• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Imorgon är det väg och mätdag! Har ganska stora förhoppningar eftersom jag har tränat en del i veckan. Jisses vilken träningsvärk jag har. Det var längesedan jag kunde gå en rask promenad på 6km utan att få ont i ryggen! Helt underbart! Idag var jag på stranden och kände den fantastiska känslan av att inte längre vara störst. Jag är så nyfiken på hur min kropp kommer att se ut nästa sommar. Står väl där på stranden 2011 med skinn hängandes ned till knäna och bara ett par enstaka hårtussar på skallen. Men smal! 

• Mli79
    lisalove skrev 2010-07-22 19:41:00 följande:
    Fantasin på nya sopprecept börjar tryta. Har du något tips? Sen är jag iofs dålig på att dricka emellan måltiderna.
    Ja jag kommer ju inte att äta soppa igen på väldigt länge... Mina sopptips (som jag avverkade under ca 10 dagar) var att kolla soppor på arla.se De har massor med goda recept där. Sen efter min fantasi tog slut så varvade jag färdigsoppa typ Kelda och att när tillfälle gavs mixa övriga familjens mat slät och spä med ex mjölk. Funkar faktiskt för det mesta bara man mixar riktigt länge. Den godaste soppan lagade en kompis till mig, typ tomatsoppa med hummerfond och massoooor med vitlök.
  • Mli79
    storkvinnan9901 skrev 2010-07-23 19:17:47 följande:
    Men om man måste genom gå en om opration dirket efter sin vanlig gbp opration när man är opade?

tack för svar
    Det är inget du måste bekosta själv, det är alltid landstinget som täcker den kostnaden.
  • Mli79

Fy vad det straffar sig att inte äta ordentligt. Idag började jag bra med frukost, men sen har vi varit hos mina svärföräldrar tills nu och de bjöd på Billys panpizza till lunch, och sen var det födelsedagskalas med tårta och kakor. De brukar alltid ha väldigt vällagad mat annars, men nu vet jag att jag ska ta med mig mat dit nästa gång. Åt det första  vettiga nu sedan imorse hoppas att illamåendet kan försvinna lite om en stund. Hur har man lyckats klara sig med dessa dagar förut? Då var det ju lugnt att skita i frulle och äta kakor hela dagen. Hur kunde man misshandla kroppen så? Jag förundras över hur fel man åt tidigare, och hur man lyckades förneka det hela.

• Mli79

Idag har varit en mycket lärorik dag.

Jag har för första gången sedan OP haft en riktig ångest-dag. Vaknade med nerverna utanpå, tjafs med mannen direkt på morgonen och allmänna irritationsmoment under hela dagen. Detta har resulterat i två större dumpningar eftersom jag har ätit fel. Jag har småätit helatiden av inte allt för nyttiga saker istället för att äta ordentligt varannan timma. Mått riktigt kasst, men nu börjar det ordna upp sig när jag vet att jag snart kommer att få gå och lägga mig.
    Jag har tidigare aldrig trott att jag har tröstätit när jag mått dåligt, men nu när man måste vara uppmärksam på vad man äter blev det så tydligt hur jag har lurat mig. Inte så konstigt att man har blivit överviktig när man har haft så kass koll!!

Jag har också upptäckt hur mycket tid man har att tänka på annat nu när övervikten ger sig självt. Jag har sedan operationen funnit kraft att ta två stora konflikter med mina närmaste, sånt som jag har gått och sparat och laddat för i flera flera år. Inte förrens nu har jag funnit ork och eget värde så att jag fixar konflikten. Och vad får man höra då? Att jag har blivit personlighetsförändrad efter operationen.... "jag har minsann läst om det i aftonbladet att en biverkning är personlighetsförändring".  Suck...

• Mli79
    Queenie70 skrev 2010-07-26 23:03:31 följande:
    Hallå. Har inte varit här på länge för jag har legat på en apjävlig platå de senaste två månaderna. Har bara gått ned 2 kilo senaste månaderna *blä*

Opererades för 11 månader sedan, och har sedan dess droppat 52 kilo.

Undrar om nån härinne, har problem med "tabletterna" Jag har besvärliga reaktioner efter att jag tagit dem. 5 minuter efter får jag stora nässelutslag på hela benen, säkert hundratals stora röda kliande "blaffor".
    Hur länge har platån varat? Har du haft platåer innan? Bara nyfiken Förstår att det måste vara asjobbigt! Men två kg är ju alltid något.

