Inlägg från: sabinaa |Visa alla inlägg
  • sabinaa

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mach skrev 2010-09-13 15:07:47 följande:
    Nu bär det snart av mot Sthlm och imorgon är det dags för op.
    Oj vad snabbt de 2 veckorna har gått sedan jag började med flyt. Nu 'är det ju dags..:)
    Lycka Till!!!
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • sabinaa

God morron alla fina!

Grattis till dom som fått bedömningstider och OP tider. Får bara Aleris in remissen så går det fort. Kul!

O jisses, över 50 kilo på ett år, då kan jag ju räkna med att bli finfin till nästa jul =)

Jag skickar ett PM till dig frökenKAJO.
    Verkar som att anmälningarna lagt sig. Har personen taggat ner eller låtit bli att läsa inläggen?

Känns som det blivit bättre stämning nu iaf.

• sabinaa
    SkinnyNo2 skrev 2010-09-14 15:04:02 följande:
    Det är helt GALET, jag darrar och kan inte tro det är sant.....

Jag hade tid för bedömning på Ersta den 23/9, har varit hos sjuksköterska och dietist.
    Nu ringde dom från Ersta för nån timme sen och frågade om jag kan komma och träffa en läkare på bedöming ikväll istället!!

Dom har platser att fylla och behöver vårdplanera in folk, om jag får okej på OP så kan det ske inom en månad....
    Är just nu helt förvirrad, självklart super super super glad men lite oförberedd.
    Håll tummarna för att det går bra! Glad
    Ajamen!! Grattis! Inom en månad! Vilken tur du har!

Lycka Till Nu!!!!
  • sabinaa
    MinFamiljj skrev 2010-09-14 15:29:11 följande:
    Blir lite fundersam... Hur det skulle gå till då vi är några här i tråden som fått ok på Ersta men ingen op tid????
    Och när jag ringde i måndags och frågade ang op tider så va det ca3 mån fortfrande till op....
    Kan hända att tjejen bor i Stockholm? Då får dom lite förtur.

Fast det hade inte skadat om man själv fått en OP tid inom en månad =)
  • sabinaa
    V P E skrev 2010-09-14 15:35:07 följande:
    Ni vet väl om att ni kan begära Fritt Vådval och då få göra operationen på Sophiahemmet inom nån månad?
    Men jag tror jag ringde Ersta och pratade med en kvinna ang Fritt Vårdval. Om jag minns rätt så var man tvungen att första prata med sin region och enligt henne så var där ändå en lång kö. Men nu ringde jag ang bedömning. Usch, vad det är svårt med alla regler. Det gäller att kunna sin sak, för man får inte hjälp som faktiskt jobbar med det.
  • sabinaa
    Virriga Vera skrev 2010-09-14 17:17:44 följande:
    Så var det tisdag och 1:a dagen på mitt nya liv. Jag sitter hemma i soffan och är trött men så glad och nöjd.

Jag anlände till Kristianstad kl 11.30 lugn som en filbunke tyckte jag, den fasaden rämnade ju ganska snart kan jag tala om. Maken fick inte komma med in på avdelningen så det blev ett hastigt hejdå i dörren sedan var det inskrivning och ett jättefint omhändertagande av en sjuksköterska. Jag bytte om till en "klänning" av modell större och kanylen sattes. 13.30 var jag nere på OP och sedan kommer jag inte ihåg något förrän de väckte mig och sade att de var klara, jag frågade om de hittat något intressant i magen på mig, men det hade de inte sedan somnade jag om. Vaknade till igen när en sköterska tyckte att jag skulle upp och gå, det tyckte inte jag och informerade henne vänligt att jag tyckte hon kunde byta jobb. Somnade om i ca 30 sekunder då sköterskan vänligt men bestämt fick upp mig på fötter. Vid 18.00 tiden så kände jag mig som en människa igen och vid 20.00 var jag hur pigg som helst bara jag slapp resa mig ur sängen för då mådde jag inte speciellt bra.

Idag har det bara varit toppen, mår hur bra som helst och har ätit lite soppa och filmjölk, är bara lite trött.

Så nu är det soffan som gäller i några timmar innan jag skall trilla i säng.
    Hahaha, undrar om sköteskan blev lack för du bad henne att byta jobb!

