Inlägg från: sabinaa |Visa alla inlägg
  • sabinaa

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mli79 skrev 2010-09-26 16:45:19 följande:
    Idag har jag varit med barnen på Ystads fritidsbad (simhall med saltvatten, najs). Jag upptäckte då att jag inte har någon som helst kroppsuppfattning. Det var en stor kvinna där, och jag kände mig absolut inte mindre än henne. Och alla andra såg så smala ut. Så jag fick fråga min man, och han sa att jag inte ens var så stor som den stora kvinnan innan OP, och att jag kunde sålla mig till den mer normala skaran nu. Jag känner mig mycket större än dem. Hur ska man göra för att veta sin egna storlek? Är det bara att vänta?
    Gud, vilken tur att inte vi körde och badade idag för då hade jag sannerligen varit den stora kvinnan! Vi kör också till Ystad och badar.

Förra gången jag gick ner i vikt hade jag samma problem. Man tittade på andra och sa att sådär skulle nog jag vilja se ut och då tittade vännerna på mig och sa att jag redan var så smal. Jag glömmer aldig när jag satt i min syrras klasskompis bil på väg till Sjöbomarknad och sa att såhär smala ben vill jag har (det var mina egan lår jag tittade på.) Så det tar nog tid innan man förstår hur smal man faktiskt är. Detsamma gäller nog när man blir tjock. Jag har nästan precis kommit underfund med hur fet jag faktiskt är och då är det superskönt att snart ha min OP klar.
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • sabinaa
    Lalalong skrev 2010-09-26 18:56:53 följande:
    3 dagar (eller ja... 2 är det väl egentligen bara. Mån och tis... sen på ons börjar jag ju) och jag tror att min hjärna redan håller på att förbereda mig på det.
    Jag orkar inte äta och är inte sugen på något alls. Försöker passa på att äta lite gott och så nu, så idag t.ex. beställde vi hamburgare och pommes. Jag åt upp halva pommesportionen och tog två tuggor av burgaren. Proppmätt! Och det var inte ens speciellt gott...
    I går var jag ute och festade, drack gjorde jag visserligen en del. Men chipsen och godiset som plockades fram på förfesten smakade jag inte ens på. Mådde illa av bara tanken. I fredags var vi ute och åt med makens familj. Jag åt halva portionen jag bestälde in och tackade nej till efterrätten.

Det enda jag får i mig som förr är dricka... Cocca cola... Mmmmm... Det kommer jag sakna

Sen har jag en fråga till er som Opats på Ersta. Vilken OP tid fick ni på kallelsen? Och vilket tid fick ni sen? När fick ni veta vilken tid det blev? Jag misstänker att dom skriver 7 till alla?

Man får inte äta mediciner på morgonen står det. Det i kombination med att jag ska vara fastande (då får man inte dricka vatten ens väl?) funkar inte för mig. Då får dom verkligen se till att jag antingen får tiden kl 7 eller att jag får lov att ta min medicin. Annars vet jag inte vad jag gör... Utan medicin behöver jag bälja i mig 5-10 dl vatten i timmen för att må okej... fast det gör ju samtidigt att jag mår skit, för jag är uppsvälld i magen konstant, men då har jag i alla fall inte tanken på törst och att dricka som snurrar i huvudet konstant.

Jag funderar på om det är för sent att säga detta dagen innan när jag är där på inskrivningen? Eller om dom redan då gjort upp ett schema, i så fall måste jag kanske ringa dit nu och säga hur det ligger till.
    Vad tror ni?
    Jag känner igen detta med att helt plötsligt inte vara sugen på något. Efter att jag varit på bedömning så har min hjärna helt ställt om sig. Jag är inte sugen på något, jag känner efter när jag äter om jag är mer hungrig. Kan lämna maten kvar på tallriken, osv. Och då har jag inte fått ett OP datum än. Jättekonstigt. Jag trodde att jag gått och blivit gravid för jag kände likadant när jag väntade min första son och mensen slutade komma. Men jag tog 2 gravtest som visade negativt. Jag tror jag har insett allvaret i denna OP. Godiset kan ligga kvar och jag får inte i mig lika mycket som innan, av godis. Men det är ju bara positivt.

