Inlägg från: kurilill |Visa alla inlägg
  • kurilill

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

mrs Vilja skrev 2011-01-21 12:35:26 följande:
    Jag har smakat två färdigblandade smoothies med naturdiet och än så länge var det bäsy (ska inte läsas som goda, men ändåTungan ute) Får kolla i affären om när finns fler alterantiv med naturdiet.
    kurilill skrev 2011-01-21 12:19:52 följande:
    Det går bra, jag kör Modifast choklad som jag vispar i kastrull och värmer. Det blir inga klumpar och smakar ok. Jag kommer dock inte in i ketos utan är hungrig hela tiden, men det får gå. Jag kommer nog att unna mig något att äta ikväll eller i morgon kväll och nästa helg ska jag och sambon och ett par till gå ut och käka på restaurang. Då kommer jag äta mest protein men unna mig ett par öl, kanske för sista gången i mitt liv. Fr.o m. den 2 februari måste jag ju flyta fram till operationen (2 veckor), så det blir lite som sista måltiden :)

Hur länge ska du flyta?
    Jag ska flyat fram till op som är den 2/2. Jag kämpar på nu så att säga. Hur vet man att man kommit ketos? Är man inte det om man är hungrig menar du? För då är jag definitivt inte där än.. men har ju som sagt bara flytit i 1½ dag så...
    Med Cambridge brukar jag vara i ketos den tredje dagen. Då är glukogenlagrena i kroppen tömda, man stinker skit i munnen och får en kick så man nästan känner sig hög :) Jag har stickor som man kissar på som visar om man har ketoner i urinen och de har inte gett utslag fast jag är på 5:e dagen. Antar att det är lite för mycket kolhydrater i Modifast. Å andra sidan mår man såpass bra på Modifast ändå, så jag antar att det inte behövs.

Åh, önskar att jag också hade op'en om två veckor, vad nervöst det måste vara :) Jag sitter redan och försöker räkna ut vad jag borde kunna räkna med att väga det och det datumet. Försöker få folk att skjuta på händelser och tänker skjuta på min egna 30-årsfest, för då har jag hunnit gå ner lite till osv, haha. Det här är första gången på länge som jag ser fram emot våren och sommaren =)

Lycka till nu!
  • kurilill
    Jennick skrev 2011-01-21 13:21:36 följande:
    Jag sitter också här och längtar ihjäl mig efter att det ska bli min tur nån gång. Jag tänker också på att det kommer förhoppningsvis att bli en lättare och roligare sommar än det har varit på många år. Jag hoppas så att jag får ett datum nu på onsdag. Vad har du fått för datum?
    16:e februari ska jag opereras i Tyskland. Har börjat flyta lite smått redan nu, men har planerat in två kvällar med mat under de första två veckorna och den 2:a februari börjar jag flyta på riktigt.

Lycka till på onsdag :)
  • kurilill
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-21 14:01:31 följande:
    Nja... Jag får sådan fruktansvärd ångest på sjukhus, jag vet ärligt talat inte om jag orkar med det nu när jag redan mår så dåligt. Men, har jag inget annat val så gör jag ju det.

Stämmer in i kören, åk in! Det måste vara stressande bara att gå hemma och undra vad som händer i kroppen. Sådär kan du inte ha det!

• kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-21 13:27:28 följande:
    Herre guuuuud!
    Fick precis in en inbjudan på posten! Min bästa vän ska gifta sig i slutet på sommaren!!!!!!! Shit jag är så lycklig!!Hjärta

Förstår ni hur kul detta kommer att bli??? Jiiiiihoooo! 