Ja, då börjar ditt nya liv idag. Men hur kändes det att säga ett hastigt hejdå till mannen? Jag hade blivit jättelessen om man var inställd på att han skulle följa med.

Skönt att allt gick bra!
  • sabinaa
    SkinnyNo2 skrev 2010-09-14 22:33:51 följande:
    När det går fort så går det undan!!! Skrattande

Inte nog med att jag blev uppringd från Ersta och tillfrågad om jag kunde komma på bedömning idag istället för den 23/9, när jag var på väg dit ringde dom igen och frågade om jag kunde komma ännu tidigare än den tid dom bokat in tidigare under dagen....

Fick träffa en läkare och efter ca 3 min av "kallprat" fick jag ett JA till operation.....!!!!!
    Vet dock inte exakt när op kommer ske men enligt sköterskan jobbar dom på för fullt nu och har väldigt korta väntetider. Första kvinnan som ringde sa ju ca 1 månad, sköterskan som jag sen träffade sa 2-3 månader. Vet inte riktigt vem jag ska tro på men det spelar inte så stor roll för jag fick ett JA! Är överlycklig! Skrattande
    Grattis! Vad skönt att du fick ett Ja!

Men eller hur är det konstigt att en sköterska säger om ca 1 månad och en annan säger om ca 2-3 månader. Om du ska få en OP om en månad så hade det kanske varit skönt för dig att veta det nu så du hinner förbereda dig. Dom ringer kanske en morgon och frågar om du kan komma om en timme och bli opererad Skrattande

Nu bor jag i Skåne men kirurgen sa 3 månader till mig men jag siktar in mig på 4 månader, eftersom om 3 månader så är det jul och då gör dom nog inte så många OP då där är många röda dagar. Men det skadar inte att kunna njuta av julmaten till fullo en sista gång Skrattande

Grattis igen!
  • sabinaa

Förrästen så var jag på vattengympa igår. Första gången jag tränat på snart ett år. Jätteskönt. Jag klarar tyvärr inte av annat än simma i nuläget eftersom jag är så fet. Men jisses vad magen dallrade. Tur den var under vattnet!

Och GUD vad magen kom igång! Jag fes hela kvällen, hela natten och fick ett pottanfall tidigt i morse. Också gick man upp nästan ett kilo. Konstigt, tycker jag. Glad

Denna vikten alltså!

• sabinaa
    Tjohalia skrev 2010-09-15 10:10:43 följande:
    Jag har funderat på en sak förresten, om man fått remiss från sin läkare och denne tycker man uppfyller kraven, hur vanligt är det då att få nej av kirurgen? Jag har aldrig hört om nån som fått det, men vad kan det bero på i såna fall? Jag är ju medveten om att det kan hända, men inte på vilka grunder så att säga.
    Jag har läst några bloggar där folk har fått nej från kirurgen och betalat för den själv och det har varit för dom varit för "smala".

Min moster fick nej för hon hade för dåliga värden. Många läkare vet kanske inte riktigt vad som krävs merän att man har ett visst BMI.
  • sabinaa
    mustang93 skrev 2010-09-15 10:41:31 följande:
    Hej alla!!
    Ville bara berätta att jag nu fått op tid...skall opas den 4 okt...spännande och lite nervöst,,fick inte så mycket tid att fundera fick rusa iväg och ta alla prover idag(kallelsen kom igår em),ska börja flyta på måndag och träff med sköterska och narkosdr i nästa vecka..
    Jösses vad fort allt gick efter ett års väntan...
    Är det någon som kan ge lite tips på vilka sorter som smakar bra? Provade allevo thai (smakade inte gott)..
    Ha en bra dag alla!!!
    Jisses, Grattis! Ja, jag känner att det är skönt att ha lite tid att fundera. Jag var på bedömning förra veckan och just nu känns det helt okej att vänta 3-4 månader innan min OP. Känns som att man får smälta lite av vad dom sa, att man faktiskt ska göra en OP som kommer förändra ens liv föralltid.

Men ack vad skönt att ändå få en tid så fort. Du får fundera snabbare bara =)
    Då får du svulla nu, äta allt gott innan flyt.

Var ska du göra din OP?

Jag ska göra min i Ersta och dom rekommenderade Modifast. Men beställ via deras hemsida istället för att köpa på apoteket. Skulle tydligen skilja upp emot en 50-lapp.

Lycka till!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)