-
Dina tre timmar kommer nog kännas längre än de tre månader jag räknar med att få vänta på min bedömning.Hera78 skrev 2011-02-02 12:01:16 följande:Ligger nu på avdelningen med dropp och väntar på att rullas in på op. Kl 15 är det dags, 3 timmar kvar. Vad 17 skulle man göra utan iphone?!
Lycka till!
-
Du tror inte dom missuppfattade dig och trodde att du ville bekosta det själv?Sannalouise87 skrev 2011-02-02 12:36:50 följande:Ärligt talat fattar jag ingenting just nu. Ringde till Landskrona igår, där dom sa att jag kunde skicka min remiss till Carlanderska istället, men fick nyss svar från dom att jag måste gå antingen via Salgrenska eller mitt egna landsting först...
Har sökt information på nätet men hittar knappt något vettigt...allt är så luddigt...eller är jag trög...
Konstigt att de sa det annars. Men har du skickat remissen till Landskrona? Om inte, gör det! När du väl får en bekräftelse därifrån så ringer du dem och säger att du vill utnyttja det fria vårdvalet och flytta remissen till Calanderska. -
Gör det! Sen ses vi på Calanderska i april och opereras i maj och lever sen smala och lyckliga i alla våra dagar.Sannalouise87 skrev 2011-02-02 12:57:38 följande:Haha, ja, det kan dom ju faktiskt ha gjort!! Tänkte inte så långt...
Skickade min remiss till Landskrona igår, tillsammans med den där extrablanketten. Så får väl vänta på en remissbekräftelse då!
(tänk om man kunde få ett trollspö på remiss istället för en läskig operation) -
Jag är inte så rädd för det än så länge...men det kommer nog när det börjar bli verklighet. Bra att man kan få lugnande om det behövs!Sannalouise87 skrev 2011-02-02 13:09:41 följande:Haha, ja ett trollspö hade varit underbart. Kan ju säga att jag är sjukt rädd för allt vad operation och narkos heter...
Men hoppas vi ses då! Hade varit kul =)
Vi har koll på varandra i den andra tråden, man vet ju aldrig om det faktiskt blir så att vi springer på varandra.
-
Det här med andningen var nytt för mig, tycker jag har läst allt jag har kommit över men tydligen missat det. Någon som sjunger som upplever det som ett problem?
-
Puffar lite för denna frågan.SilverEmma skrev 2011-02-05 17:38:53 följande:Det här med andningen var nytt för mig, tycker jag har läst allt jag har kommit över men tydligen missat det. Någon som sjunger som upplever det som ett problem?
-
Här är lite fakta från Carlanderskas hemsida:RockPaperScissorLizardSpock skrev 2011-02-05 20:45:51 följande:Nu har jag fått en läkartid, woh! Så på tisdag beger jag mig mot Varberg, så får vi se vad dom säger :)
Sen funderar jag lite, har hört några säga att aaalla går minsann upp igen efter en sånhär operation o sådär. Är det nån som har erfarenhet av det? Visst kan jag ta att man går upp några få kilo, men för att gå upp till sin ursprungliga vikt måste väl ändå va svårt om man inte anstränger sig (varför man nu skulle göra det..)?
"En ny studie har fastställt att en magsäcksoperation anses som framgångsrik när den lyckas uppnå och bibehålla minst 50 % av viktminskningen utan betydande biverkningar. Patienterna tappar i genomsnitt 61,2 % av sin övervikt efter en operation. Hur snabbt du når detta beror på de faktorer som angetts ovan. Efter operationen minskar de flesta patienterna snabbt i vikt och fortsätter att göra så 18 till 24 månader efter operationen. En genomförd långsiktig studie under 14 år visade varaktig viktkontroll."
Jag har en ingift släkting som gjort den här operationen TVÅ gånger. Hon är lika stor idag som hon var från början...det sorgligaste är att hon just nu försöker få den betald ännu en gång. Jag förstår inte varför hon riskerar sin hälsa så.
-
Tack för svar! Vad skönt att höra! Ja det är kanske bra att sjunga för att träna andningen, vilken tur för mig.trollbottom skrev 2011-02-06 11:41:24 följande:Jag sjunger inte proffesionellt men i kör. Har dock inte varit på övning än men sjöng igår med sonen och det var jätteskönt. För helt plötsligt fick jag ner andningen långt ner som jag inte riktigt lyckas med annars. Fick även upp lite slem efter en stund. Så att sjunga verkar vara helt perfekt för att få igång andningen bra och att få ner andningen långt ner i lungorna.
Får se nästnästa vecka hur det känns att sjunga i kören. Jag sjunger gospel så man behöver verkligen ta i från diafragman för att inte förstöra stämbanden.
Sjunger också i kör men även en hel del på dop, bröllop, revy och en hel del hemma i studion. Det blir kanske till att träna upp en ny teknik efter operationen. Bra att det inte är större problem.
-
Retar mig lite idag... Har en fd väninna som opererades för ca 3 år sedan och är jättefin idag. Hon har fått reda på att jag också vill opereras och försöker nu med alla medel få mig att låta bli. Hon vet verkligen hur jag kämpat med vikten i alla år och jag tycker verkligen hon borde förstå mig. Men nej... Hon maler på om allt det negativa hon har upplevt pga operationen (inte mycket, dumpat ett par gånger, blivit känslig mot laktos och saknar att äta MÄNGDER) och försöker få mig att sluta tänka på operation. Jag tror det handlar om att hon är rädd för att jag ska bli lika smal som henne... Hon har alltid varit lite sån, måste alltid vara snyggast. Försöker att inte lägga energi på henne, vi umgås knappt längre. Men sedan hon fick reda på mina planer så hör hon av sig var och varannan dag.
-
Tack för alla stöttande ord! Nästa gång hon säger något ska jag fråga henne vad hon egentligen menar. Om hon kanske tycker att jag inte förtjänar att må bra. Hatar energitjuvar.