Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

annica26 skrev 2010-10-04 07:28:59 följande:
    Ja mensen är fasiken inte rolig..går oxå upp i vikt, men det har blivit bättre när jag äter Uva-ört tabletterna en vecka innan mens.. men med tabl så pinkar man ut vätskan!
    Jag skulle inte väga mig förrens på onsdag tänkte ja, just för att jag fick mens i fredags...vägde mig i fre morse och var beredd på en viktuppgång på 1 kilo, men imorse kunde jag inte hålla mig och hade gått NER 0.8 sen i fredags...=) !!!! Första gången jag har en viktnedgång när jag fått mens!
    Härligt med viktnedgång trots den förbaskade mensen!!
    Dom där tabletterna låter intressant... Men jag vågar nog inte prova det. Jag har en skada på min hypofys som gör att jag saknar en del hormoner. En av dessa hormoner är det vätskebehållande hormonet. Utan det så rinner det man dricker bara rakt ut, det ser ut som vatten när det kommer ut och kroppen har inte koncentrerat elller kunnat använda vätskan på något sätt. Så man blir väldigt törstig eftersom man blir uttorkad och man blir väldigt kissnödig hela hela tiden. Jag äter det hormonet i tablettform. Så det är ju kanske lite konstigt att äta vätskebehållande samtidigt som man äter något som är vätskedrivande
    Men vad skönt det hade varit att slippa den där ångesten inför vågen en gång i månaden...
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    vampyria2 skrev 2010-10-04 08:26:02 följande:
    Jag går alltid upp ca 1 kilo när jag har mensen jag också, men veckan efter så är det kilot borta, så jag räknar aldrig det kilot
    Lajsa82 skrev 2010-10-03 22:07:30 följande:
    ja det sägs ju att man inte skall väga sig varje dag, men jag kommer nog alltid att göra det, då jag e så vågfixerad

Har varit på kalas idag där det har serverats olika godsaker, allt från urgood gi-mat till sötsaker, men jag höll mig, hade ett litet sug...men jag rörde inget *stolt* nu har jag bara 2 veckor kvar, har gjort en tredje del... 
    nu vill jag bara bli opererad...längtar så att kunna gå ner i vikt och känna ork, har varit trött i flera år och insåg för något år sedan att det var övervikten...

Fragile Angel: Skönt att höra att du är bättre!!
     Jag väger mig varje dag och har gjort det sen min operation för 8 månader sedan, tycker om att ha koll på läget. Nu vill jag stå stilla i vikt så när jag börjar gå ned lite så äter jag lite mer så jag står stilla. Jag mår inte sämre för att jag har koll, snarare tvärt om. Jag tror att alla är olika där och man ska göra det som känns rätt för en själv
    Gjorde misstaget att ställa mig på vågen igen efter jag duschat. Då var det 1 kg till!!!!
    Gaaaahhhh
  • Lalalong
    missteddy skrev 2010-10-04 22:05:10 följande:
    är det någon som har en blogg  där ni skriver om er resa
    Jag har en blogg

edeslatt.blogspot.com

Men jag skriver mycket mer än om bara operationen, men visst har den sin plats! Det kommer komma påklädda före och efter bilder där och man kommer kunna följa hela förloppet.
    Jag kommer dock öppna en låst blogg också med lite mer avklädda före och efter kort, och kanske lite mer ingående om hur man mår efter Open. Bilderna ska vara klickskyddade, så jag är inte rädd för att bjuda in folk så. Jag vill bara inte pracka på folk som inte vill se, nakna bilder på mig själv.

När den bloggen är startad så kan jag dela med mig av den till dom som känner att dom klarar av det
  • Lalalong
    missteddy skrev 2010-10-04 22:20:13 följande:
    tack var kul kommer läsa den
    Kul
    Adalel skrev 2010-10-04 22:35:16 följande:
    Jag har precis startat upp min
    www.vandersson.n.nu/
    Frivilligt för den som vill att läsa eller/och följa min resa där.
    Kommer att uppdateras allteftersom något händer :)
    Jag letar GastricBypass bloggar hela tiden, så jag lägger den i mina favvisar
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-10-05 08:44:20 följande:
    Gomorron tråden!
    Jag tänkte bara säga att jag är riktigt imponerad av er som flyter nu innan OP! Jag förstår att det måste vara pest och pina, men snart är det över! Äntligen är det er tur! You go girls!!
    Tack
    det ÄR pest och pina. Men det är betydligt lättare nu när hungern lagt sig. Det är i alla fall inte så att man tänker på mat konstant. Men visst är det jobbigt fortfarande. Alla dofter som omger en... mmmm
    Nala skrev 2010-10-05 09:19:29 följande:
    - 50 kg :)
    Wow! Grattis
  • Lalalong

Eftersom jag är skåning så är jag klart nyfiken på länken. Så gick in och kikade lite. Detta tyckte jag var intressant

Vad kan jag göra själv?

