• Elwi

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Malleballebuse skrev 2010-06-20 15:09:01 följande:
    Det här med att gå ner i vikt så snabbt som jag gör just nu är nästan lite läbbigt.
    Som det har varit de senaste dagarna så är det 0,3-0,6kg om dagen, jag måste hur knepigt det än kan låta få säga att jag önskar mig en något lugnare takt på max 1kg i veckan.
    Gick in på Lindex för att ta en titt i omklädningsrummet och nog attans börjar det synas och jag började genast dra i en massa klänningar som såg fina ut, men kunde tygla min shoppingtarm och lät bli.
    Men gud vilken underbar känsla! Det kommer bli dyrt.... mycket shopping....  underbart! Det är du värd!
  • Elwi
    Lalalong skrev 2010-06-21 18:30:41 följande:
    Ja, jag hoppas det. Har ett orosmoment med min hypofysrubbning. Läkare som inte är endokrinologer brukar oftast inte vara så insatta i problemet utan ser mest strul med hormoner som en varning eftersom hormornerna är och leker lite överallt i kroppen. Då drar de öronen åt sig och allt bara strular till sig. Är rädd att det ska bli samma här... kanske inte att de ska neka mig men att de ska vilja beställa journalkopior och att jag inte ska kunna få besked i morgon och allt ska ta jättelång tid. 
    Om jag får fråga, det är inte struma du har? Det har jag och jag tror inte det ska vara något hinder. Inte enligt min husläkare i alla fall. Dessutom har jag läst om flera som Opat sig fast dom har struma.

Lycka till!
  • Elwi
    Lalalong skrev 2010-06-21 22:05:32 följande:
    Du får absolut fråga
    Nej, jag har inte struma. Mitt problem sitter inte i sköldkörteln utan i hypofysen. Det är en körtel som sitter precis brevid hjärnan och som utsöndrar hormoner som t.ex. tillväxthormoner, oxytocin o.s.v.  Den är normalt stor som en ärta. Min är stor som ett knappnålshuvud. Jag har brist på tillväxthormoner, min längd är frammanipulerad med tillväxthormoner i sprutor. Jag har brist på nåt som heter vätskebehållande hormon vilket innebär att allt jag dricker bara rinner rakt ut utan att koncentreras i njurarna. Det medicineras jag för nu, tack och lov! Sen har jag brist på prolaktin vilket gör att jag inte kan producera bröstmjölk. Det är vad man vet, men det kan även finnas brist på hormoner som man kanske märker så där alldeles direkt.
    Men jag hoppas det inte ska ställa till det.
    Å tack för ditt svar.
    Jag hoppas verkligen det går vägen för dig i morgon. Håller alla tummar jag har!

Lycka till, glöm inte att berätta för oss sen Solig
  • Elwi
    trollbottom skrev 2010-06-21 22:11:47 följande:
    När jag pratade med de i Lycksele idag så sa de att de skulle skicka min remiss till Ersta. Men, ska man ringa Ersta om man inte hört något och i sådana fall hur länge ska man vänta med att ringa?
    Jag har ju förstått att vårdgarantin inte alltid fungerar. Men samtidigt har jag hört att Ersta ändå ska vara ganska snabba men det beror väl på när de får remissen till sig också antar jag?!

Eller ska jag bara vänta nu?
    Min remiss har precis kommit in till Ersta och jag pratade med dom förra veckan.
    Dom har 6 månader för att få komma på läkarbesök och sen 3 månader till OP..... så det kommer ta ett tag... men jag får sikta in mig på Beach 2011 istället Cool
  • Elwi
    trollbottom skrev 2010-06-22 00:20:25 följande:
    Om det stämmer blir det lagomt till min födelsedag. Vilken present *S* Hur länge väntade du på att remissen skulle komma till dem? Tänkte om man måste ringa igen och skynda på dom med att skicka remissen vidare
    Det tog ca 2v för remissen att komma in.
  • Elwi
    Lalalong skrev 2010-06-23 09:02:34 följande:
    Har äntligen kopplat upp datorn hos mormor.
    Det gick bra på Ersta igår, blev godkänd för OP och den blir i september-otktober någon gång. Gissar på oktober eftersom det är i slutet på månaden nu. Alla var trevliga tycker jag, utom läkaren Anders Thorell som jag faktiskt uppfattade som ganska spydig. Men han hade kanske bara en dålig dag. Han godkände mig i alla fall, och det är ju huvudsaken.
    Underbart... vilket sjukhus ska du Opa dig på om jag får fråga?
  • Elwi

Hej alla
    Ni har säkert haft denna fråga cirkulerande redan men jag orkar inte läsa tillbaka flera veckor.
    Jag har en undran ang den nya Vårdgarantin som trädde i kraft nu i början av juli.

