• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Sannalouise87
    SilverEmma skrev 2011-02-02 13:03:34 följande:
    Gör det! Sen ses vi på Calanderska i april och opereras i maj och lever sen smala och lyckliga i alla våra dagar.

(tänk om man kunde få ett trollspö på remiss istället för en läskig operation)
    Haha, ja ett trollspö hade varit underbart. Kan ju säga att jag är sjukt rädd för allt vad operation och narkos heter...

Men hoppas vi ses då! Hade varit kul =)
  • SilverEmma
    Sannalouise87 skrev 2011-02-02 13:09:41 följande:
    Haha, ja ett trollspö hade varit underbart. Kan ju säga att jag är sjukt rädd för allt vad operation och narkos heter...

Men hoppas vi ses då! Hade varit kul =)
    Jag är inte så rädd för det än så länge...men det kommer nog när det börjar bli verklighet. Bra att man kan få lugnande om det behövs!

Vi har koll på varandra i den andra tråden, man vet ju aldrig om det faktiskt blir så att vi springer på varandra.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • ANE65
    ANE65 skrev 2011-02-02 12:46:16 följande:
    Hej!

Har skickat dig ett meddelande på Facebook, hoppas nu bara att det var rätt Lina :O)

Ja visst är PCOS verkningar stressande, och det gör ju inte håravfallet mindre? Det verkar vara vanligare än man tror, men det är klart: det är ju lite tabu med att prata om? Synd på alla som tiger och lider i det tysta. Hoppas nu bara att man kan få hjälp med en GBP, det skulle göra så mycket! För både kropp och själ.

önskar alla en fin dag.
    Naturligtvis skickade jag ett meddelande till fel person, men bilden var så lik dig. Kan du söka mig i stället?
  • Hillur

Hejsan!!

Har just fått en remiss till viktop i Torsby! Äntligen!!!

Hur länge har  ni fått vänta på op från infomötet?

/ Helena

• Maddisen80
    Hera78 skrev 2011-02-02 12:01:16 följande:
    Ligger nu på avdelningen med dropp och väntar på att rullas in på op. Kl 15 är det dags, 3 timmar kvar. Vad 17 skulle man göra utan iphone?!
    Hoppas att de gick bra på operationen
  • Zunrose
    Hera78 skrev 2011-02-02 12:33:27 följande:
    Har fått 8 tabletter med bl.a morfin och lugnande. Är lugn som en filbunke och inte det minsta nervös. Försökte göra mig själv nervös men det går inte, bra tabletter det här haha! Kirurgen har varit här och ritat lite på magen
    hoppas du mår bra efter op :D
  • trollbottom
    Hera78 skrev 2011-02-02 12:01:16 följande:
    Ligger nu på avdelningen med dropp och väntar på att rullas in på op. Kl 15 är det dags, 3 timmar kvar. Vad 17 skulle man göra utan iphone?!
    Då ses vi här på andra sidan då. Jag är inflyttad nu på avdelningen. Operationen har gått bra och jag mår bra. Var inte rädd eller nervös, galet nog. Trodde jag skulle bli hysterisk när jag skulle gå in men det gick jättebra. Tyckte mest bara att det skulle vara skönt att få sova "ostört"
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • SwayingAngel
    ANE65 skrev 2011-02-02 12:46:16 följande:
    Hej!

Har skickat dig ett meddelande på Facebook, hoppas nu bara att det var rätt Lina :O)

Ja visst är PCOS verkningar stressande, och det gör ju inte håravfallet mindre? Det verkar vara vanligare än man tror, men det är klart: det är ju lite tabu med att prata om? Synd på alla som tiger och lider i det tysta. Hoppas nu bara att man kan få hjälp med en GBP, det skulle göra så mycket! För både kropp och själ.

önskar alla en fin dag.
    Nä det hjälper inte det minsta, men man lär sig leva med det och dälja det rätt bra. Det är ju bara så sjukt mycket kring PCOS som är besvärligt, man får så jäkla många andra saker som är jobbiga.
    ANE65 skrev 2011-02-02 14:10:41 följande:
    Naturligtvis skickade jag ett meddelande till fel person, men bilden var så lik dig. Kan du söka mig i stället?
    Hehe, det är lugnt, jag har dock samma bild här som jag har på FB. Men jag behöver ditt namn för att söka upp dig.
  • Annicka
    trollbottom skrev 2011-02-02 17:22:02 följande:
    Då ses vi här på andra sidan då. Jag är inflyttad nu på avdelningen. Operationen har gått bra och jag mår bra. Var inte rädd eller nervös, galet nog. Trodde jag skulle bli hysterisk när jag skulle gå in men det gick jättebra. Tyckte mest bara att det skulle vara skönt att få sova "ostört"
    Skönt att höra att allt gick bra och välommen till andra sidan!

Kram Annicka
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)