• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Maddy80
    J L86 skrev 2011-01-31 18:57:44 följande:
    Ja det gjorde jag.... 4veckor innan op
    det kommer nog bli kämpigt för mig dem 4 veckorna, då jag har ett väldigt fysiskt jobb, man är ju hungrig i vanliga fall då =(
    Är det alltid 4 veckor eller det varierar?
  • malina 87
    Mary Jo skrev 2011-01-31 19:00:18 följande:
    Tack! Känns som att man behöver peppning ;)
    vilken dag har du op?
  • Sannalouise87

Hej!
    FÅr man hoppa med?!

Har nu ikväll suttit och försök få rätt på en egenremiss till Landskrona¨, då jag vill göra en Gastric Bypass. Skulle träffat läkare på VC idag, men dom hade klyddat till det med tiderna, och jag orkar inte vänta på nästa tid.

Har idag ett BMI på 41,7, ifall någon är intresserad Tungan ute

Någon som har bra tips attt ge när det gäller egenremiss? Just nu ser det mer eller mindre ut som ett brev, där jag berättat om mina viktproblem, bantningsförsök, livssituation just nu, varför jag vill göra op osv...Ligger just nu på ett A-4...

• Lalalong
    Sannalouise87 skrev 2011-01-31 20:08:43 följande:
    Hej!
    FÅr man hoppa med?!

Har nu ikväll suttit och försök få rätt på en egenremiss till Landskrona¨, då jag vill göra en Gastric Bypass. Skulle träffat läkare på VC idag, men dom hade klyddat till det med tiderna, och jag orkar inte vänta på nästa tid.

Har idag ett BMI på 41,7, ifall någon är intresserad Tungan ute

Någon som har bra tips attt ge när det gäller egenremiss? Just nu ser det mer eller mindre ut som ett brev, där jag berättat om mina viktproblem, bantningsförsök, livssituation just nu, varför jag vill göra op osv...Ligger just nu på ett A-4...
    I Skåne har dom numera ett formulär för egenremiss man kan skriva ut från deras hemsida

Även om du vill skriva ett brev, rekomenderar jag dig att skriva ut och fylla i den. Annars är det lätt att glömma något, då kommer dom be dig komplettera och skicka in mer o.s.v. 
    Klara 060504, Alva 100117
  • Mary Jo
    malina 87 skrev 2011-01-31 19:17:17 följande:
    vilken dag har du op?
    21 feb!:) Läskigt nära nu!:)
  • Nettan1982

Hej alla!
    Nu har jag varit borta ett tag och har inte ork att läsa igenom alla sidor, min dator är segare än segast så det tar så lång tid o ladda.
    Men för ett tag sen var det en diskution om upptag av kalorier. De flesta hade hört 30% o en del inte. Har för mig att det ver en tjej som skule på återbesök och som skulle fråga om det...
    Men vet ngn nu med säkerhet hur det är?

• ANE65
    SwayingAngel skrev 2011-01-31 18:47:09 följande:
    Inga problem! Bara bra att kunna hjälpa lite.

090-785 44 60 begin_of_the_skype_highlighting              090-785 44 60      end_of_the_skype_highlighting är nummret till Kirurg mottagningen i Lycksele. De är otroligt trevliga och bra att ha och göra med.

Jag behlvde inte göra något speciellt. Jag rådfrågade min endokrinolog om GBP kunde hjälpa min PCOS och det trodde hon att det kunde så hon skickade en remiss till det sjukhus i Västerbotten som gör GBP. Ett år av väntan senare och Voila, jag har fått godkänt och väntar på OP tid.

Jag tycker som ovanstående talare att du ringer runt lite och se vad de säger och vad de har för krav.
    Hej igen!

Tack för tel.nr till kir.mott. Skönt att höra att de är trevliga, när jag ringde till Sunderbyn för snart ett år sedan var dom lite aviga tyckte jag, och det är ju det sista man behöver i ett redan sårbart läge.

Jag har PCOS precis som du, får jag vara nyfiken och fråga på vilket sätt en gbp kan hjälpa? Frågade min läkare om man kunde göra något åt det men har bara metformin (som jag inte tycker hjälper ) men den ska ju även hjälpa lite mot den resistens som cellerna har mot insulin. Vet inte hur din PCOS yttrar sig men om det går att göra något för att förbättra det med vore jag ännu gladare!

Jag förmodar att Umeå Universitetssjukhus även gör dessa operationer, jag är så desperat att jag väl skulle åka till Kuala Lumpur bara jag fick hjälp ! Skrattande
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)