• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • BohusM

Nu har det gått 9 dagar sedan jag opererades, och jag mår jättebra så nu kan jag nog blåsa faran över, hahaha

Äter i stort sett vanlig mat redan, ja lättuggad sådan då förståss. Att det kan va så gott med riktig mat.

Om någon är nyfiken på min "resa" så kolla in min blogg, där fins både funderingar innan och operationsberättelse och hur det har varit hittills efter.

Kommentera gärna det är så roligt att se om någon har glädje av mina upplevelser. Jag läste massa bloggar innan, man va ju som besatt hahaah

Ha det bra vänner. Kram

Lycka till alla som har OP innom snar framtid, Grattis till alla som fått tid, Opats, gått ner i vikt mfl.. :)

• Angeliqan
    SnuttanSnuttan skrev 2011-01-20 07:01:57 följande:
    Är så nervös så jag mår illa, bokstavligen talat! 

I morgon får jag äntligen veta om jag blir godkänd för operation, eller inte. Blir jag godkänd så får jag dessutom
    ett operationsdatum och information även om det, samtidigt - i morgon! 

Jobbar till 19.15 idag (så dagen lär gå fort!) och i morgon 06.30 åker jag och sambon mot Kristianstad och Aleris.

Håll tummarna för mig snälla! ;)
    Håller tummarna   Lycka till!!!
    Annicka skrev 2011-01-20 07:44:41 följande:
    Jag skulle ha åkt upp till Sophiahemmet idag på 1årskontrollen men jag ligger hemma med feber 38,7 så jag fick omboka både tiden och tågbiljetten.

Kram AnnickaRynkar på näsanGråter
    Krya på dig!!
  • Maddisen80
    BohusM skrev 2011-01-20 15:53:31 följande:

Nu har det gått 9 dagar sedan jag opererades, och jag mår jättebra så nu kan jag nog blåsa faran över, hahaha

Äter i stort sett vanlig mat redan, ja lättuggad sådan då förståss. Att det kan va så gott med riktig mat.

Om någon är nyfiken på min "resa" så kolla in min blogg, där fins både funderingar innan och operationsberättelse och hur det har varit hittills efter.

Kommentera gärna det är så roligt att se om någon har glädje av mina upplevelser. Jag läste massa bloggar innan, man va ju som besatt hahaah

Ha det bra vänner. Kram

Lycka till alla som har OP innom snar framtid, Grattis till alla som fått tid, Opats, gått ner i vikt mfl.. :)

hej vad bra att du mår bra, duktig du är som kan äta vanlig mat redan de va snabba ryck .
  • Angeliqan
    Farie skrev 2011-01-20 11:17:45 följande:
    Hejsan på er!

Hoppas man får hoppa in så här....har inte skrivit nåt inlägg tidigare med läst väldigt länge ;)...
    Igår kom äntligen brevet med kallelsen till operation :multi: .
    Den 15:e februari kl 7.45 ska jag infinna mig på Lycksele lasarett för inskrivning och träff med diverse människor och operationen blir då den 16:e (antar jag). På min födelsedag och allt. Kan inte tänka mig nån bättre födelsedagspresent faktiskt ;)....

Det känns SÅ skönt att äntligen få göra operationen då jag fick ställa in förra datumet jag fick (25 okt) på grund av barnbesked och resa till landet långt borta och hämta hem vår lilla dotter :veryhappy: ....men det var det värt !

Är det nån fler här inne som ska opereras i Lycksele runt den 16:e? Eller som ska upp och träffa sköterskan nu på tisdag?!?
    Härligt med op-tid. Grattis

Jag ska troligtvis oxå operera mig i februari fast i Skåne .
  • Maddisen80
    Jennick skrev 2011-01-20 14:11:35 följande:
    Jag ska träffa kirurgen första gången på onsdag och efter det har jag en tid hos dietisten. Jag ska vara fastande på morgonen . Låter det som att jag kommer att få en tid för operation på onsdag, eller är det nån annan procedur som ska gås igenom först. Nån som tror/vet hur det brukar gå till? 
    hej hoppas att du får en operationstid du borde få en operationtid tycker jag de låter som iaf.
  • Maddisen80
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-20 14:22:52 följande:

Igår kräktes jag 10 gånger inom loppet av två timmar, idag har jag kräkts säkert 6 gånger. Jag mår verkligen INTE bra .

Har pratat med Ersta, dom hjälper mig med nedtrappningen, och när den är klar så ska det utredas om VARFÖR jag kräks hela tiden. Han hade en teori om att det kan vara Tradolandet som ställt till det med kräkningarna den senaste tiden, och att det var abstinensen igår. Men jag vet inte... Jag kräktes ju redan innan jag började äta Tradolan, men då hade jag ju iof magsåret. JAG BLIR GALEN!

Hoppas att dem hittar vad som är felet med kräkningar och att de gå  bra att trappa ner medicinerna
  • Angeliqan
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-20 14:22:52 följande:

Igår kräktes jag 10 gånger inom loppet av två timmar, idag har jag kräkts säkert 6 gånger. Jag mår verkligen INTE bra .

Har pratat med Ersta, dom hjälper mig med nedtrappningen, och när den är klar så ska det utredas om VARFÖR jag kräks hela tiden. Han hade en teori om att det kan vara Tradolandet som ställt till det med kräkningarna den senaste tiden, och att det var abstinensen igår. Men jag vet inte... Jag kräktes ju redan innan jag började äta Tradolan, men då hade jag ju iof magsåret. JAG BLIR GALEN!

Nä men fy din stackare. Förstår att du inte mår bra  . Hoppas att du får ordning på alla besvär snart. Kram
  • Maddisen80
    SnuttanSnuttan skrev 2011-01-20 11:23:33 följande:
    Javisst ska jag berätta allt sen! :) 

Jag bor i södra Blekinge, men här är det minst 6 månaders väntetid så jag åberopade vårdgarantin och valde Aleris, Kristianstad.

Uller: Ska du också till Kristianstad? Eller Lund?  Blir vi båda godkända så kanske vi får OP tid ungefär samtidigt. Åååh, så spännande! Massa Lycka till!! 
    Hur lång väntetid har aleris ? För landskrona har 2 års väntetid
  • Maddisen80
    Annicka skrev 2011-01-20 09:03:48 följande:
    Tack och lycka till idag med telefonsamtalet.

Kram Annicka
    hej tackar så mycket, jag sitter och väntar på att han ska ringa mig ,men de sa mellan 16.00-17.00
  • Angeliqan
    BohusM skrev 2011-01-20 15:53:31 följande:

Ha det bra vänner. Kram

Räcker upp handen.

Jag är nyfiken.. Ska ju operera mig på samma ställe så det är ju lugnande för mig att det gått så bra för dig

BTW så får jag min optid på måndag

Ska in och kolla bloggen när min klagande lilla tjej har somnat
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)