När jag pratade med Ersta så skulle jag kallas till doktor/dietist möte efter 6 månader.
    Men nu när jag kollar på:http://www.vantetider.sll.se/index.asp?meny=extend&id=1
    Så ska det ta 4 veckor tills jag får träffa läkaren....
    Är detta verkligen möjligt? HUR ska jag gå till väga, ska jag vänta tills jag blir kallad eller ska jag ringa och ifrågasätta?

Någon med erfarenhet nu när det blivit en lag?

• Elwi
    sabinaa skrev 2010-07-05 20:13:03 följande:
    Va konstigt. Jag ringde och pratade med Aleris i Lund och hon tyckte också att det var jättekonstigt att Ersta hade så lång väntetid. Tagit in för många?

Man kan ju säkert ringa och höra men man får säkert ett tråkigt svar med att det är 6 månaders väntetid. Men ringer du och pratar med dom så skriv gärna deras svar. Jag står nämligen också på tur där.
    Ja ringde dom idag, var så nyfiken och till svar fick jag att det spelar ingen roll om det står 4v överallt på alla info sidor, hon stod benhårt fast vid att det är 6mån till läkartid och 3 mån till OP.
    Och sen tillade hon att jag skulle vara glad att remissen är skickad till Ersta för dom har relativt korta köer... nja, det får väl diskuteras....
    Det är stor skillnad mellan 4v och 6 månader....
    Jag undrar varför det skrivs ut fel info på nätet. Vart tas informationen ifrån?

HUR gör jag för att åberopa vårdgarantin? Finns det inte platser så finns det ju inte.... konstig regel igentligen.
  • Elwi
    sabinaa skrev 2010-07-06 05:07:25 följande:
    Om du fick din remiss skickad till Ersta från ett annat sjukhus så kan du inte åberopa vårdgarantin längre. Tror jag. Men har du din remiss kvar på ditt sjukhus, ditt den skickades från början så ringder du bara ditt sjukhus. Just nu känns det som att det hade kvittat. Om jag hade haft kvar min remiss i Landkrona där den blev skickad eller där den är nu, i Ersta eftersom båda två har långa väntetider. Jag orkar inte med så långa väntetider eftersom jag sökte hjälp för min övervikt när jag mådde som sämst och då visste jag inte att väntetiden var så lång. Så vi ska faktiskt betala för en själv.Fick klartecken från banken igår, ringde Lund samma dag och har bedömning den 25 augusti och en OP i slutet av september. Visst känns det bull att betala för den själv men jag mår så dåligt att utan mina barn vet jag inte om jag hade orkat mer. Så vi betalar för den själv sen skiter jag i allt som har med vårdgarantier och köer att göra. Jag hade en tid till bedömning den 9 augusti först (fick avboka eftersom jag inte trodde vi fick låna. Detta gjorde jag förra veckan) och nu var där fullt. Så där är nog många som betalar för den själv. Funderar faktiskt att skicka räkningen till kvinnan som har hand om vårdgarantin i Skåne som ett litet skämt. Enligt henne blev det lag på det som redan fanns. Att man skulle få sin remiss skickad till ett annat sjukhus där det fannas plats. Och det var ju lite löjligt. Det gjorde man ju redan. Hur mycket kostade det att göra den lagen och man har inte läst om det någonstans så det är ju ingen som har tyckt att den har betydd något. Men jag ser iaf fram emot att skriva här inne efter min OP och få råd och tips och må bra.
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO

Hej, Jag bor i stockholm så min remiss skickades direkt från husläkaren. Jag får nog vänta mina månader... min kompis fick sin OP i morse! Fick ett sms på dan att allt var bra. Tänk hon har väntat i 1 år och vipps.... nu är det klart! Tiden går fort. Men jag förstår dig, grattis till lånet och härligt med OP redan i höst.
  • Elwi
    Bellevue skrev 2010-07-06 10:24:57 följande:
    Du menar infon på väntetider-sidan?Det är SKL som sköter den sidan och enligt dom SKA infon stämma eftersom dom skriver ut uppgifterna dom får från dom opererande sjukhusen. Sen får man ju komma ihåg att tiderna gäller alla sorters operationer och troligen är ett genomsnitt.

Hej, jo jag förstod det men eftersom man skriver in typ av OP så borde sidan rätta sig efter vad som gäller, knasigt att ha så pass stor skillnad i tid. Tack för ditt svar
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)