Inlägg från: trollbottom |Visa alla inlägg
  • trollbottom

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Maddisen80 skrev 2011-01-28 16:05:57 följande:
    Hej jasså så då kan ni gå i stockholm och kolla lite :) Jag träffar inte mina föräldrar så ofta heller ,för dem bor 101 mil ifrån mgi
    Vi ska hälsa på en massa folk och passa på att åka till Ikea såklart Allt för att få dagarna att gå. Sen måste jag fila lite på min syftesformulering på min c-uppsats också för min handledare ville ha in en reviderad sådan innan nästa vecka är slut
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • trollbottom
    Hera78 skrev 2011-01-28 18:47:20 följande:
    Trollbottom: nu är det nära!! Vi ses på onsdag!
    ja vi gör det. Fy tusan vad jag är nervig. Har landat nere i Stockholm nu iaf
  • trollbottom
    zookie skrev 2011-01-29 22:09:46 följande:
    jag skulle önska mig två veckor till att förbereda mig på...har gått ner dom kilon jag ska men inte endast på modifast..jag är så nervös och uppi varv att jag behöver lugnande...usch vad jag mår skit just nu ...
    En timma i taget, en dag i taget. Försök göra så mycket annat som kan få dig att tänka på annat som möjligt. Jag fyller just nu dagarna med att besöka vänner, ikea etc. Allt för att få tiden att gå utan att jag ska tänka på vad som håller på att hända
  • trollbottom

Vet ni hur det funkar om man har lite mens under operationen? Har spiral och min mens har inte riktigt gett med sig. Jag använder mig av tygbindor och vill helst inte använda något annat då jag får sådana problem, men tänker att de kanske tycker att det är ohygieniskt

• trollbottom
    Hera78 skrev 2011-02-01 09:15:27 följande:
    Om 1,5 timme bär det av till Stockholm och Ersta, imorgon är det äntligen dags! Har nyss skrivit ett jobbigt brev till sambon som han hittar på kudden ikväll, det känns bättre nu efter att ha skrivit det och gråtit ut en del av rädslan och oron... Håll tummarna för oss som ska opas imorgon!
    Välkommen till Stockholm. Kanske ses vi idag på Ersta. Jag ska iaf dit idag och träffa narkosläkaren. Börjar bli så sjukt nervös nu. Inte kanske rädd men nervös. Eller jo, skräckslagen inför ev. smärta
  • trollbottom
    sweety88 skrev 2011-02-01 11:03:19 följande:
    Jaaa!! Var på invägningen idag och den var jätte fin, så operationen blir av fast jag inte gått ner allt jag skulle!!
  • trollbottom
    sweety88 skrev 2011-02-01 11:15:34 följande:
    ? Tomt.. Flört
    Jag gillade det bara Skrev inget bara gilla Flört
  • trollbottom

Jo, så var man på Ersta idag för att träffa narkosläkaren, sjukgymnasten osv. Gick ju fint och nu känner jag mig inte lika nervös längre utan mer att jag bara vill få det gjort.

Kanske såg man några av er idag fast man inte visste om det

Nu är det i alla fall dags imorgon, skönt som bara tusan

• trollbottom
    Hera78 skrev 2011-02-01 20:37:41 följande:
    Trollbottom: säkert! Jag hade lila tunika så såg du någon med en sådan så var det jag när ska du vara på avd imorgon? Jag ska vara där 10 så jag opas nog rätt sent.
    Hm, jag hade mamma och sonen sovandes i en barnvagn där idag. Kommer inte ihåg om jag såg någon med lila tunika, jag var nog alldeles för fokuserad på att överleva. Var galet nervös för dagen. Tur att det gick över.

