Inlägg från: Bellevue |Visa alla inlägg
  • Bellevue

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Zodic skrev 2010-05-13 10:15:55 följande:
    Det kan ju bara du avgöra. Frågan är ju varför du äter, jag tror få av de som opererar sig åt rätt jämt innan, men alla vet HUR man ska äta. Efter opn kan många inte äta så söta/feta saker och då blir det ju lite som en vändpunkt :)
    mrsErik skrev 2010-05-13 12:48:22 följande:
    jag var exakt som du, men i och med op kan ja inte äta så längre. det blev min räddning...
    Tack för svar!
    Ja, man blir ju tvingad till att sluta äta bärpaj tex bara för att....iaf vanliga portioner.
    Så det är ok att ha open som tvångsredskap, vad bra :)

Som du säger Zodic, VET jag ju hur jag ska äta för att bli smal...men det hjälper ju inte, för jag lyder inte mig själv.
  • Bellevue
    FamilyFamily skrev 2010-05-19 11:53:53 följande:
    bara du inte har feber lär inget synas på sänka. Men tänk på dig själv så inget händer, det är inte bra att opas med en begynnande infektion i kroppen. Hoppas dock på snabbt tillfrisknande.......
    På snabbsänkan ser man om man har en infektion orsakar av bakterier, med eller utan feber. Har man en snabbsänka på upp till 70-80 kan det även vara virus det beror på.
  • Bellevue

FiaLisa: Hur långt tid tog det för dig från vc-läkaren skickade remiss till skönvikt till dess du fick remissbekräftelse? Läkaren skickade remissen 29 april eller nån dag efter och jag har inte hört nåt än...det kanske också tar 20 månader *ironisk*

• Bellevue
    FiaLisa75 skrev 2010-05-25 11:18:13 följande:
    Kommer faktiskt inte ihåg, men det tog ett bra tag. Först blev jag kallad för provtagningar på vc, sen fick jag ett häfte hem med en massa papper att fylla i och skicka tillbaks. Sen tog det nog någon månad innan det hände något. Såg du i tidningen förra veckan föresten?
    Aha, ok får vänta lite till då.

Nej, vad i tidningen? *nyfiken*
  • Bellevue
    FiaLisa75 skrev 2010-05-25 11:25:54 följande:
    Att Skönvikt skulle få mer pengar för att korta köerna. Borde stå på nätet om du kollar både www.dt.se  och www.dalademokraten.se  båda de tidningarna skrev om det iallafall
    Maken letade åt mig, håller på att läsa.

Står du kvar i kön där?
  • Bellevue
    FiaLisa75 skrev 2010-05-25 12:33:12 följande:
    Ja, jag står kvar i kön där, har ställt mig i återbudskön men det händer inget iallafall...
    Nej, men med väntetiden som är är väl folk rädda om sin plats....är nog inte så många som hoppar av
  • Bellevue
    vänat skrev 2010-05-25 17:58:03 följande:
    kanske inte hoopar av men kan ju råka bli förkyld eller något annat som gör at operationen måste flytas fram ioch någon an frå tiden så kommer de andra i kön lite längre fram de också.
    Det var inte operation det handlade om, utan tid till första möte med läkare på skönvikt...
  • Bellevue
    vänat skrev 2010-05-25 18:09:34 följande:
    OK!! Men de kan ju ändå handa saker som gör at folk inte har möjlighet at komam när de väl bliviggt deras tur.
    Visst det fattar jag också, men har man stått i kön i 20-22 månader tar man sig nog dit även om man har tre brutna ben och en stukad arm!
  • Bellevue
    FMEmbla skrev 2010-05-26 08:25:30 följande:
    Ja just det Mli, det är ju så jag menar med Fritt Vårdval - varför väljer man att stå kvar i sin hemkommun om man kan utnyttja FFV? Jag menar, den resan som det kanske kostar är kanske värt att slippa vänta.. eller? Angående VG så förstår jag att det är många landsting som skiter i det, eller drar ut på tiden genom att "fuska" runt problemet och DET är självklart skitdåligt..
    Jag tror inte att så många landsting skiter i vårdgarantin, jag tror helt enkelt att det finns för få operationsplatser. Som jag sa nån gång förut finns det ett begränsat antal operationssalar och ett begränsat antal operationsläkare och dessutom ett högt antal andra sorters operationer varav många är akutare än GBP. Alla sorters operationer delar på salar och läkare.

Ska bli intressant att se om det blir nån skillnad nu när vårdgarantin blir en lag. Det lär inte hjälpa oss i Dalarna men ändå intressant.
  • Bellevue
    vänat skrev 2010-05-26 09:03:42 följande:
    Blir de en lag bör de hjälpa ala oavsett vart i landet man bor annrs är de ju lagbrott!
    Japp, men skönvikt tycker att dom är unika i landet och alltså inte har någonstans att skicka folk dom själva inte har tid med....
    Kommer att prata med SKL om det när jag fått min remissbekräftelse.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)