(och jag kommer att vara smoking hot tills dessFlört)
    Förstår känslan. Dels att din bästa vän ska gifta sig och dels att veta att du kommer vara så fin :)

Jag står och rensar bland mina gamla kläder, jag har så mycket snyggt som jag bara längtar efter att ha på mig, varför gjorde jag inte det här för längesen? Kan det inte bli sommar snart =)
  • kurilill
    Jennick skrev 2011-01-21 15:47:44 följande:
    Minst 40 är det i Västra Götaland ialla fall. Jag låg så på gränsen så jag var "tvungen" att gå upp 5 kg innan jag träffade läkaren som skulle godkänna min operation. Hade jag legat på 39 så hade jag blivit nekad. Men jag tror det är lite olika på olika ställen.
    När jag vägde mig hade jag mina kläder på, jag hade lätt kunnat smuggla ner 5kg i fickorna =)
  • kurilill
    Maddisen80 skrev 2011-01-22 17:36:32 följande:
    Hej jag är besviken min läkare ville inte skriva remiss till magsäckoperation han sa att man måste ha varit överviktig i 5 år för att få operation . Men den 4e februari ska jag på överviktsenheten på möte och höra hur jag ska äta då ska jag fråga den ssk om hon kan fråga deras läkare om han kan skriva remiss. För kirurgen som gjorde rektoskopi han tyckte att jag borde få göra magsäckoperation han hade själv gjort en för flera år sedan.
    Jag har för mig att det är 3 år som gäller? Jag bredde på rätt mycket när jag pratade med läkaren, berättade inte om de år som jag faktiskt varit vältränad och haft bra vikt, utan berättade enbart om att jag varit stor förut och lyckats gå ner, men gick upp igen och att jag inte orkar gå samma väg en gång till med alla nederlag i bakhuvudet. Ibland får man nog som sagt överdriva lite för att slippa krångel.

Min läkare är så himla bra, frågade mig tom om jag har något emot om han skickar remissen dit han tror att det går snabbast. När jag ringde och sa att jag har fått operationstid i Tyskland redan om en månad tyckte han att det var bra och sa att jag ska komma in och ta alla prover ändå för att vara säker på att få tillbaka pengarna efteråt. Tycker det är konstigt att läkarna är så olika och att vissa blir så motarbetade.
  • kurilill
    Zunrose skrev 2011-01-21 20:00:51 följande:
    måste fråga du som ska opas och har en liten hur är det med att få bära honom efter op?har själv funderat på det då jag också har en liten.... men är bara nu på g för att få en remissbekräftelse...
    Min son väger 10kg och jag räknar inte med att lyfta honom på 2 veckor efter operationen. Jag är mammaledig och sambon är hemma med full lön hela vintern (säsongsarbetare) så han får ta alla lyft i början. Om du är sjukskriven får din sambo eller någon nära anhörig (tex mor- eller farförälder) vara föräldraledig för att ta hand om ditt barn!
  • kurilill
    Jumbopolly skrev 2011-01-22 18:15:35 följande:
    Hej men där är du ju =) när skulle du opa dig och vart??? för du hade ett barn på 6 månader va??? *om jag inte tar helt fel på person nu*
    Jag skrev ett långt svar till dig och så loggades jag ut från FL och allt försvann, orkade inte skriva om så stängde av skiten, haha!

Jag ska opereras den 16 februari i Tyskland, har börjat lite smått med flytet nu, men ska äta ikväll och nästa lördag. Sen börjar jag flyta på riktigt i 2 veckor. Du skulle op'as den 2: februari va?
  • kurilill
    Jumbopolly skrev 2011-01-22 18:30:24 följande:
    Jag opas 2/2 ja i skövde...
    Det är nära nu.. men GUD så trött jag är på flytet... allt smakar samma hela tiden.
    Idag var vi och tittade på när barnens kusin spelade fotboll och då¨säljer de ju varmkorv och den lukten höll på att ta kol på mig... GUD så gott med korv *S*
    Men men stod ut även då å tog en shake....
    flytet är GRYMT pinande... fattar inte att folk genomlider det hur länge som helst en del..
    Har en systerdotter som gick på sophiakuren i 8 veckor och blev trådsmal igen...
    hur f'n orkar hon utan att fuska det minsta lilla??? jo det skull ejag kanske också orka om jag bodde själv och ingen anna hemma moffa godis, mat eller andra saker.. men inte när man har familj och när de villa tt jag skall laga mat åt dem.. hmm...
    Hoppas allt går bra för dig iaf..
    har faktiskt letat efter nåt svar fårn dig men hittade inget hehe..
    Jodå, det går bra, jag tycker inte det är så jobbigt att flyta. Ikväll dricker jag lite vin och käkar god mat, lyxigt =) I morrn är det Modifast som gäller igen dock.

