• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Maddisen80
    malina 87 skrev 2011-01-31 17:37:45 följande:
    hoppas läkaren skickar remiss,  har du väntat länge?
    jag har försökt bett min familjeläkare skicka remiss men så tycker inte han att jag är tillräckligt tjock fast jag är 1,67 väger 115 sen en annan läkare på samma vc sa att man ska ha varit överviktig i 5 år ;( jag går på överviktsenheten så ska fråga deras läkare vad  dem säger ,för mätte midjan i torsdags med har 140 cm i midjan
  • malina 87
    Maddisen80 skrev 2011-01-31 17:40:13 följande:
    jag har försökt bett min familjeläkare skicka remiss men så tycker inte han att jag är tillräckligt tjock fast jag är 1,67 väger 115 sen en annan läkare på samma vc sa att man ska ha varit överviktig i 5 år ;( jag går på överviktsenheten så ska fråga deras läkare vad  dem säger ,för mätte midjan i torsdags med har 140 cm i midjan
    jag va till min läkare på vc för 1 vecka sedan och han skulle skicka remiss, han sa att han trodde de va de bästa för mig. fick komma tillbaka på onsdag morgon och ta fasteprover som skulle skickas med remissen. vi väger ungefär lika mkt. jag är 168.5 cm och vägde där på vc 110.
  • Mary Jo

Idag har jag börjat flyta.. Känner mig ju inte mätt direkt men jag kämpar på! Får tänka positivt,att det kommer någonting jättejättebra efter det här!

• littlemisstrouble
    Hera78 skrev 2011-01-31 17:21:46 följande:
    Nej, inga prover mer än blodprov har tagits på mig. Jag opererades när jag var 15-16 men det är ju 17 år sedan... Vet inte om EKG kommer göras imorgon när jag träffar narkosläkaren men man kan ju tycka att det borde gjorts tidigare.
    va förvånad jag blir när jag hör det. tänk om man har nåt problem med hjärtat som inte upptäcks förens vid op då? jag är glad att det gjorts både arbetsprov och ekg på mig så man kan utesluta sånna eventuella problem.

visst op är ju aldrig riskfritt men man borde iaf kolla upp hjärtat innan man sövs och opereras.
    Planering är a och o......
  • malina 87
    Mary Jo skrev 2011-01-31 17:54:50 följande:
    Idag har jag börjat flyta.. Känner mig ju inte mätt direkt men jag kämpar på! Får tänka positivt,att det kommer någonting jättejättebra efter det här!
    åhh kämpa på, du klarar det lätt ska du se....som du säger så kommer det något bra i slutändan
  • ANE65
    SwayingAngel skrev 2011-01-31 17:07:59 följande:
    Lycksele och Gällivare opererar också.
    Jag kan dock inte svara på var de sätter BMI gränserna för operation. Har själv 37 men jag har som sagt underliggande sjukdomar oxå. 

Resterande kan jag nog inte heller vara till någon hjälp med. Hoppas det fixar sig för dig! 
    Hej och tack så mycket för snabbt svar!

Har kollat Lyckseles hemsida men blir inte klok på var man ska ringa/skriva för info, eller för att få prata med någon/få broschyr, kollade även: Aleris, Ersta, Umeå, Skönvikt m.fl... med samma resultat, känner mig lite förvirrad just nu.

Min läkare ringde och hon sa att jag får försöka finna info själv om var/hur... jag förstår att hon inte kan sitta med detta, men själv är jag ju ingen läkare? Hur gjorde ni andra här?

Har varit till sjukstugan där jag bor, läkaren skickade remiss, svaret: för lågt bmi... hur går man vidare?
  • sweety88
    ANE65 skrev 2011-01-31 17:58:37 följande:
    Hej och tack så mycket för snabbt svar!

Har kollat Lyckseles hemsida men blir inte klok på var man ska ringa/skriva för info, eller för att få prata med någon/få broschyr, kollade även: Aleris, Ersta, Umeå, Skönvikt m.fl... med samma resultat, känner mig lite förvirrad just nu.

Min läkare ringde och hon sa att jag får försöka finna info själv om var/hur... jag förstår att hon inte kan sitta med detta, men själv är jag ju ingen läkare? Hur gjorde ni andra här?

Har varit till sjukstugan där jag bor, läkaren skickade remiss, svaret: för lågt bmi... hur går man vidare?
    Det bästa vore nog om du ringde olika kirurg kliniker här uppe i Norr, dom kan nog hjälpa dig och samtidigt får du veta vilka som utför dessa och inte. Däremot vet jag inte hur du ska gå tillväga, har aldrig hört talas om undantags operationer men stå på dig och kräv läkaren skriver ett starkt intyg på vad en GBP hade gjort för dig så med tur kanske en kirurg iaf träffar dig Glad
  • Maddy80

Hej, tränger mig in i diskussionerna..... ligger på bevakningsdatum nu i mars 2011 för GBP op, hoppas verkligen det blir av då oxå......kan verkligen inte vänta längre då jag har sådana problem med rygg  Rynkar på näsan
    Ngn som gjort op redan här?

• camizz

Detta är inte direkt rätt forum kanske men åh säger ja bara.
    Har legat på hjärt avd sedan lördags.. Har gjort lung rönken å skickt röntken.. Dom
    Misstänker proppar i lungorna.
    Tänk om dom inte vill opa mig pga detta. Ska på samtal den 18 feb!
    Duktiga ni är alla som flyter å har opats!!
    Kram på er!!

• J L86

Före op. Juni 2010

Efter op. Januari 2011. -30kg på 4 mån
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)