.

Äntligen börjar framstegen komma....sista månaden har det börjat hända saker! Han rör mer på sin "plexusarm". Greppar bättre med handen, lyfter och t.o.m visar liten tendens till att böja på armen själv. Har börjat pilla och känna på sina leksaker med plexushanden och är generellt sett mycket mer medveten och intresserad av den nu än tidigare. Han visar att han verkligen vill använda den och när han gör det verkar det trigga honom till att vilja ännu mer!!! Vår sjukgymnast och vår arbetsterapeut har också noterat alla dessa framsteg på en månad, vilket är skönt eftersom man ibland tror att man inbillar sig...för att man så gärna vill se framsteg. Så vi har inte armslyngan på precis hela hans vakna tid längre, den verkar hämma honom + att sjukgymnasten och arbetsterapeuten sa att han nog är så stark i sin axel nu att det inte sliter fel även om han är utan slyngan viss vakentid.
    gud vad roligt för er!!! :) gläds verkligen med er. Men det som du beskriver att din son gör idag med plexusarmen,det kan min dotter göra nu, 4 månaders ålder å utan OP än så länge...  kanska finns en risk att man slipper OP?! Fungerade din sons hand å fingrar från födseln lr va de ehlt utslaget de me??
  • Thelisesmamma

Hur kan läkarna veta vilka nerver som är skadade å hur pass omfattande skadan är innan OP?? Dom måste väl kolla allt sånt innan operationen är ett faktum...??

• Thelisesmamma
    ESYA skrev 2010-08-02 09:43:49 följande:
    Laura77: På min son tog de nerver från både underarmen och överarmen.
    Vet du hur många nerver som var skadade på din son. Hur mycket använder han sin arm nu?
    Min son åt dåligt när vi var på sjukhuset men när vi kom hem var det inga problem.

Jag tycker att det var så kort vårdtid. Min son opererades på en tisdag och vi fick åka hem redan på fredag samma vecka. Hemma hade han otroliga smärtor. Han bara grät non stop fredag kväll, under natten och morgonen. Så vi fick åka in igen och han fick morfin i 2 dagar till.

Jag är nyfiken på om det är någon som har gjort en skadeanmälan och begärt ersättning? Hur har det då för er?
    Det var väldigt intressant att du tog upp det med ersättning!! Är det möjligt att man kan få det?! nån som vet??
  • Thelisesmamma
    ESYA skrev 2010-08-04 13:26:02 följande:
    thelise mamma: Jag har gjort en skadeanmälen och begärt ersättning. Blanketten för det får man hos patientnämndern och som sedan skickas till Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag. Dem i sin tur begär in journaler från alla berörda parter såsom förlossningen, från Astrid Lindgrens Sjukhus, från SÖS och Tomas Hultgren. Sendan gör de en medicinsk bedömning för att se om man har rätt till ersättning eller ej. Detta tar lång tid innan de får in alla handlingar och gör sin bedömning. Därför har jag inte fått något svar än. Vi får se hur det blir. Gå in på www.patientforsakring.se för mer info.
    Tack! jättebra info! en liten fråga ang. blanketten, "Patientens namn" ska det vara barnets uppgifter lr mammans som ska fyllas i?? barnets va? tusen tack för tipset!
  • Thelisesmamma

Hej allihopa! Var på SÖS igår å träffade DR Hultgren. OTROLIGT positivt! Lilla Thelise behöver ingen operation!!! Hon har blivit så pass mycke bättre sen sist så han bedömde det som att en operation inte är nödvändig alls!! En stor sten föll från mitt hjärta, jag har varit oerhört ledsen å orolig över detta, jag har nästan blivit deprimerad me tanke på om hon skulle behöva opereras...kanske är lite känslig,men ja har tagit allt väldigt hårt. Så igår lättade hjärtat ordentligt!! Möjligt att hon i framtiden skulle genomgå en mindre op med axeln lr hur de nu va (lyssnade väldigt dåligt för ja va så lycklig) Men det var nog mest för att korrigera något... men det skulle vi prata om när hon är äldre. Men för nervskadan skulle ingen OP göras! Hon har ju absolut inte full funktion i armen,hon kan ännu inte böja i armvecket,men det kanske blir bättre. Man får leva me att hennes vänstra arm kommer va lite nedsatt å lite kortare. Men vi ska dit igewn i september. Dr Hulktgren kommer ändå följa hennes utveckling.  Så jag är fruktansvärt lättad nu ska ni veta. Tänker däremot väldigt mycke på er som kämpar på me era små, tycker ni är duktiga och självklart är era små jätte tappra! Ni verkar se framsteg allihop å ja håller tummarna även för er!. De hade vart kul om man kun de ordna en "plexus-träff" någon gång...hitta på nått roligt :) Eller är det bara jag som tycker det??

Svar på tråden plexusskada