Jag har gått ner 45kg med Cambridge-kuren tidigare, körde ren kur i 3-4 månader. Höll sen vikten så länge jag var singel, men så fort jag fick ett förhållande igen började jag gå upp, bara litegrann. Det tog slut efter 2 år och jag träffade snabbt min nuvarande sambo. Då vägde jag 78kg och såg bra ut, inte alls tjock, även fast jag vägde lite för mycket. Men så började kilona komma åter igen, snabbt denna gång och nu är det katastrof.

Jag har flyttat 50 mil och nu har jag så svårt att träffa nya människor p.g.a. hur jag ser ut, så jag blir mer och mer isolerad. Har mammagruppen som är min livlina just nu, riktigt goa tjejer, men jag vill så mycket mer. Spela innebandy och börja trubadura igen mm. Ser fram emot att komma ut och bli social igen!

När det blir tufft får du tänka på operationen som ju faktiskt är snart, att den här dagen är sista dagen du kommer väga som du gör nu. Från och med nu kommer du bara bli mindre och mindre, om du bara står ut liiite till. Och att ha en liten hjälper ju till att få tiden att gå :)
  • kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-22 22:06:04 följande:
    Var kommer du ifrån och var bor du nu?

Ja, var bor ni alla egentligen? Vem är ni?? Förvånad Vet en hel del om era tankar kring, under och efter op, men inget mer...
    Själv bor jag en liten by i mitten av Skåne, har en man och två barn (4½ och 1½). Jobbar som lärare på en högstadieskola och ja... vad ska jag mer berätta? Jag är ganlen i ... och - när jag skriver (vilket ni säkert redan märkt).
    Jag har flyttat från en liten stad i Södermanland till Västkusten. Jag hade ju egentligen tänkt vara helt anonym, men om någon vill adda på Facebook heter jag Madelene Dahlström, har ett foto på mig och min son som presentationsbild :) Bara ni respekterar att jag inte tänker skriva något om operationen publikt..
  • kurilill
    kurilill skrev 2011-01-23 00:12:27 följande:
    Jag har flyttat från en liten stad i Södermanland till Västkusten. Jag hade ju egentligen tänkt vara helt anonym, men om någon vill adda på Facebook heter jag Madelene Dahlström, har ett foto på mig och min son som presentationsbild :) Bara ni respekterar att jag inte tänker skriva något om operationen publikt..
    Har inte alls en bild på mig och min son, hade visst bytt bild till bara mig. Det står iaf att jag bor i Uddevalla, har studerat i Linköping och är uppväxt i Oxelösund =)
  • kurilill
    Jumbopolly skrev 2011-01-23 03:18:25 följande:
    Men bor du i tyskland eftersom du skall opa dig där???? Eller vad kommer det sig liksom==
    jagär ju absolut ingen flytare det är ett som är säkert...
    LCHF HELT okej då man inte äter en enda kolhydrat utan bara en massa proteiner men absolut inte flyt..
    Men men Det går... (har fuskat lite och tagit någon fefferoni någon gång då och då å det har lugnat det mesta)
    Det jobbigaste är ju att jag försöker sluta röka samtidigt och det skapar sug överallt i hela kroppen..
    Men som sagt sanrt är detta över och sen är det bara att fokusera på att inte göra på fel sätt så allt går åt skogen iaf. Känner en som opade sig för 2 år sedan. Hon har gått ner tror det är ca 10-15 kilo sammanlagt och det syns knapt på henne, Hon är jättestor.. men hon gör inga direkt hjärtliga försök heller.. Hon trodde nog att operationen löste allt åt henne och hon inte skulle behöba göra något... Så hon äter och moffar i sig igen.. tragiskt.. =(
    Nä, jag ska göra op'en där för att slippa stå i kö i flera månader. Man får operera sig i ett annat EU-land och få det betalt ifall man har rätt till operationen i Sverige. Tyskland har ett helt annat vårdsystem och har därför inga köer, det tog mig 6 veckor att få operationstid från första kontakten. Det är en förmedling som fixar allt åt mig (http://www.fecit.se/sv/) och de tar 19 750:- för tjänsten. Jag känner att det är värt de pengarna att slippa köa, passar ju så bra nu när sambon är hemma också att göra den nu.