Jag har dock problem på kvällarna. Jag är så himla tuggsugen men inte sugen på något. Skitdrygt.

Jag har konstaterat att jag inte kan äta modifast när jag ska börja flyta. Jag får ICKE ner det. Jag får inte ner något pulver alls. Men jag vet att några andra haft problem så dom fick äta vanlig mat, fast då bara 800 kcal. Jag ska ringa dietiseten och höra. Där är ju varma koppen och sånt som jag gärna dricker. Bara man "svälter" innan OP, förmodar jag.

Då är det en ny vecka. Ska bli spännande och höra om där är någon som en tid för bedömning eller OP. Alltid lika roligt!

Kram gott folk!
  • sabinaa
    SkinnyNo2 skrev 2010-09-27 13:54:29 följande:
    Jag har inte börjat flyta än, men beställde ett prov-pack från Modifast och gav mig på vaniljen i lördags. Jag fick i mig knappt halva, sen sa det stopp. Sen blev jag så väldigt illamående och var det hela kvällen.... Rynkar på näsan

Usch, den kan jag absolut inte dricka! Jag ska få en påse hallon av en kompis som börjar flyta idag, får prova och se om den är bättre. Annars blir det att flyta på något annat.
    Ja, örk! Jag fick tipset av  LillaEgo87 precis, här inne i tråden, att Allevos varma soppor ska vara ganska goda och att dom smakar som Varma koppen som jag tycker är ganska goda. Jag ska ner och köpa i affären senare, tänkte jag. Jag ska även ringa dietisten när jag fått min OP tid och höra om man kan äta "vad som helst" bara det är max 800 kcal.

Vilken tur att vi provade smakerna innan!
  • sabinaa

Ingen som fått bedömnigstid eller OP tid på ett tag, känns det som. Under hela september känns det som att det var alltid någon som skrev att dom fått en tid.

Hoppas det kommer igång snart igen!

• sabinaa
    fruhof skrev 2010-09-30 14:01:36 följande:
    Opereras på tisdag.....börjar bli lite nervöst nu...;)
    Grattis!

Förstår att du är nervös. Det är jag redan och jag har inte fått en OP tid än!

Lycka till!!!
  • sabinaa
    Fragile Angel skrev 2010-10-03 00:50:29 följande:
    Hej girls!

Vad duktiga ni är som kämpar på med era soppor, trots att det är svårt för er, men tänk att detta är sista gången ever som ni måste äta dessa vidriga soppor. Kämpa på! Jag hade tur, behövde bara flyta i fyra dagar.

Jag mår bättre, visst har jag ont och så, men smärtan är hanterbar, den är inte i närheten av den smärta jag hade då ambulansen kom.

Min älskade dotter (Amanda, 7 år), hade ett stort behov av att prata om att jag åkte ambulans, och att jag blev så konstig efter sprutan som sköterskan från ambulansen gav mig (morfinet). Skolan hade tröstat och stöttat henne. Dom är guld värda.
    Skönt att höra att du mår bättre.
    Vad skönt att skolan stöttade henne. Det är inte så lätt för dom små liven. Vi föräldrar är ju odödliga i våra barns ögon.

Krya på dig! {#emotions_dlg.flower}
  • sabinaa

Fragile Angel:

Gud, stackare! Hoppas på snabbt tillfriskande och att hela din familj sakta men säkert börjar kunna återhämta er.
    Vi alla tänker på er här inne!

Styrkekramar till er!

• sabinaa
    Fragile Angel skrev 2010-11-10 00:21:04 följande:
    Började blöda kraftigt imorse, 9 dagar INNAN mensen skulle komma, den brukar ALDRIG komma för tidigt.