Det fria vårdsökandet innebär att du som patient har möjlighet att söka vård hos andra offentligt finansierade sjukhus i landet, och få kostnaderna betalda av Region Skåne. Enklaste sättet att ta reda på vilka sjukhus som opererar överviktiga är via hemsidan www.vantetider.se. Följ sedan punktlistan nedan:

Ring det aktuella sjukhuset Be att få information om väntetider, dels till mottagningsbesök, dels till operation. Vill du bli opererad på det aktuella sjukhuset ringer du vårdgarantilinjen (se ovan) och meddelar detta. Eventuellt måste vi först få sjukhuset godkänt. Men om allt är i sin ordning så skickar vi din remiss och en betalningsförbindelse till det sjukhus du har varit i kontakt med. När remissen är skickad står du ej längre som väntande hos oss.
    Inte för det har någon betydelse för mig nu, ska ju op:as om 8 dagar
    Men kan man inte tolka detta som att det inte bara är Danderyd, Ersta och Norrtälje som man kan välja att skicka sin remiss till längre om man bor i Skåne? Det står visserligen att sjukhuset kan behöva godkännas, men jag får ändå känslan av att man t.ex. skulle kunna försöka med Sophiahemmet eller något annat sjukhus som inte har så lång väntetid...

När jag flyttade min remiss var det ganska tydligt att det var dom 3 sjukhusen som gäller.
    Ni skåningar som väntar på bedömning, kan vara värt att kolla kanske?
  • Lalalong
    SilverEmma skrev 2010-10-05 14:53:52 följande:
    Kommer inte in på sidan och fattar inte halv sju av det där!

Om jag fick remissen skickad i juli, vad innebär det? 
    www.skane.se/templates/Page.aspx

direktlänk.

Beror på när i juli, men runt 1 år verkar det som.
  • Lalalong
    Mile skrev 2010-10-05 15:04:26 följande:
    Ja ringde runt, och nu har de inskriningstopp, och öppnar inte slussen från andra sjukhus från 1 jan 2011
    Har Sophiahemmet det? Eller har alla du pratat med det?

Trycket har verkligen ökat!
  • Lalalong
    Mile skrev 2010-10-05 15:13:05 följande:
    Ja pratade med de som hade anknytning till skåne.. Norrtälje och erstad.. och ett till danderyd..
    Men ja visste inte att sofiahemmet hade anknytning till skåne..
    Var ska du opas?
    Nej, alltså det hade ju inte det innan.
    Men som sagt, som jag tolkar informationen till det jag la in så är det öppet för att kontakta fler sjukhus. Det står ju att man ska ringa runt till olika sjukhus, sen kontakta Landskrona och säga vilket sjukhus du vill ha remissen skickad till. Det står visserligen också att vissa sjukhus kan behövas bli godkända först. Men att det inte borde vara några problem. Som jag tolkar det så kan du ringa runt till andra än just dom 3 sjukhusen och försöka bli flyttad dit istället! Skadar ju inte att prova i alla fall

Jag opas på Ersta
  • Lalalong
    Lalalong skrev 2010-10-05 15:16:05 följande:
    Nej, alltså det hade ju inte det innan.
    Men som sagt, som jag tolkar informationen till det jag la in så är det öppet för att kontakta fler sjukhus. Det står ju att man ska ringa runt till olika sjukhus, sen kontakta Landskrona och säga vilket sjukhus du vill ha remissen skickad till. Det står visserligen också att vissa sjukhus kan behövas bli godkända först. Men att det inte borde vara några problem. Som jag tolkar det så kan du ringa runt till andra än just dom 3 sjukhusen och försöka bli flyttad dit istället! Skadar ju inte att prova i alla fall

Jag opas på Ersta
    Jag menar alltså att dom verkar ha ändrat det.
    När jag flyttade min  remiss så var det också bara dom 3 sjukhusen man kunde välja mellan
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)