Vad tråkigt för din kompis, gjorde hon en gastric bypass eller en banding? Kunde hon äta stora mängder redan från början då eller varför gick det så dåligt?
  • kurilill
    zookie skrev 2011-01-23 18:57:05 följande:
    tack till trollbottom för att du fick mig på rätt spår igen ..
    Precis när det blev definitivt att jag ska operera mig så hade jag sån ångest varje kväll att jag grät. Jag är inte en person som oroar mig för saker i vanliga fall och jag har inte svårt för sjukhus eller något sådant, men ändå var jag så jädrans rädd. Jag fick tom konstiga ryckningar i läppen och har fått magkatarr så det här stressade mig verkligen och jag kan inte förstå varför. Någon skrev att man ju har tagit det här beslutet själv, det kan vara det som gör att det känns så jobbigt. Det finns en pytterisk att jag aldrig mer kommer hem till min son igen och det känns hemskt att tänka på det.

Nu har det gått två veckor och jag har ingen ångest alls, är supertaggad och ser verkligen fram emot det. Ge det lite tid så kommer det snart kännas bättre!
  • kurilill
    V P E skrev 2011-01-23 22:01:35 följande:
    Drygt fem månader efter operationen... från 93 till 64 kilo=normalvikt, BMI 25 för min del. Jag tänker att jag ska ner till 60, men helst inte under det. Jag är kort och ganska bred över axlarna, ganska kompakt stomme, så att säga, som jag dolt under fett alla år , så det skulle se tokigt ut om jag blev för mager...

I torsdags fick jag klartecken av läkaren att sluta med blodtrycksmedicin. Från 140/110 till 105/75 på några månader med blodtryckssänkande. Viktminskningen har sänkt trycket så mycket att man tror att jag klarar mig utan medicinen nu...

Har börjat om med den enda vinteraktivitet jag gillar, men som jag inte gjort på 15 år: åka slalom och det är helt fantastiskt!

Nu först (det tog lång tid!) har jag börjat kunna äta mer än 800-900 kcal/dygn, vilket gör mig mycket piggare och jag mår inte längre illa så fort jag äter nåt... numera väljer jag att äta sånt jag mår bra av, inte som ett medvetet hälsosamt val, utan just för att det är mer lättätet och för att jag inte mår dåligt av det. Och jag saknar inte hamburgarna och limpmackorna! Jag har blivit mer kräsen, men på ett vettigt sätt. 
    Vill jag ha lite limpa så tar jag en halv skiva, med massor av pålägg. Men oftast tar jag bara ett par tuggor och äter upp pålägget. Godis äter jag ibland, men det är inga chokladkakefrossor längre, några bitar räcker. Bullar och kakor väljer jag bort oftast, det är inte värt att må dåligt. Om jag fikar tar jag hellre en torrare kaka än någon bulle eller annan mjuk kaka. Tänk att för ett halvår sen kunde jag trycka i mig ett helt paket Ballerina utan att blinka.

Jag handlar kläder hela tiden, mest på rea eftersom jag snabbt får lägga dem till handlingarna igen, de blir fort för stora
    Just kläderna är ett kärt besvär. Det är fantastiskt att kunna gå på H&M, Cubus, Vero Moda, Carlings, Vila, istället för KappAhls och Lindex´s BigSizeavdelning.

Egentligen har jag inget negativt att säga om operationen, för mig har den varit räddningen. Men min önskan är att den som beslutar sig, ska vara väl medveten om hur operationen funkar, hur den går till och om följderna... och att det inte är en quickfix. Man ska ta beslutet för sin hälsas skull, inte för skönhetens.

