• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • mrs Vilja
    kurilill skrev 2011-01-23 00:12:27 följande:
    Jag har flyttat från en liten stad i Södermanland till Västkusten. Jag hade ju egentligen tänkt vara helt anonym, men om någon vill adda på Facebook heter jag Madelene Dahlström, har ett foto på mig och min son som presentationsbild :) Bara ni respekterar att jag inte tänker skriva något om operationen publikt..
    Känner som du.. vill heller inte att det skrivs ngt på min Facebooksida. Men jag gillar idéen med en sluten grupp för oss. Men jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte är så tekniks att jag själv skulle kunna ordna det.
  • kurilill
    Jumbopolly skrev 2011-01-23 03:18:25 följande:
    Men bor du i tyskland eftersom du skall opa dig där???? Eller vad kommer det sig liksom==
    jagär ju absolut ingen flytare det är ett som är säkert...
    LCHF HELT okej då man inte äter en enda kolhydrat utan bara en massa proteiner men absolut inte flyt..
    Men men Det går... (har fuskat lite och tagit någon fefferoni någon gång då och då å det har lugnat det mesta)
    Det jobbigaste är ju att jag försöker sluta röka samtidigt och det skapar sug överallt i hela kroppen..
    Men som sagt sanrt är detta över och sen är det bara att fokusera på att inte göra på fel sätt så allt går åt skogen iaf. Känner en som opade sig för 2 år sedan. Hon har gått ner tror det är ca 10-15 kilo sammanlagt och det syns knapt på henne, Hon är jättestor.. men hon gör inga direkt hjärtliga försök heller.. Hon trodde nog att operationen löste allt åt henne och hon inte skulle behöba göra något... Så hon äter och moffar i sig igen.. tragiskt.. =(
    Nä, jag ska göra op'en där för att slippa stå i kö i flera månader. Man får operera sig i ett annat EU-land och få det betalt ifall man har rätt till operationen i Sverige. Tyskland har ett helt annat vårdsystem och har därför inga köer, det tog mig 6 veckor att få operationstid från första kontakten. Det är en förmedling som fixar allt åt mig (http://www.fecit.se/sv/) och de tar 19 750:- för tjänsten. Jag känner att det är värt de pengarna att slippa köa, passar ju så bra nu när sambon är hemma också att göra den nu.

Vad tråkigt för din kompis, gjorde hon en gastric bypass eller en banding? Kunde hon äta stora mängder redan från början då eller varför gick det så dåligt?
  • METAMORPHOSIS
    kurilill skrev 2011-01-23 02:24:22 följande:
    Har inte alls en bild på mig och min son, hade visst bytt bild till bara mig. Det står iaf att jag bor i Uddevalla, har studerat i Linköping och är uppväxt i Oxelösund =)
    Hittar inte dig på FB... Kan du skicka en vänförfrågan till mig? Anne Bokvist Moijé
    Ibland blir man fan rädd för att hjärncellerna är på allmänt utdöende i riket
  • Jumbopolly
    Zunrose skrev 2011-01-23 10:49:09 följande:
    nej har inte tagit ut alla fp dagarna men då ja inte arbetea så komme rja inte får ngra pengar under sjukskrivningen... för till mig har de sagt att de räknar inte de timanställningar jag haft o året innan ja blev grevid samt året så gick ja i skolan o tog csn...
    Men jag tror inte att DU kan ta ut föräldrapenning och din mamma VAB. tar hon VAB MÅSTE du vara sjukskriven tror jag...
    Gör så att du ringer FK å frågar dem.. De har koll på hur du skall göra...
  • Jumbopolly
    kurilill skrev 2011-01-23 11:42:31 följande:
    Nä, jag ska göra op'en där för att slippa stå i kö i flera månader. Man får operera sig i ett annat EU-land och få det betalt ifall man har rätt till operationen i Sverige. Tyskland har ett helt annat vårdsystem och har därför inga köer, det tog mig 6 veckor att få operationstid från första kontakten. Det är en förmedling som fixar allt åt mig (www.fecit.se/sv/) och de tar 19 750:- för tjänsten. Jag känner att det är värt de pengarna att slippa köa, passar ju så bra nu när sambon är hemma också att göra den nu.

Vad tråkigt för din kompis, gjorde hon en gastric bypass eller en banding? Kunde hon äta stora mängder redan från början då eller varför gick det så dåligt?
    hon gjorde en bypass och ja hon åt stora mängder redan innan. hon äter inte riktigt lika mycket nu men hon äter MYCKET... 3-4 dl / protsion och tar gärna om (lite i smyg). Det är egentligen min svärmors kompis och hon var med på nyår när jag fyllde 30 och hon hade INTE gått ner ALLS nåt direkt tyckte inte jag... och jag som ser henne bara typ 1 gång / år borde ju se drastiska skillnader men ICKE...
    Det är synd.. Är mest rädd att man själv skall tappa fattningen så med.. menhoppas jag kan ha lite mer karaktär...
  • METAMORPHOSIS
    Zunrose skrev 2011-01-22 21:11:41 följande:
    är ensamstående fullt ut o ingen pappa med i bilden så får bli min mor men kan hon ta vård av barn då under den tiden för finns inga föräldra dagar tillgodo för ja har alla så att säga...
    Ja, hon kan VABBA ditt barn, medans du är sjukskriven. Min mamma har VABBAT min dotter vid ett par tillfällen.
  • Jumbopolly
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-23 12:05:59 följande:
    Ja, hon kan VABBA ditt barn, medans du är sjukskriven. Min mamma har VABBAT min dotter vid ett par tillfällen.
    ja hon kan VABBA men hon kan inte VABBA när hon går på föräldrapeng va?? hon fick ju ingen ersättning nr hon var sjukskriven så hon tänkte gå föräldraledig och låta henes mamma vabba men tror inte det funkar :S.. är inte säker...
  • METAMORPHOSIS

Nu har jag startat en sluten FB-grupp för oss, jag hoppas att jag har gjort rätt, och att ni fått inbjudningar till gruppen .

• METAMORPHOSIS
    Jumbopolly skrev 2011-01-23 12:10:06 följande:
    ja hon kan VABBA men hon kan inte VABBA när hon går på föräldrapeng va?? hon fick ju ingen ersättning nr hon var sjukskriven så hon tänkte gå föräldraledig och låta henes mamma vabba men tror inte det funkar :S.. är inte säker...
    Nej, hennes mamma kan inte VABBA om hon tar ut FP själv.
  • Jumbopolly
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-23 12:17:08 följande:
    Nej, hennes mamma kan inte VABBA om hon tar ut FP själv.
    Nej det var det jag misstänkte.. men det var så hon funderade på om man kunde göra...
    Att någon annan kan VABBA medans jag är sjukskriven däremot DET visste jag... och tur är väl det =) (att man kan göra så alltså)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)