• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • SwayingAngel
    ANE65 skrev 2011-02-02 00:20:47 följande:
    Hej igen och tack,

jag har samma problem som du med PCOS, men har aldrig fått berättat att den kan orsaka viktuppgång, eller för den delen att viktnedgång skulle hjälpa en att slippa dessa (ledsamma) saker som är typiskt för PCOS, känns bättre att få veta allt.

I mitt fall så är det väl snarare så att mensen är som en berg-och-dalbana... kan hoppa över en månad, för att vara som Niagarafallet nästa gång (i 2-3 dagar) inte heller kul.

Jag får ont i magen av Metformin men försöker balansera det med magmedicin ( skulle vara trevligt att slippa dom också)

Tack vare dig så känner jag att det finns hopp att jag ska kunna få ihop en skrivelse för att motivera en op, men min mag/tarmläkare tyckte inte att jag skulle få göra en op pga Crohns :O( men det tycker jag ju inte att han ska få bestämma? Finns det någon här som gjort denna op trots att dom har Crohns/Ulcerös colit eller annan IBD sjukdom? Skulle behöva hjälp med att motivera mera.
    Det är extremt vanligt att vara överviktigt om man har PCOS. Om du vill så får du adda mig på Facebook eller nåt så kan du maila om du har frågor. Har haft diagnosen ett par år nu så jag börjar ha koll på vad det innefattar.

Ja det är inte kul när mensen bråkar, det gör min oxå. Ibland kan jag ha det två gånger på en månad, andra gånger kan det gå tre månader mellan gångerna. Fruktasvärt stressande. 
    Mitt största problem är dock håravfall, jag har tappat ungefär hälften av det jag hade. 

Jag mår skitdåligt av Metformin jag med. Mår illa och får ont i magen. 

Vad bra att jag kan hjälpa till lite! Jätte kul att du känner att det finns hopp. Jag håller tummarna för dig och som sagt vill du adda mig på Facebook om du har fler frågor så är du välkommen att göra det. (Heter Lina Möller). Finns även på Viktdropp.se, heter Sway där.  
  • Lalalong

Snart 4 månader sen OP och nu har jag gått ner 30 kg. Känns sååå bra!!
    Nya bilder ska tas idag Syns det någon större skillnad sen -20 kg så lägger jag ut bild i bildtråden sen  

Klara 060504, Alva 100117
  • SilverEmma
    Sannalouise87 skrev 2011-02-02 09:46:38 följande:
    Tack för svar!

Då står jag i valet och kvalet. Bor mitt i Skåne. Vet att Landskrona INTE kan hålla sina tider, men har också hört att om man åberopar vårdgarantin där hamnar man i en annan kö och många har trots det fått vänta minst ett år innan dom blivit opade.

Sen kollade jag på nätet. Kalmar, som trots allt inte ligger långt ifrån skåne har absolut kortast tid, 4-8 veckor.  Det skulle man ju kunna välja, men då handlar det transport dit och hem. Att köra dit är inget problem, jag älskar att köra bil! Men, vågar man köra hem själv sen efter operationen?

Vad säger ni som blivit opade, har ni kört hem själv efter operationen? Eller hur löste ni det? Vet inte om jag är så sugen på att sitta på en buss eller ett tåg hem efter open...
    Jag kan bespara dig ett samtal till Kalmar. De tar inte emot remisser från landsting Skåne för tillfället.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Sannalouise87
    SilverEmma skrev 2011-02-02 11:18:37 följande:
    Jag kan bespara dig ett samtal till Kalmar. De tar inte emot remisser från landsting Skåne för tillfället.
    Tack!
    Skickade faktiskt min egenremiss idag till Carlanderska i göteborg, via mail.

Sambon får ju vara pappaledig när op är dax, så han kan ju ändå köra, så får han bo på hotell eller så under tiden!
  • Sannalouise87
    SilverEmma skrev 2011-02-02 11:33:05 följande:
    Då ses vi kanske där någon gång, har också skickat min remiss dit idag!
    Ja, det hade ju varit kul! men visst var du tvungen att skicka in någon hälsodeklaration först??
  • SilverEmma

Jag pratade med Carlanderska och sköterskan sa att jag var tvungen att fylla i en hälsodeklaration först ja. Fick den hemskickad direkt och skickade tillbaka den. Idag ska jag ringa Landskrona (skrev fel, SKA skicka den dit idag ) och be dem skicka min remiss och betalningsförbindelsen dit. Enligt sköterskan på Carlanderska så kommer jag få träffa någon i slutet på april, senast i början av maj. Sen brukar operation inte ligga allt för långt fram i tiden.

Vad kul det hade varit om vi hamnade där samtidigt!

• SilverEmma

Förresten...skickade du själv din remiss direkt till Carlanderska? Kan man göra det? Jag trodde att man var tvungen att gå via sitt landsting för att få det betalt? Eller det har du gjort?

• HelenN

Metamorphosis: då har jag med addat på FB =)

• Hera78

Ligger nu på avdelningen med dropp och väntar på att rullas in på op. Kl 15 är det dags, 3 timmar kvar. Vad 17 skulle man göra utan iphone?!

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)