Till mig sa de på gruppinfon att sockersuget brukar försvinna hos de som opererats. Redan då undrade jag om det verkligen kunde stämma, det är ju ingen lobotomi
    Nog har jag fortfarande ett sockersug, det sitter i belöningssystemet i min hjärna... jag är helt övertygad om att sockret fungerar för mig på samma sätt som spriten för en alkis... men i och med att jag äter så lite socker nu, så triggas det inte lika mycket.  Jag var rätt säker på att få dras med sockersuget även efter operationen, och jag hoppas att ni som ska opereras eller funderar på det, ska ta med i beräkningen att det inte är bombsäkert att sötsuget bara blåser bort efter operationen.

I övrigt önskar jag alla Lycka Till, det är ett fascinerande nytt liv som väntar er
    Bra jobbat och tack för konstruktiva tankar kring op'en!

Räknar du från operationen eller räknar du med flytet också? Jag tänkte att du ju måste haft ett bmi på 36 när du vägde 93kg om du har bmi 25 vid 64kg. Dels trodde jag att man var tvungen att ha bmi över 40 för operation och dels verkar du ha samma längd som jag och jag behövde inte köpa kläder på 'stora' avdelningar när jag vägde 93 så därför jag undrar =)
  • kurilill
    Hera78 skrev 2011-01-24 10:06:56 följande:
    Hur står ni som flyter ut med smaken i munnen?!?

Jag gick tidigare på Cambridge i 8 veckor och hade inte alls de problemen jag har nu. Det smakar ju jätteilla i munnen och det enda som hjälper är att borsta tänderna. Tog faktiskt ett tuggummi igår för att bli av med smaken annars skulle jag inte stå ut i en vecka till. Är det okej att tugga tuggummi säg en gång om dagen?

Vad 17 är det som smakar så illa?!? *urk*

Kolhydrater är hjärnans bränsle och när du inte äter tillräckligt av dom måste levern producera ketonkroppar. Det finns tre sorters ketonkroppar och en av dom är aceton och det är det som luktar så illa. Det är bara att prova sig fram med tuggummi, blir du jättesugen på mat och yr så har du brutit ketosen och det är bara att låta bli tuggummi i fortsättningen :) För mig är det tvärtom, med Cambridgekuren komme rjag snabbt in i ketos och stinker, men inte med Modifast..

• kurilill
    Sara84 skrev 2011-01-25 20:06:21 följande:

Usch jag känner mig ledsen.
    Hur mycket jag än ser fram emot OP:n, så får jag inget stöd av familjen.
    "Tänk igenom ditt beslut. Om du vill ha fler barn är OP:n bortkastad! Vem har sagt att det är lätt att gå ner i vikt? "
    Åh...

Hur tänker ni? Hur känner ni? Är det någon här inne som gått igenom en OP och sedan blivit gravid?
    Hur har kroppen reagerat?
    Någon som kan ge en input?

/En ledsen Sara

Det är därför jag inte berättat för någon, jag känner att det blir bäst så. Jag gick upp 8kg förra graviditeten som försvann efter förlossningen så varför skulle jag inte kunna göra det igen. Jag gör dessutom operationen innan jag blir gravid igen för barnets skull, vill inte låta ett till barn gå igenom en riskgraviditet. Nu var alla värden bra denna graviditet igenom, men vad säger att det inte skulle gå tokigt om jag går igenom en till som överviktig. Vissa människor funkar så, de ska ha åsikter om allt och sen när du lyckats kommer det heta att det inte var du själv som kämpade, utan du fuskade med operation *bla bla*

Leta fram statistik på hur många som går ner i vikt på traditionellt sätt och hur många som går ner med operation och framförallt hur många som håller vikten 5 år efteråt. Leta även reda på risken om man går igenom en graviditet som kraftigt överviktig, var påläst och ha argument, om du känner att det är viktigt att besvara deras frågor.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)