Jag ska vara där halv åtta så jag kanske håller på att opereras då när du kommer Glad
  • trollbottom
    Hera78 skrev 2011-02-02 12:01:16 följande:
    Ligger nu på avdelningen med dropp och väntar på att rullas in på op. Kl 15 är det dags, 3 timmar kvar. Vad 17 skulle man göra utan iphone?!
    Då ses vi här på andra sidan då. Jag är inflyttad nu på avdelningen. Operationen har gått bra och jag mår bra. Var inte rädd eller nervös, galet nog. Trodde jag skulle bli hysterisk när jag skulle gå in men det gick jättebra. Tyckte mest bara att det skulle vara skönt att få sova "ostört"
  • trollbottom
    Annicka skrev 2011-02-02 17:41:08 följande:
    Skönt att höra att allt gick bra och välommen till andra sidan!

Kram Annicka
    Tack
  • trollbottom
    Hera78 skrev 2011-02-03 12:47:07 följande:
    Nu är jag över på andra sidan och har äntligen fått komma till avdelningen. Fick spendera natten på uppvak pga platsbrist. Känns skönt att ha det gjort och smärtan är ingenting mot vad jag väntat mig, känns som träningsvärk. Lycka till ni som fått era op-tider!
    Och vi har stött på varandra Skrattande
  • trollbottom
    Jumbopolly skrev 2011-02-03 21:25:46 följande:
    ÄNTLIGEN
    Har jag kommit över på andra sidan.
    De har sytt ihop slitsarna på mig vilket tydligen gör mer ont än vanligt så jag har fruktansvärt ont i magen.
    Men har även ont i axlarna, framförallt högeraxeln.. NÅT KOPIÖST...
    Hoppas jag kan sova något inatt första natten hemma...
    Skall göra dett försök nu med alvedon och tipparol..
    natti natti
    Jaha, ska det göra mer än annars. På mig har de också sytt igen slitsarna men jag har inte så ont i magen. Mer det här gashållvärken jag har
  • trollbottom
    Zunrose skrev 2011-02-04 12:50:29 följande:
    vad är slitsarna för ngt som de syr ihop??
    Vad jag har förstått så är det som fickor som blir bakom tarmarna. Vissa sjukhus har som rutin att sy ihop dom och andra inte. Nu görs en studie för att se om det kan minska tarmvred genom att sy ihop slitsarna.
    Jag är med i studien och kirurgen får ett kuvert som han öppnar när det är dags att operera där det står om han ska sy ihop dom eller inte. Sen blir det uppföljning antar jag på något vis.

Tanken är väl att om man syr igen slitsarna så blir det mindre spelrum för tarmarna att röra sig på och därmed ska väl då också risken för tarmvred minska.

Men jag är inte helt säker på att jag minns rätt
  • trollbottom
    SilverEmma skrev 2011-02-05 21:48:46 följande:
    Puffar lite för denna frågan.
    Jag sjunger inte proffesionellt men i kör. Har dock inte varit på övning än men sjöng igår med sonen och det var jätteskönt. För helt plötsligt fick jag ner andningen långt ner som jag inte riktigt lyckas med annars. Fick även upp lite slem efter en stund. Så att sjunga verkar vara helt perfekt för att få igång andningen bra och att få ner andningen långt ner i lungorna.
    Får se nästnästa vecka hur det känns att sjunga i kören. Jag sjunger gospel så man behöver verkligen ta i från diafragman för att inte förstöra stämbanden.
    Hera78 skrev 2011-02-06 07:34:14 följande:
    Fick feber igår och ringde Ersta för att rådfråga hur jag skulle göra. Hon rådde mig att åka in och ta blodprov om febern blev värre eller inte lagt sig till idag. Imorse hade jag 37,3 grader så jag avvaktar med att åka in.