Men jisses vilka reaktioner på lite tabletter! Vilka är det som du reagerar på?
  • Mli79

God morgon och tack det samma!

Är det någon som är lika dum som jag (mot sig själv alltså) och flyttar viktmålen nedåt i takt med att man närmar sig dem?
    Det enda målet jag håller fast stenhårt vid är att vid 105kg så ska jag ta upp ridningen. Vet att den vikten låter mkt för en del, men det är inga problem för min häst eftersom jag har balansen sedan innan - och dessutom är det en stor ardenner Men sen allt annat. Ett exempel är att när jag har gått ner 20 kg så ska jag klippa mig och köpa glasögon. Nu är det ett kg kvar till det och jag håller på att flytta den gränsen 8 kg bort. Jag har sååå svårt för att unna mig belöningar!! Antar att en aspekt är att kilona har rasat så fort att jag inte riktigt har hängt med mentalt.

En annan fundering är det här med att dricka vatten. Jag har hittat en teknik så jag kan klunka i mig drygt en dl när jag är törstig. Det känns för ett par sekunder att det är proppfullt i magen men det gör aldrig ont. Enligt dietisten kan man inte tänja ut magsäcken med vätska eftersom det bara rinner undan, men jag är ändå lite nojjig över det. Någon som också kan dricka så mkt på en gång och som har upplevt problem?

• Mli79
    Virriga Vera skrev 2010-07-28 09:01:48 följande:
    Undrar om det är någon som har recept på goda och näringsrika soppor man kan göra själv. Hade tänkt att göra och frysa in så att jag har färdigt tills jag kommer hem från OP. Jag köper på mig påsar, soppor och färdiga drycker nu innan op. Men det blir ju ganska dyrt och man hinner väl tröttna på smaken eftersom det skall drickas en del innan op också.
    Jag kan tipsa om arla.se , de har riktigt goda recept på soppor. Om man inte tycker att de är tillräckligt näringsrika kan man lägga i tex kesella eller färskost för att öka proteinet.  En av mina favoriter var dock keldas tomatsoppa, tror den heter toscana eller liknande, med kokt mixad torsk i samt en klick philadelphia.
  • Mli79
    Virriga Vera skrev 2010-07-28 09:01:48 följande:
    Undrar om det är någon som har recept på goda och näringsrika soppor man kan göra själv. Hade tänkt att göra och frysa in så att jag har färdigt tills jag kommer hem från OP. Jag köper på mig påsar, soppor och färdiga drycker nu innan op. Men det blir ju ganska dyrt och man hinner väl tröttna på smaken eftersom det skall drickas en del innan op också.
    Just ja, glömde.
    Proviva har väldigt goda drycker som inte blir lika söta som nyponsoppa och sånt. Inte lika trögflytande heller. Jag gillar den med blodapelsin, och den med grape. Dricker dessa fortfarande till frukost, de innehåller ju mycket som är bra  för magen.
  • Mli79
    Queenie70 skrev 2010-07-28 10:13:13 följande:
    Åhh vad härligt att börja rida, det vill jag också göra. Men man är ju ingen sylfid ännu så det gäller ju att hitta en snäll viktbärande häst som man kan testa på innan man bestämmer sig för att göra nåt mer organiserat. Har inte ridit på 20 år, men har varit ett av mina mål att jag ska kunna göra igen, utan att ta död på kusen Sen vill jag gå å åka massa karuseller, men min torra omgivning blir tydligen yra allihopa

Vad det gäller drickat kan jag nog få i mig ett halvt glas ganska snabbt nu. Det kan spänna lite om man dricker för fort. Det har varit lite besvärligt nu när det varit så varmt och man bara vill svepa ett glas iskallt vatten.
    Nu var det 5 år sedan jag red, så jag får nog ändå räkna mig lite som nybörjare igen. Min "lilla" ardenner har bara väntat på att jag ska banta så att han får bli inriden, och nu är han 4 så det är ju bra tajmat. Jag hoppas att mina ryggproblem inte hindrar mig från att rida, det är tydligen lite 50/50. Annars får jag ju fortsätta att köra.
    En annan vikt som jag längtar till är tvåsiffrigt, för då får jag hoppa i barnens stora studsmatta
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)