• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • TantZ
    Hera78 skrev 2011-02-02 12:01:16 följande:
    Ligger nu på avdelningen med dropp och väntar på att rullas in på op. Kl 15 är det dags, 3 timmar kvar. Vad 17 skulle man göra utan iphone?!
    ooh.. lycka till och jösses jag tror jag hade krävt lugnande för jag blir nervös bara jag läste det där.. haha
  • SilverEmma
    Ligger nu på avdelningen med dropp och väntar på att rullas in på op. Kl 15 är det dags, 3 timmar kvar. Vad 17 skulle man göra utan iphone?!
    Dina tre timmar kommer nog kännas längre än de tre månader jag räknar med att få vänta på min bedömning. Lycka till!
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Mary Jo
    Lycka till! Jag blir alldeles nervös bara jag läser dom orden.
  • Annicka
    Lycka till!

Kram Annicka
  • Hera78

Har fått 8 tabletter med bl.a morfin och lugnande. Är lugn som en filbunke och inte det minsta nervös. Försökte göra mig själv nervös men det går inte, bra tabletter det här haha! Kirurgen har varit här och ritat lite på magen

• Sannalouise87
    SilverEmma skrev 2011-02-02 11:44:41 följande:
    Förresten...skickade du själv din remiss direkt till Carlanderska? Kan man göra det? Jag trodde att man var tvungen att gå via sitt landsting för att få det betalt? Eller det har du gjort?
    Ärligt talat fattar jag ingenting just nu. Ringde till Landskrona igår, där dom sa att jag kunde skicka min remiss till Carlanderska istället, men fick nyss svar från dom att jag måste gå antingen via Salgrenska eller mitt egna landsting först...

Har sökt information på nätet men hittar knappt något vettigt...allt är så luddigt...eller är jag trög...
  • ANE65
    SwayingAngel skrev 2011-02-02 11:04:58 följande:
    Det är extremt vanligt att vara överviktigt om man har PCOS. Om du vill så får du adda mig på Facebook eller nåt så kan du maila om du har frågor. Har haft diagnosen ett par år nu så jag börjar ha koll på vad det innefattar.

Ja det är inte kul när mensen bråkar, det gör min oxå. Ibland kan jag ha det två gånger på en månad, andra gånger kan det gå tre månader mellan gångerna. Fruktasvärt stressande. 
    Mitt största problem är dock håravfall, jag har tappat ungefär hälften av det jag hade. 

Jag mår skitdåligt av Metformin jag med. Mår illa och får ont i magen. 

Vad bra att jag kan hjälpa till lite! Jätte kul att du känner att det finns hopp. Jag håller tummarna för dig och som sagt vill du adda mig på Facebook om du har fler frågor så är du välkommen att göra det. (Heter Lina Möller). Finns även på Viktdropp.se, heter Sway där.  
    Hej!

Har skickat dig ett meddelande på Facebook, hoppas nu bara att det var rätt Lina :O)

Ja visst är PCOS verkningar stressande, och det gör ju inte håravfallet mindre? Det verkar vara vanligare än man tror, men det är klart: det är ju lite tabu med att prata om? Synd på alla som tiger och lider i det tysta. Hoppas nu bara att man kan få hjälp med en GBP, det skulle göra så mycket! För både kropp och själ.

önskar alla en fin dag.
  • SilverEmma
    Sannalouise87 skrev 2011-02-02 12:36:50 följande:
    Ärligt talat fattar jag ingenting just nu. Ringde till Landskrona igår, där dom sa att jag kunde skicka min remiss till Carlanderska istället, men fick nyss svar från dom att jag måste gå antingen via Salgrenska eller mitt egna landsting först...

Har sökt information på nätet men hittar knappt något vettigt...allt är så luddigt...eller är jag trög...
    Du tror inte dom missuppfattade dig och trodde att du ville bekosta det själv?

Konstigt att de sa det annars. Men har du skickat remissen till Landskrona? Om inte, gör det! När du väl får en bekräftelse därifrån så ringer du dem och säger att du vill utnyttja det fria vårdvalet och flytta remissen till Calanderska.
  • Sannalouise87
    SilverEmma skrev 2011-02-02 12:47:14 följande:
    Du tror inte dom missuppfattade dig och trodde att du ville bekosta det själv?

Konstigt att de sa det annars. Men har du skickat remissen till Landskrona? Om inte, gör det! När du väl får en bekräftelse därifrån så ringer du dem och säger att du vill utnyttja det fria vårdvalet och flytta remissen till Calanderska.
    Haha, ja, det kan dom ju faktiskt ha gjort!! Tänkte inte så långt...

Skickade min remiss till Landskrona igår, tillsammans med den där extrablanketten. Så får väl vänta på en remissbekräftelse då!
  • SilverEmma
    Sannalouise87 skrev 2011-02-02 12:57:38 följande:
    Haha, ja, det kan dom ju faktiskt ha gjort!! Tänkte inte så långt...

Skickade min remiss till Landskrona igår, tillsammans med den där extrablanketten. Så får väl vänta på en remissbekräftelse då!
    Gör det! Sen ses vi på Calanderska i april och opereras i maj och lever sen smala och lyckliga i alla våra dagar.

(tänk om man kunde få ett trollspö på remiss istället för en läskig operation)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)