Har ont på ett annorlunda sätt idag, känns mer som håll på vänster sida. Jag fick igång magen imorse, det kändes riktigt skönt! Nu sitter jag och försöker få i mig 2 dl yoghurt, det är fan inte lätt att äta när man hela tiden känner sig mätt men jag hoppas att det blir lättare
    Nej, men usch. Hoppas du inte blir sämre utan bättre. Jag får ont, kraftig hållvärk på vänster sida när jag ätit och det tar en stund innan det släpper. Fiser och rapar mycket än men har inte fått igång magen så bra än. Bara lyckats få ur mig lite lite en gång
  • trollbottom
    gosegrismystryne skrev 2011-02-08 15:17:10 följande:
    hej allihop!

den här frågan e säkert redan ställd här... men e de någon som vet hur man går till väga för att kunna få tillbaka pengarna om man själv betalat för en gastric bypass operation? jag gjorde denna i jan 09 vid cftk i sthlm, men har först nu fått höra att man kan få tillbaka pengarna.. dom visste ingenting där, så därför frågar jag här...
    tacksam för hjälp :)
    Är inte det bara om man redan är godkänd för en operation och väljer att göra den i tyskland?
  • trollbottom
    Hera78 skrev 2011-02-08 08:01:19 följande:
    Fragminsprutor mot blodproppar. Jag fick totalt 7 st. 3 på sjukhuset och 4 som jag ska ta själv hemma. Tar sista ikväll *tjohoooo*

Jag är ruskigt rädd för nålar men själva sticket tycker jag inte gör ont alls, nålen är supertunne, däremot svider det så in i h-lvete på mig. Någon enstaka gång (igår exempelvis) har jag lyckats träffa där det inte gör lika ont, annars har jag antagligen haft oturen att träffa rakt i ett kärl för den svedan är inte från denna värld...
    Åh, mina två sista sprutor ligger i en väska som försvunnit. Så jag tog ingen igår och måste försöka ta mig till apotek nu för att plocka ut två nya och sen ta en idag och en imorgon. Sen är det klart. Surt som fan att dom försvann.

Har fått igång magen med hjälp av dulcolax och microlax så nu är jag 2 kilo lättare. 3 kilo sen operationen
  • trollbottom

Jag behöver få tag på dietisten på Ersta sjukhus men har självfallet slarvat bort pappret, någon som har numret till dom?

Vet någon vart man ringer för att förlänga sin sjukskrivning när man är opad på Ersta? Den går ut på fredag och det finns inte en chans att jag skulle palla att jobba nu. Känner ju av om jag lyfter sonen och lyften på jobbet är tyngre.

• trollbottom
    Hera78 skrev 2011-02-17 09:10:00 följande:
    Trollbottom: Gunnel har 08-7146293 telefontid tis-fre 9:45-10:15
    Moa har 08-7146496 telefontid mån-tors 13:30-14:00

Jag ringde kirurgmottagningen i måndags för att förlänga min sjukskrivning, den går ju också ut imorgon. Hon skrev ner allt i min journal och Niklas (min kirurg) skulle ringa idag om han har något att invända eller har några frågor annars förlänger han och jag får ringa imorgon för att höra hur mycket han förlängt. Har en känsla av att han bara förlänger en vecka och det känns inte tillräckligt... Ska snart iväg och ta bort mina agraffer *nervös*
    Jag fick tag på Gunnel igår och får nu äta puré istället. Känner mig lite sådär dubbel inför sjukskrivningen. Skulle vara skönt och antagligen behövs det men samtidigt har vi inte råd för vi lever på min lön. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Kanske man kan vara sjukskriven iaf två veckor till men då blir det bara en jobbvecka för mig. Förvisso kan det räcka för då får jag börja att jobba med två nätter och sen ledighet igen så kanske man får som en mjukstart
  • trollbottom
    Hera78 skrev 2011-02-17 13:13:42 följande:
    jag har också fått börja äta puré. Eller slät mat som hon kallade det, så jäkla gott!

Har du hört något om sjukskrivningen? Väntar på att Niklas ska ringa men hoppas att han inte gör det för då betyder det att han förlängt min. Jag sa aldrig hur mycket jag vill ha förlängt men två veckor till hade varit skönt...
    Jag har inte fått tag på dom. Har ringt kirurgavdelningen men ingen svarar. Ska ringa som en tok imorgon
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)