Inlägg från: kurilill |Visa alla inlägg
  • kurilill

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hur tar jag reda på vilka sjukhus som utför operationen i mitt landsting och adressen dit? Sitter och knåpar på en egenremiss, men vet inte vart jag ska skicka den..

När jag har skickat remissen, ska jag bara vänta på svar då, eller bör man ringa någonstans för att skynda på det hela då? Eller är det bara efter att man fått en bedömning som man kan skynda på det?

Det här är ju en djungel, men kan man skynda på det vill jag såklart göra det :)

• kurilill

Jenny N, vilken skillnad och vad fin du är :)

• kurilill

Det här med att bli godkänt eller nekad operation, vad är det som avgör? Hur vanligt är det att bli nekad och är det helt kört då eller kan man prova med nästa ställe?

• kurilill

Idag ringde jag till Sophiahemmet och de har inget remisskrav, men man måste gå rätt väg sa hon. Jag skulle ringa vårdslussen, men de har stängt den här veckan. Vad är rätt väg? Jag fattar ingenting!

Vart kan jag skicka min egenremiss, endast till ett speciellt sjukhus eller kan jag skicka den till Sophiahemmet i Göteborg när jag tillhör Västra Götaland?

• kurilill

Ang. elaka kommentarer så komme rjag bara berätta för sambon för att jag måste, hade gärna sluppit ens det. Ingen annan kommer få veta något, jag orkar inte med att folk lägger sig i. Har fått alla möjliga konstiga kommentarer när jag gått Cambridgekuren och gått ner massor, så den här gången håller jag mig allt för mig själv. Jag skulle säga att jag tagit hjälp av sjukvården att ändra min livsstil, inget annat..

• kurilill
    SilverEmma skrev 2010-12-29 15:39:17 följande:
    Det är så roligt att se alla bilder! Man blir så otroligt peppad då!! Idag har jag lagt min egenremiss på lådan, nu börjar resan igen... Hoppas det går bättre denna gången!

Ni som skickat egenremiss, hur lång tid tog det innan ni fick bekräftelse på att de tagit emot den?
    Har du provat förut, vad hände? Hur visste du vart du ska skicka den?
  • kurilill
    Nala skrev 2010-12-29 17:29:19 följande:
    Nej, du kan inte skicka egenremiss till Sophiahemmet. Du måste få en betalningsförbindelse av Vårdslussen. Prata med dem när de öppnar igen om vad som gäller nu, det har nog ändrats sedan jag opades 09 :)
    Jag blir hel snurrig av allt, blev ju glad och trodde att det bara var att boka läkartid eftersom de inte hade remisstvång, men det kunde jag minsann inte :) Men får ta och ringa vårdslussen på måndag!
  • kurilill
    Felidae skrev 2010-12-29 20:23:17 följande:
    Att kunna släcka törsten på några sekunder genom att svepa ett stort glas vatten.
    Just det tänkte jag på idag, hur jobbigt det måste vara om man blir väldigt törstig! Jag dricker ju hela tillbringare med vatten, har alltid står framme och dricker lätt 3/4 liter på en gång. Däremot till maten dricker jag aldrig, vilket jag förstår att man inte ska efter operation?
  • kurilill
    SilverEmma skrev 2010-12-29 20:30:43 följande:
    Kurilill - jag var på vårdcentralen i juli för att få min remiss men läkarpuckot glömde skicka iväg den. Så nu fem månader senare när jag fick reda på det så måste jag börja om från början igen. Orkar inte vänta till v 3 då min vc öppnar igen så jag valde att skicka en egenremiss. Jag ringde landskronas lasarett och frågade var jag skulle skicka den.
    Ok, tack! Så jädrans irriterande när de slarvar, hoppas det går fort för dig nudå, det verkar ju gå fort för många som skickar egenremiss. Jag bor i UIddevalla (relativt nyinflyttad) och har ingen aning om vilket lasarett jag tillhör, kanske där jag födde barn? Det är ju det närmsta större sjukhuset..
  • kurilill
    SilverEmma skrev 2010-12-29 21:46:30 följande:
    Kurilill - Ja jag var gråtfärdig och så besviken i ett dygn, sen kom jag på att det inte hjälper ett dugg och tog itu med det själv. (har fått stor hjälp av folk här inne och på forumet viktop)

Ring din vc och fråga, de borde ju veta var de skulle skicka en eventuell remiss.
    Jag ska till vc på måndag, så frågar dom då! De sa när jag ringde att jag nog inte kan få en remiss för att jag födde barn för ett halvår sedan. Förstår inte varför de anser sig ha rätt att avgöra det, det är ju inte de som bestämmer om jag får opereras eller inte, de ska ju bara skicka en liten lapp att jag finns. Har haft lite otur med sjukvården tidigare så har inte så stort förtroende, tänker komma väl förberedd och påläst samt skicka en egenremiss för säkerhets skull.

Vilken idiot som glömmer skicka remiss, tänk om det hade handlat om cancer eller något annat farligt!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)