Gick till MVC och kissade på en sticka, jag hade halter av HCG-hormoner, så jag var gravid, men har alltså fått MISSFALL Gråter...

Nu vet jag iaf att jag KAN bli gravid utan IVF... Måste bero på viktnedgången...

Jag är så jävla ledsen, jag hade ju till slut kommit fram till att jag ville ha barnet om jag var gravid.
    Åh, stackare! Stor styrekram till dig. Jag vet hur det känns med missfall.
  • sabinaa
    Marie78 skrev 2010-12-01 11:38:33 följande:
    Ringde op.koordinator idag och berättade om mitt rökstopp..

Har varit lite hoppfull om att kanske få en op innan sommaren iaf då jag har läst att det går bättre med vårdköerna här i kronoberg... och kirurgen sa att det har tagit mellan 6-8 mån att få op... Men idag fick jag höra att väntetiden är 10-12 månader.
    Det är så jag vill börja gråta. Ytterligare en sommar då sonen får en aptråkig mamma som inte vågar bada.
    Näe usch... nu kommer tårarna ändå.
    Jag har ju för sjutton ingen möjlighet att ta mig till andra ställen... kan inte åberopa vg då..

Supernära att gå och köpa cigg... vad är det för mening liksom.....

Gråter
    Varför har du ingen möjlighet att ta dig till andra ställen?

Nu vet jag inte vad du väger men jag väger snart 140 pannor och mitt utseende har aldrig stoppat mig från att gå och bada tillsammans med barnen. Jag har tom bikini!!!! Kan du tänka dig?! Mitt fläsk hänger överallt men jag bryr mig inte. Jag vet att jag ser förskräcklig ut men barnen går före. Dessutom så passar inte bikinin över tudorna. Bhn är rosa och trosorna är turkos. Man ser inte framsidan av mina trosor för fläsket!

MEN jag har aldrig stött på någon som sagt något till mig. Vilket jag är väldigt tacksam över, dock kan jag tro att jag säger något dumt tillbaka..... Folk glor, men du....det skiter jag i. Mina barn är sötare än deras och jag är bättre än dom eftersom jag inte glor på andra storvuxna. Dom som glor på oss feta har ingen respekt för människan och att alla ser olika ut. Du är normal! Du är speciell. Glöm inte det.

Mitt råd till dig är att gå och bada. Din son går före. Glor nån så glo tillbaka eller fråga om det var nåt? Säg att du vet att du är tjock och det är väldigt oartigt att titta så. Behandla dom som barn.

Stå på dig! Och vi finns här för dig. Du är inte ensam i din sits. Jag får förmodligen min op i januari och då har jag väntat i ett år. Det är piss.....jag vet.

Kram på dig, snäckan.
  • sabinaa
    Marie78 skrev 2010-12-01 15:53:43 följande:
    Det är svårt att ta mig till andra ställen då ekonomin inte täcker ev resor, jag har inget körkort, jag är ensamstående....
    Men hur funkar det egentligen på annan ort? Kan man ligga över på patienthotell? Har inte råd med vanligt hotell... Tänk om man bokar hemresa och inte har hunnit bli utskriven tills det är dags att resa?

Usch... är sällan ute och reser så jag vet ingenting... Så nedrans dyrt med tex tåg....
    Kontakta dom som har remissen och be och få en betalningsförbindelse så får du resan betald, i efterskott. Men jag tycker det är jättekonstigt att du redan har varit på bedömning men ändå får vänta i ett år på en OP. I skåne och Stockholm går man på bedömning bara någon månad innan op. Du får också höra med sjukhuset om dom har plats på ett patienthotell. Platserna tar fort slut.

Förstår att det kan vara jobbigt med ekonomin men ditt liv blir fan så mycket lättare efter din op.

kram på dig!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)