• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Mary Jo
    littlemisstrouble skrev 2011-02-02 17:54:58 följande:
    nån som ska opas på sophiahemmet här framöver?
    Jag,21 februari! Ska du opereras där?
  • trollbottom
    Annicka skrev 2011-02-02 17:41:08 följande:
    Skönt att höra att allt gick bra och välommen till andra sidan!

Kram Annicka
    Tack
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Annicka
    Mary Jo skrev 2011-02-02 18:43:47 följande:
    Jag,21 februari! Ska du opereras där?
    Var du på Sophiahemmet förra torsdagen den 27/1 runt 15tiden? på bedömmning?
  • Mary Jo
    Annicka skrev 2011-02-02 19:14:54 följande:
    Var du på Sophiahemmet förra torsdagen den 27/1 runt 15tiden? på bedömmning?
    Ja! Jag känner igen dig ju! Visst var det du som vi bytte några ord med?
  • Maddisen80
    Mary Jo skrev 2011-02-02 19:37:47 följande:
    Roligt att ni träffade varandra på sophiahemmet :) då vet ni hur ni ser ut irl
  • Annicka
    Mary Jo skrev 2011-02-02 19:37:47 följande:
    Ja det var det och så var det två tjejer till där plus en kille som hade fått sin tid och bedömmning.

Roligt när man känner igen varandra så.

Lycka till nu den 21/2

Kram Annicka
  • ANE65
    SwayingAngel skrev 2011-02-02 17:22:15 följande:
    Nä det hjälper inte det minsta, men man lär sig leva med det och dälja det rätt bra. Det är ju bara så sjukt mycket kring PCOS som är besvärligt, man får så jäkla många andra saker som är jobbiga.
    ANE65 skrev 2011-02-02 14:10:41 följande:
    Naturligtvis skickade jag ett meddelande till fel person, men bilden var så lik dig. Kan du söka mig i stället?
    Hehe, det är lugnt, jag har dock samma bild här som jag har på FB. Men jag behöver ditt namn för att söka upp dig.
    Ja men då får vi hoppas att det blir op så att vi kanske kan bli av med lite elände iaf :O) Jag heter Anette Nyberg.
  • Stjärnan88

Woho har fått min op tid nu den 15 mars är det min tur, längtar mycket nu.. Några tips på bra förbredelser innan? nått man ska tänka på m,m =)???

• 1975

Fuska inte när det gäller flytet för då förstör du för dig själv!!

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)