• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Maddisen80
    Mli79 skrev 2011-01-30 16:57:46 följande:
    Nu har jag tagit mig i kragen och fixat lite jämförelsebilder. Nästa gång blir förhoppningsvis när jag når 75kg, dvs normalvikt. Inte långt kvar nu gammelsmurfen! (Och så kanske "fotorummet" är färdigrenoverat tills dess..)

De är en väldig bra skillnad
  • frökenKAJO
    Zodic skrev 2011-01-30 19:33:24 följande:
    Har spenderat en vecka i New York och det kan jag väl säga gått allt annat än bra! :(
    Det är verkligen inte konstigt att amerikanarna är så feta för maten är galet fet (och söt! dom är väldigt noga med att märka att allt är fettfritt men socker är det ingen som tänker på), har inte tänkt på det innan på samma sätt när jag varit där men det här var första gången som opad! Jag hade mina tre värsta dumpningar och då tänkte jag ändå på vad jag åt för det mesta. Tur att min vän som var där med mig var väldigt förstående!
    Ska bli spännande att se vad vågen tycker om det här imorgon....hua
    Spännande. Ska nämligen själv till NY i helgen, och det låter som jag bör ladda med lite modifast då?
    Jag brukar iofs aldrig dumpa och har kunnat äta allt möjligt i mindre mängder, så jag klarar mig nog.
    Hoppas det ser fint ut på vågen!

Mli: Vad himla fin du är, snyggt jobbat!!!!
  • Mary Jo

Imorgon ska jag börja flyta inför min op! Är ganska nervös för varje gång jag har bantat på Naturdiet eller liknande har jag alltid mått jättedåligt. Men jag är pepp! Det ska nog gå bra!

• Jumbopolly
    Maddisen80 skrev 2011-01-30 16:29:44 följande:
    Grattis till din  viktminskning och lycka till på onsdag på operation
    Hmm har gått upp 2 kilo.. om det beror på att jag fuskat eller på att jag fått men IGEN vet  jag inte..
    Nu blir det att köra stenhårt på flytkur sista dagarna. Har iof rört mig en hel del med och min kropp brukar reagera rätt fort med att antingen gå upp i vikt eller stanna  viktminskning när jag tränar...
    >Men men vi får se.. inte långt kvar nu....
  • sweety88
    Mary Jo skrev 2011-01-30 20:49:13 följande:
    Imorgon ska jag börja flyta inför min op! Är ganska nervös för varje gång jag har bantat på Naturdiet eller liknande har jag alltid mått jättedåligt. Men jag är pepp! Det ska nog gå bra!
    Lycka till!! Jag har inte heller mått så bra alla gånger men man vet vad man eftersträvar, jag börjar imorgon min sista vecka med flyt! Har du lust och följas får du gärna skriva, vi opereras ju inte med så långt imellan och verkar vara dåligt om folk från norr här Glad
  • malina 87

tycker den här tråden är underbar, så roligt att se och läsa hur bra det gått för er alla med vikten.

• Mary Jo
    sweety88 skrev 2011-01-30 21:07:08 följande:
    Lycka till!! Jag har inte heller mått så bra alla gånger men man vet vad man eftersträvar, jag börjar imorgon min sista vecka med flyt! Har du lust och följas får du gärna skriva, vi opereras ju inte med så långt imellan och verkar vara dåligt om folk från norr här Glad
    Hade vart kul! Jag skriver imorgon och berättar hur dagen gått!:)
  • malina 87

själv va jag till läkaren i måndags och skulle återkomma på onsdag morgon och lämna fasteprover efter de kunde min remiss skickas iväg =) .

• sweety88
    Mary Jo skrev 2011-01-30 21:12:35 följande:
    Hade vart kul! Jag skriver imorgon och berättar hur dagen gått!:)
    Gör det!! Kan bli jätte kul och ha någon i "närheten" som oxå opereras, kan vi peppa varandra och tala om varandras enfarenheter efter vägen Flört
  • Zack o Tuvas mamma

Har följt tråden en tid tillbaka men inte gjort något inlägg förrut... Men nu ligger jag här i sängen och kan inte somna. I morgon är det min tur... Ska vara på Ersta 7:30 och blir op:ad som nr.2 är supernervös över att inte vakna upp igen. Har två små barn som behöver sin mamma. Pratade med narkosläkaren i fredags om det här och hon lugnade mig. Men nu har jag en stor klump i magen och kan inte somna. Allt är packat, testamente skrivet (är inte gift) och ett brev till barnen (ifall att) är skrivet...

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)