• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Annicka
    MinFamiljj skrev 2011-01-22 11:03:47 följande:
    Du måste åka in. Kommer att bli helt uttorkad om du fortsätter...

Snälla gör det för din egen skull Hjärta
    Lattjo skrev 2011-01-22 10:38:50 följande:
    Vad härligt! Grattis!!
    Tackar... jättesköntVa bra att du fick medicin. Krya på sig Hjärta

kramiz M
    Tack M!

Kram Annicka
  • Päronsylt
    Lattjo skrev 2011-01-22 07:28:14 följande:
    Det är skittrist faktiskt, samma sak om man har dåliga batterier i sin hemmavåg, då kan det verkligen gå upp och ner och man blir ju superdeppig!
    Ja, det är helt klart lite knäckande. Och framför allt eftersom jag försöker att inte väga mig mer än varannan eller var tredje vecka.. :)
    Jag tror att jag blir manisk om jag väger mig oftare. :)
  • Maddisen80

Hej jag är besviken min läkare ville inte skriva remiss till magsäckoperation han sa att man måste ha varit överviktig i 5 år för att få operation . Men den 4e februari ska jag på överviktsenheten på möte och höra hur jag ska äta då ska jag fråga den ssk om hon kan fråga deras läkare om han kan skriva remiss. För kirurgen som gjorde rektoskopi han tyckte att jag borde få göra magsäckoperation han hade själv gjort en för flera år sedan.

• Maddisen80
    Annicka skrev 2011-01-22 09:22:39 följande:
    Jag var på akuten igår kväll för min hosta och jag fick cocilana hostmedicin och doxyfarm för mitt virus i kroppen som han läkarn inte trodde att jag hade förrän jag tog ett stick i fingret och där ska visa 8 men jag hade 124 så det var bara att gå tillbaka till rummet och skriva ut mot viruset också.

Hur gick det igår för dig METAMORPHIS?

Kram Annicka
    hej hur länge har du haft din hosta? jag har haft hosta nu sedan 21 dec ,jag har testat cocilana, mollipect men de är inget som hjälper alls mot min hosta.  usch de var hög sänka du hade var de virus då så de inte var en infektion ?
  • Maddisen80
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-22 10:09:21 följande:
    Krya på dig Hjärta.

Jag kräktes innan jag skulle lägga mig för natten, och nu har jag kräkts upp frukosten. ORKAR INTE MER NU!!!
    hej hoppas att du har åkt in till sjukhuset de är inte bra att spy upp alltting .
  • erajka

Oj! Det va längesen ja va inne och det va endel att läsa haha, orka inte läsa allt.. Men får gratulera alla till allt ni lyckats med ;) såg nått om facebook, finns där jag också om nån är intresserad :P Erika Ångman heter ja

• Annicka
    Maddisen80 skrev 2011-01-22 17:39:55 följande:
    hej hur länge har du haft din hosta? jag har haft hosta nu sedan 21 dec ,jag har testat cocilana, mollipect men de är inget som hjälper alls mot min hosta.  usch de var hög sänka du hade var de virus då så de inte var en infektion ?
    Jag har haft min hosta en vecka bara. Vad jobbigt att det inte finns något som biter på din hosta. Någon typ av en bakterie är det i allafall.

Hoppas att du snart hittar något som biter mot din hosta.

Kram Annicka
  • Maddisen80
    Annicka skrev 2011-01-22 17:53:46 följande:
    Jag har haft min hosta en vecka bara. Vad jobbigt att det inte finns något som biter på din hosta. Någon typ av en bakterie är det i allafall.

Hoppas att du snart hittar något som biter mot din hosta.

Kram Annicka
    hej ja de hoppas jag med att jag gör ;)
  • Jumbopolly
    Zunrose skrev 2011-01-21 20:00:51 följande:
    måste fråga du som ska opas och har en liten hur är det med att få bära honom efter op?har själv funderat på det då jag också har en liten.... men är bara nu på g för att få en remissbekräftelse...
    jag vet faktiskt inte. har inte frågat det men blir vl sjukskriven i 2 veckor vad jag förstått å under den tiden tar min svärmor hand om pojken. Hade han varit LITE större hade han fått vara på dagis den tidne men nu är han inte så stor så min svårmor tar honom under tiden jag är sjukskriven. Ja jag är med honom hos henne men hon matar, å bär å grejar med han..
  • kurilill
    Maddisen80 skrev 2011-01-22 17:36:32 följande:
    Hej jag är besviken min läkare ville inte skriva remiss till magsäckoperation han sa att man måste ha varit överviktig i 5 år för att få operation . Men den 4e februari ska jag på överviktsenheten på möte och höra hur jag ska äta då ska jag fråga den ssk om hon kan fråga deras läkare om han kan skriva remiss. För kirurgen som gjorde rektoskopi han tyckte att jag borde få göra magsäckoperation han hade själv gjort en för flera år sedan.
    Jag har för mig att det är 3 år som gäller? Jag bredde på rätt mycket när jag pratade med läkaren, berättade inte om de år som jag faktiskt varit vältränad och haft bra vikt, utan berättade enbart om att jag varit stor förut och lyckats gå ner, men gick upp igen och att jag inte orkar gå samma väg en gång till med alla nederlag i bakhuvudet. Ibland får man nog som sagt överdriva lite för att slippa krångel.

Min läkare är så himla bra, frågade mig tom om jag har något emot om han skickar remissen dit han tror att det går snabbast. När jag ringde och sa att jag har fått operationstid i Tyskland redan om en månad tyckte han att det var bra och sa att jag ska komma in och ta alla prover ändå för att vara säker på att få tillbaka pengarna efteråt. Tycker det är konstigt att läkarna är så olika och att vissa blir så motarbetade.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)