Inlägg från: Bellevue |Visa alla inlägg
  • Bellevue

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Ni som har flutit

Har inlett min tredje dag nu och redan innan jag klev upp kände jag att jag var väldigt väldigt yr. Ställde mig på vågen och då lutade jag mer och mer, inte så att jag svajade utan drog iväg åt samma håll. Sitter nu i soffan ca 20 minuter efter morgonpåsen och lite kaffe och det snurrar fortfarande.

Är det såhär det kommer att vara idag?

Skulle behöva komma ut på promenad, har 11-åring och 2,5-åring hemma

• Bellevue
    sabinaa skrev 2010-06-17 14:57:50 följande:
    Jag går nu i tankarna att betala min OP själv. Jag vet inte om jag orkar vänta i 6 månader. Jag har redan väntat i 6 månader ju! Hur stor kommer jag inte att vara då?
    Men det är ju detta med just betalningen....nån här som betalt sin själv?
    Och jag som kommer att få vänta 3-4 år på min op tycker inte att 6 månader är nån tid alls....tiden går ju så fort

Gissar att det är banklån som gäller. CFTK är nog billigast på 98tusen och den högsta summan jag hört är 120tusen.
  • Bellevue

På mitt självpåtagna flyt jag kör nu som inte har med op att göra så har jag gått ner 3 kilo sen i måndags morse.

Det är väl jättebra? Undrar hur mycket det är som är vätska av det...

• Bellevue
    Malleballebuse skrev 2010-06-18 09:34:05 följande:
    bellevue: så duktig du är !
    Tack!
  • Bellevue
    Mli79 skrev 2010-06-20 12:37:29 följande:
    Jag håller med de som anser att vårdgarantin är ett skämt.

Handen på hjärtat, hur många är det verkligen som känner igen sin remissresa i detta?

1. Remiss skrivs och skickas till ex överviksenheten.
    2. När bekräftelsen kommer åberopar du vårdgarantin.
    3. Du får en kallelse till bedömning inom 3 månader.
    4. Du får en kallelse till OP inom ytterligare 3 månader.
    5. OP blir av inom utsatt tid.

Om man inte behöver göra något mer så visst - då fungerar vårdgarantin. Om man däremot ringer och trycker på, får ringa runt och kolla väntetider själv etc så har ju vårdgarantin uppenbarligen inte fungerat.

Men det största skämtet är nog att garantin bara gäller de som åberopar den.
    Och att landstingen själva kan säga att vissa delar i vården inte omfattas av den...
  • Bellevue
    hot fuss skrev 2010-06-20 14:35:39 följande:
    Idag är jag ett snäpp från normal-BMI o 1 kilo ifrån att väga 70-ngnting.
    Woohoo!!
    Grattis!! Fasen vad skönt
  • Bellevue
    MissHellen skrev 2010-06-23 20:22:14 följande:
    I dag fick jag äntligen hem brevet som jag väntat på!
    I mitt landsting blir man godkänd av läkaren och sedan måste man gå på "viktträffar", där man måste bli godkänd igen av dietist och psykolog. Så den 25 Augusti ska jag dit! Jag längtar som en tok! Men de känns långt dit..

ww.missh.blogg.se
    Vad kul!!
    Vilket landsting är det?
  • Bellevue
    MissHellen skrev 2010-06-23 21:38:19 följande:
    Västernorrland Känns som att dom har längsta proceduren som finns, innan några beslut ska tas och nånting händer..

Men jag är iaf en bit på väg (försöker se lite positivt på de hela   )!
    Haha, tvivlar på att ni slår oss här i Dalarna...

Den här tråden är jättebra när man behöver hålla modet uppe och orka vänta. Fast den får en ju att längta mer också :D
  • Bellevue
    MissHellen skrev 2010-06-24 09:49:18 följande:
    Hur går de till hos er då?

Jag håller med, men man längtar extra mycket när man läser hur bra de går för alla!
    Vc skriver remiss till Skönvikt i Säter, dit är väntetiden för närvarande 22 månader till första träff med läkare. Därefter får man gå på KBT sen några veckor på pulverdiet, KBT igen och sen kanske man får op.

Det värsta är ju väntetiden att få komma dit. Jag har förstadie till diabetes och behöver en op nu, inte om tre-fyra år när jag fått diabetes. Men det skiter dom i, min läkare försökte få dom att ge mig förtur pga det men jag fick tji.
  • Bellevue
    Alice85 skrev 2010-07-02 18:37:50 följande:
    Jag ska till VC på måndag och prata med en läkare om gbp. Har för tillfället ett BMI på 37.
    Har faktiskt funderat på att "köra en fuling" om det är blankt nej och gå tillbaka till min högsta vikt på BMI 40,6

Hur jag gått ner i vikt? Har mått psykiskt dåligt. När jag mår bra, går jag upp i vikt.
    Vc har inte med ditt BMI inför op att göra eftersom dom inte gör någon bedömning. Vill du ha en remiss ska dom skicka en, sen är det kirurgmottagningen på opererande lasarett som säger ja eller nej
  • Bellevue
    OsynligtSmåkryp skrev 2010-07-04 20:17:19 följande:
    Jag gick upp ungefär 20 kg från det att remissen skickades tills dess att jag var på bedömning, det sa ingen någonting om här iaf...Sedan gick jag ned 12.5 kg under min prövotid.
    Prövotid? Vilket landsting?
  • Bellevue
    OsynligtSmåkryp skrev 2010-07-04 23:59:12 följande:
    Samma som dig om jag läst dina inlägg rätt.
    Misstänkte det.
    Prövotiden är borttagen, nu måste man gå via Skönvikt.
    www.ltdalarna.se/templates/Base____4038.aspx

