Inlägg från: ChokladMoshin |Visa alla inlägg
  • ChokladMoshin

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Adalel skrev 2010-08-15 21:58:09 följande:
    En fråga, blir alla sjukskrivna i flera veckor efteråt? Jag är föräldraledig med 2 barn under 2 år, ingen barnomsorg. Min man kommer inte att kunna vara hemma. Nu är jag orolig att jag inte skall kunna ta hand om dem:(
    Oj, det hade jag aldrig orkat.
    Min man hade 2v. semester och det var tur för jag sov i stort sett dygnet runt de 10 första dagarna efter op.
    Hade barn på 6,4 & 2 år då.
    Vissa mår tiptop efter open men jag hade aldrig orkat det.
    Hade fullt upp med att få i mig all mat & vätska jag skulle på rätt tid.
    Du kan inte få hjälp av andra släktingar?
    Ska tydligen ha barn i November......
  • ChokladMoshin
    Adalel skrev 2010-08-16 20:55:33 följande:
    Jodå jag är mammaledig så du har inte missförstått :)
    De ringde faktiskt upp men det va inget ljust svar jag fick. Jag har rätt att vara sjukskriven men ingen annan än min man kan vara hemma med tillfällig föräldrapenning.
    Min stora pojk har vi inga dagar kvar på och den lilla har man inte rätt att lämna bort till någon annan då hon är under 8 månader.
    De rekommenderade mig att kontakta kommunen för att söka tillfällig hemtjänst, HALLÅ!!! Jag överlåter väl inte mina barn till massa personer de inte känner.

Som tur är har jag inte fått någon op tid än så jag skall väl hinna lösa det men jag blir besviken när inte samhället kan ställa upp :(

Förlåt om jag låter gnällig. 
    Låter konstigt för när jag blev sjukskriven förut då jag gick på föräldrarpenning så tog både min mamma och pappa ut tillf.penning för tjejen och hon var mindre än 8 månader.
    Men sen så ändrar ju FK sina förbannade regler hela tiden.....
  • ChokladMoshin
    Natalejjis skrev 2010-08-18 23:37:36 följande:
    vänat - Kirurgerna säger att det kvittar. De verkar anse att man kan uppnå samma viktminskning som GBP. Skillnaden är att GBP finns mer forskning på och verkar ha färre "vikt-misslyckanden"...

Ja, det känna helt klart klurigt.

Det som talar för Sleeve är givetvis operationens utförande, att den inte är lika omfattande och att det endast krävs att man äter extra av vitamin B12.
    Har 2 kompisar som gjort Sleeve och uppnådde inget vidare viktminskningresultat och bägge 2 gjorde sedan en GBP i alla fall.
    Jag personligen hade valt GBP alla ggr då det finns just mer långtgående forskning på det.
    Men det är ju jag
  • ChokladMoshin

Hej hopp i tråden!
    Länge sedan jag var inne nu.
    Grattis till alla er som är opade, fått tid och gått ner en massa i vikt.

Har fortf. "bara" gått ner 31 kg (opades 20/4), står stilla sen typ 5-6 veckor. Men är ju gravid i v. 31 också så jag klagar inte.
    Mår toppen och kan äta allt, dumpar inte på något. Men provar inte heller en massa skräp

Hörde 2 mammor (ganska mulliga) som satt och pratade på bussen idag och blev lite full i skratt hur lite folk egentligen vet om GBP.
    Den ena hade träffat på en gammal kompis som hon först inte kännt igen för hon hade blivit så himla smal.
    Hon hade då fått reda på att hon gjort sån magsäcksoperation etc. etc.
    Då säger hon till sin kompis på bussen: Jag ska nog fan också göra en sån operation sen, så man slipper anstränga sig liksom. HAHAHA, hade sån lust att flika in med nån fin kommentar hur pissigt man kan må och hur man kan få kämpa......men men.

Hade gött allihopa!

• ChokladMoshin
    frökenKAJO skrev 2010-09-12 18:07:00 följande:
    Sitter och sippar lite på bubbelvatten, en av de saker jag har lite svårt för efter op. (Men tycker ju sååå mycket om kolsyra!)
    Hur har ni andra det med kolsyra?
    Kan dricka kolsyrat utan problem
  • ChokladMoshin

Lalalong: Stort grattis till op-tiden och lycka till {#emotions_dlg.flower}

• ChokladMoshin
    Lalalong skrev 2010-10-12 18:33:21 följande:
    Cilla71a
    Tack :)

Ersta opererade: när fick ni besked om att ni skulle vara på avdelningen? När opades ni och när fick ni komma upp på avdelningen igen? Funderar lite på när man kan förvänta sig att kunna meddela sig till sina anhöriga...
    Det stod ju 7 på kallelsen men jag fick ändrat till att jag ska vara där 7.30 i morgon.
    JAg skulle vara där runt 8. Opades sist av 3 st, så det blev en del väntan.
    Har för mig den var runt 14 när jag sövdes och vaknade till vid 16 på uppvaket.
  • ChokladMoshin

Halloj i tråden!
    Länge sedan jag var här inne nu.
    Men min bebis har tittat ut nu i alla fall, 1 hel månad för tidigt och med katastrofsnitt, himla bråttom hade hon.
    Det trevliga var ju att när jag kom hem från Bb så visade vågen på -12 kg, så nu totalt -44 kg på 6 månader.
    Här är i alla fall mitt lilla mirakel.
    Lycka till nu till alla er som har gjort op, väntar på op och ja alla andra med.

• ChokladMoshin

Tackar Skrattande

• ChokladMoshin
    snöstjärna skrev 2010-11-07 14:05:43 följande:
    Grattis grattis till underverket! *längtar till maj*
    Tackar
    Tiden kommer gå fort ska du se!!
    Adalel skrev 2010-11-07 14:51:16 följande:
    Grattis till den lilla :) Hur liten va hon? Nappen ser enorm ut :)
    Hihi, ja den är enorm
    Hon vägde bara 2316g och gick ner till 2153g men hon var 48 cm lång så motsatsen till mig som är kort och tjock
    chamar75 skrev 2010-11-07 18:29:02 följande:
    GRATTIS till underverket!!!
    Tackar
  • ChokladMoshin
    HjärtaZodic skrev 2010-11-07 20:51:00 följande:
    ChokladMoshin ,grattis! :)

Tackar

Fragile Angel skrev 2010-11-08 00:00:48 följande:
    Grattis! Vad fin hon är Hjärta. Ligger ni på neo nu?

Kram

Tackar
    Näe, vi har varit hemma i en vecka nu. Fick gå hem med Hemsjukvård.
    Kram tebax.
    Och du 37 år är väl ingen ålder heller.
    Det kommer säkert lösa sig till det bästa för er.

• ChokladMoshin

lyckligjanuari: Tackar

Mamma till 4, räcker det nu?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)