Inlägg från: kurilill |Visa alla inlägg
  • kurilill

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej hej, jag är ny här, har funderat på en gastric bypass ett tag nu. Häromdagen bestämde jag mig för att jag kommer att göra en efter att ha läst massa statistik, bloggar och fakta.

Jag var normlaviktig till 20-årsåldern ungefär, sen gick jag upp till över 100kg, väldigt snabbt! Har under de senaste 10 åren varit nere på normalvikt igen och alla möjliga vikter däremellan, men nu är jag fet igen. Jag kan alltså banta ner mig, men inte hålla vikten och jag orkar inte banta mer nu. Är 29 år och känner att mitt liv inte kan ta slut nu, jag sitter mest hemma för jag är så stor, vill inte längre visa mig ute. Har nyligen fått barn så är mammaledig och vi bor på landet så det finns inte så mycket folk här. Jag isolerar mig mer och mer och vill inte upp till den vikten jag hade när jag var som störst, även om det är katastrof redan som det är nu.

Vi vill dock ha ett till barn så jag funderar på om man kan ställa sig i kö nu, gå ner 10kg på egen hand och få ett till barn och göra operationen efter nästa barn?  Har förstått att det är långa väntetider, så kanske är det bra idé att redan nu ställa sig i kö, får man det?

• kurilill
    mrs Vilja skrev 2010-12-27 18:12:17 följande:
    HEJ!
    Shit vad glad jag är att jag hittade er just nu!!

Jag ärn 30 årig jojjobantare som insett att jag nu bantat i över 10 år från och till. Vad har detta resulterat i? Jo + 20 kg. Det är dags att inse att jag inte klarar detta själv och DET är JOBBIGT att inse...

Idag har jag ringt vårdcentralen och  fått tid för första "konsultationen" eller vad man nu ska kalla det. Jag har velat och tänkt, funderat och fegat. Men NU!

Är livrädd, förväntasfull och nervös. Det jag mest gått och grunnat på i höst var fördelar kontra neckdelar. Hur ser ni på detta? vilka är ERA fördelar/nackdelar??
    Vad sa du när du ringde och vad sa de? Jag har kommit till samma insikt som du och insett att jag inte vill banta mer, vill ju vara en glad ung tjej istället för att ständigt tänka på min vikt. Hoppas det går bra på konsultationen :)
  • kurilill
    Lattjo skrev 2010-12-27 18:51:23 följande:
    Jag tycker absolut att du ska flytta den, du kan ju se hur fort det gick för mig. Jag frågade innan min op när det fanns nya tider (eftersom jag var så säker på att jag skulle bli sjuk) och då sa dom i början på februari. Men dom kan ju få in en massa extratider som dom fick i december, jag lyckades knipa en av dom sista extratiderna :)
    Var det extra korta väntetider där du opererades? Finns det ställen som är kända för att långa resp. korta väntetider?

Är mer och mer inne på operation, skulle det gå så snabbt skulle jag göra det innan nästa graviditet, trodde det var väntetid på 2-5 år!
  • kurilill

Ringde precis vårdcentralen och fick en tid på måndag. Hon var snäll och så, men sa att jag kanske inte kommer få en remiss pga att jag fick barn för 6 månader sen, varför inte då? Jag sa att jag inte är överviktig pga graviditeten, utan att det har varit så i snart 10 år och då skulle hon prata med läkaren. Hur länge måste man vänta efter en graviditet innan man kan få en remiss? Jag ammar inte längre och har fått tillbaka mensen så borde ju inte ha med det att göra..

• kurilill
    Lalalong skrev 2010-12-28 09:31:59 följande:
    Jag skickade min remiss när min dotter var 3 veckor gammal. Opererades i oktober, då var hon 9 månader. Så det har absolut ingen betydelse! 
    Hade du några speciella argument? Jag vill vara väl förbredd på måndag när jag kommer dit. Tänkte ta med min journal från mvc som visar att jag hade samma vikt på inskrivningen som jag har nu. Är det en fördel eller nackdel att berätta hur man mår, att man isolerar sig, känner att livet tagit slut osv. eller kommer läkaren tycka att jag ska gå till psykolog istället då? Finns det något man inte ska säga resp. något som är bra att säga, eller beror allt på vilken läkare man får?

Nu när jag har bestämt mig vill jag detta så otroligt mycket!
  • kurilill

Ni som skriver egna remisser, var får ni tag på blanketter och var skickar man dom? Har förstått att det bara är en fördel att skicka egen också?

• kurilill
    Lalalong skrev 2010-12-28 10:22:01 följande:
    Jag skickade dels en egenremiss, där skrev jag att jag varit fet sedan barnsben och vilka metoder jag försökt med för att gå ner, vilket resultat det gett o.s.v. Skrev också vad jag har för psykiska och fysiska men av min fetma. 

Sen var jag på VC också för att få en remiss, jag trodde den skulle väga tyngre än min egen remiss (det gjorde den inte, det är min egenremiss jag är "Opad på".). Det man ska komma ihåg när man är på VC är att det är inte din husläkare som bestämmer om du ska vara godkänd för OP eller inte. Han har därför heller ingen anledning att säga nej tycker jag! Om du inte tydligt inte uppnår kraven, då är det ju bara dumt. Men uppfyller du BMI-kravet finns som sagt ingen anledning för husläkaren att inte skicka en remiss. Sen är det upp till kirurger som är experter på just denna OP som bedömer om du är en kandidat eller ej.
    Men jag sa i alla fall att jag varit fet länge, försökt allt och att jag hade funderat på denna OP väldigt länge, läst mycket om det o.s.v. och nu kommit fram till att det är detta jag vill.
    Jag gick också med på att träffa dietisten på VC under tiden jag väntade på OP, men jag gjorde det bara om hon skickade remissen på en gång.
    Ok, det är ju faktiskt ett bra argument, att det inte är han som bestämmer om jag ska bli godkänd eller inte. Jag har ett bmi på 41 nu, men har i många år haft över 35 i alla fall. Jag har en gång gått ner till 75 med cambridge-kuren, men gick upp alla kilon igen efter ett par år. Har bantat sen jag var 11 i stort sett, har fortfarande dagboken kvar med alla min viktresor och bantningsförsök. 

Var får man blankett för att göra en egen remiss och vart skickar man den?

Tack för alla utförliga svar, det är så skönt att ventilera detta någonstans! 
  • kurilill

Tack för alla tips, ska genast ta tag i det! Skickar man remissen till alla sjukhus eller ska man välja ett?

• kurilill
    MinFamiljj skrev 2010-12-28 11:47:45 följande:
    Du får först skicka till det landsting du tillhör och sedan när du får en bekräftelse så får du ringa och höra med dom vilka dom har samarbete med... och få en betalningsförbindelse
    Tack för förslag! Jag kan själv koppla mitt störda ätbeteende till sexuella övergrepp när jag var 13 år, men är ju rädd för att de ska tycka att jag ska söka psykologhjälp istället om jag skriver det. Tror du att det hjälpte dig?

Hur länge tog det innan du fick tid för operation efter att du skickat remissen (kanske du redan skrivit)?
  • kurilill
    JohannaL skrev 2010-12-28 17:01:46 följande:
    Vill bara tipsa iallafall skåningarna om att i Göteborg går det just nu jätte snabbt har 2 kompisar som fått op datum 4-5 mån efter skickad remiss så orkar man ringa lite och fixa pengaöverföring mm så e det ett het tips.
    Vad bra, jag tillhör Göteborg :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)