• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • MIJV

Jag har addat dig å skrivit ett meddelande.. vill oxå hänga i slutna gruppen =)

• PetraD
    Zack o Tuvas mamma skrev 2011-01-30 21:58:31 följande:
    Har följt tråden en tid tillbaka men inte gjort något inlägg förrut... Men nu ligger jag här i sängen och kan inte somna. I morgon är det min tur... Ska vara på Ersta 7:30 och blir op:ad som nr.2 är supernervös över att inte vakna upp igen. Har två små barn som behöver sin mamma. Pratade med narkosläkaren i fredags om det här och hon lugnade mig. Men nu har jag en stor klump i magen och kan inte somna. Allt är packat, testamente skrivet (är inte gift) och ett brev till barnen (ifall att) är skrivet...
    det kommer gå bra
    lycka till
  • MIJV

skönt att få komma hem... undrar bara vad heter medicinen du får mot illamåendet?

• sabinaa
    Zack o Tuvas mamma skrev 2011-01-30 21:58:31 följande:
    Har följt tråden en tid tillbaka men inte gjort något inlägg förrut... Men nu ligger jag här i sängen och kan inte somna. I morgon är det min tur... Ska vara på Ersta 7:30 och blir op:ad som nr.2 är supernervös över att inte vakna upp igen. Har två små barn som behöver sin mamma. Pratade med narkosläkaren i fredags om det här och hon lugnade mig. Men nu har jag en stor klump i magen och kan inte somna. Allt är packat, testamente skrivet (är inte gift) och ett brev till barnen (ifall att) är skrivet...
    Du det kommer gå bra. Jag lämnade också två små barn när jag åkte till Ersta och opade mig. Oron släppte någon dag innan jag åkte upp. Jag böla i min ensamhet en gång och det räckte.

En tjej som opades på Ersta frågde sin läkare hur ofta folk inte vaknade igen. Han hade bara varit med om en kvinna som inte vaknade igen. Hon var 99 år och opades inte för en magsäcksoperation.

Lycka till!!!
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • Hera78
    sabinaa skrev 2011-01-31 07:15:52 följande:
    En tjej som opades på Ersta frågde sin läkare hur ofta folk inte vaknade igen. Han hade bara varit med om en kvinna som inte vaknade igen. Hon var 99 år och opades inte för en magsäcksoperation.

Lycka till!!!
    Åhhhh vad tryggt det lät! Jag åker upp imorgon och har hittills inte varit särskilt nervös men nu sedan jag vaknade imorse har jag en miljard fjärilar i magen och kan inte tänka på något annat än "tänk om allt skiter sig". Jag är inte heller gift och börjar tänka på om jag borde skrivit något till sambon och min familj? Usch vad jag hatar att tänka så!! Jag vet ju att det oftast går bra men tänk om man har något hjärtfel man inte vet om... Jag vill bara få det här gjort och veta att allt gick bra!
  • sabinaa
    Hera78 skrev 2011-01-31 07:53:52 följande:
    Åhhhh vad tryggt det lät! Jag åker upp imorgon och har hittills inte varit särskilt nervös men nu sedan jag vaknade imorse har jag en miljard fjärilar i magen och kan inte tänka på något annat än "tänk om allt skiter sig". Jag är inte heller gift och börjar tänka på om jag borde skrivit något till sambon och min familj? Usch vad jag hatar att tänka så!! Jag vet ju att det oftast går bra men tänk om man har något hjärtfel man inte vet om... Jag vill bara få det här gjort och veta att allt gick bra!
    Jag fick tipset att skriva avskedsbrev till alla i familjen men jag fixade inte att göra det så jag lät bli. Jag liksom bestämde mig för att vakna igen. Dom tar alla möjliga prov och minsta lilla dom anser att det är för riskfyllt så gör dom inte det.

Min faster är 60 år och gjorde sin op för några veckor sedan och hon har haft hjärtinfarkter innan och hon klarade det galant.

Prova och gråt ut och se om det hjälper.

Lycka till!!
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • Jumbopolly

ouh gick upp 2 kilo helt plötsligt IGEn under in diet. tänkte att fan det beror på att jag fuskat lite sista 2 dagarna men icke.. nere de 2 kilona igen.. har nog med min mens at göra.. den strular lite efter graviditet.. jaja gått ner 9,1 kilo iaf å op på onsdag.. SPÄNNANDE

• LiVM

En till som hoppas på op,ringde upp till kirurgin på den sjukhus jag tillhörde förra veckan och sköterskan skrev en remiss över tel och skulle lämna den till ansvarig läkare.....undra just hur länge jag får vänta innan det blir samtal och operation?

Jag har ett BMI på 40,3 och det är INTE alls bra före jag fick Ebba (5mån snart 6mån) så gick jag ner 17kilo för att just kunna få henne men efter förlossning har jag STADIGT ökat i vikt och just nu så orkar jag snart inge mer,vill bara bli opererad så snart som bara möjligt.

Kommer följa denna tråd slaviskt...... 

Leo 060220 Ebba 100809
  • Jumbopolly

På onsdag är det dags...
    Skall inhandla lite flytkost i morgon samt lite barnmat till min lillkille så han får något han äter...
    Är ju bara jag som kan honom utan och innan eftersom hans kära far jobbar JÄMT....
    skall bli skönt... och skoj... har tappat 9,1 kilo nu på flyten.. GÖTT MOS..

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)