Jobbigt, trist och tråkigt :(
    Skynda dig att få iväg remissen så är vi tre som kan följas åt på vår lååååånga resa mot op.
    Jag bor i Smedjebacken, var bor du? Vill du inte säga öppet kan du väl inboxa?
  • Bellevue
    Elwi skrev 2010-07-06 01:18:46 följande:
    Ja ringde dom idag, var så nyfiken och till svar fick jag att det spelar ingen roll om det står 4v överallt på alla info sidor, hon stod benhårt fast vid att det är 6mån till läkartid och 3 mån till OP.
    Och sen tillade hon att jag skulle vara glad att remissen är skickad till Ersta för dom har relativt korta köer... nja, det får väl diskuteras....
    Det är stor skillnad mellan 4v och 6 månader....
    Jag undrar varför det skrivs ut fel info på nätet. Vart tas informationen ifrån?

HUR gör jag för att åberopa vårdgarantin? Finns det inte platser så finns det ju inte.... konstig regel igentligen.
    Du menar infon på väntetider-sidan?
    Det är SKL som sköter den sidan och enligt dom SKA infon stämma eftersom dom skriver ut uppgifterna dom får från dom opererande sjukhusen. Sen får man ju komma ihåg att tiderna gäller alla sorters operationer och troligen är ett genomsnitt.
  • Bellevue
    Fragile Angel skrev 2010-07-10 02:37:17 följande:
    Ser ni någon skillnad?

Vad du är duktig!! Ser så härligt utSolig

Hur lång är du och vad hade du för startvikt? Om du vill tala om...

Kram på dig gummanHjärta
  • Bellevue
    Nettan1982 skrev 2010-09-08 16:04:23 följande:
    SilverEmma skrev 2010-09-08 15:36:26 följande:
    Kan jag också få se? Behöver verkligen lite inspiration idag...
    Fixat! :)Tack så jättemkt!!! :) Vad glad jag blir! De är från Hm o bara en sån sak att kunna köpa underkläder där är roligt! Det hittade jag aldrig förut utan hade sådana som... ja magen fick plats i... :)
    Du kommer garanterat att kunna ha det oxå!!!
    Jag vill också se! Hoppas jag får detSolig
  • Bellevue
    Nettan1982 skrev 2010-09-08 18:16:40 följande:
    Tack så mkt! Vad bra man mår av komplimanger, det borde man verkligen ge folk oftare... :)

Så klart du får Bellevue! :)
    Tack!

Och jag säger bara Wow vad du jobbat på bra! Cool  Måste kännas så skönt, grattis
  • Bellevue

Hej alla!

Long tme no see, känner att jag inte har så mycket att säga i tråden men försöker läsa allt iaf. Jag drar en liten repetition om mitt läge för ni minns troligen inte Solig
    Jag bor ju i underbara Dalarna, tyvärr hör man ju då till dalarnas landsting också(men som det låter på väntetiderna i övriga landet nu spelar det kanske inte någon roll i dagsläget). Iaf, här i dalarna måste vi gå på KBT på Skönvikt i Säter innan vi ev kan få en op, och det är bra förutom att dom har enorma väntetider.

Min husläkare var ju vansinnig på det här och försökte på alla sätt få skyffla mig direkt till op eftersom jag har BMI på 46 och förstadie till diabetes men han gav upp i våras och skickade remissen till Skönvikt. Då var väntetiden till första möte där 22 månader så april 2012 räknar jag med en kallelse. Igår gick jag inte på skönvikt sida och kollade kötiden, nu låg den på 36 månader!!! För första möte, sen ska man få tid för behandling och det lär ju dröja ett litet tag iaf. Så min remiss skickades i grevens tid.

Mitt fasteblodsocker har sjunkit i sommar från 6,7 till 6,3 och det känna såååå skönt. Jag är också duktig på att inte äta en massa onyttigt och har börjat promenera mera, så jag har börjat min viktresa kan man säga och jag ska göra allt för att hålla i den till op.

Grattis till alla er som tagit första steget eller kommit en bit eller rentav är klara!! {#emotions_dlg.flower}

• Bellevue
    Elliz45 skrev 2010-09-10 09:45:48 följande:
    Men herregud vad länge du får vänta. För mig tog det exakt 2 månader från det remissen skrevs och i tisdags opererades jag. Man får ligga i lite hos vårdslussen så går det snabbt. Det ska vara samma regler för hela sverige nu. Ring upp något annat sjukhus kolla med avtal be om tid där det går snabbast och sen en betalningsförbindelse. Lycka till!!!
    Nja, det där med samma regler....du menar att vårdgarantin numera är en lag? Landstinget här anser att det inte finns ngn motsvarighet till skönvikt i resten av Sverige och därför gäller inte vårdgarantin det här. Jag har kollat med SKL och dom får göra så. Så betalningsförbindelse lämnar dom inte heller ut. Det är bara att vänta eller betala själv.
  • Bellevue
    Lurifixen skrev 2010-09-12 11:22:06 följande:
    Någon av er som går/gått vid sjönvikt i Dalarna?
    Jag står på kö dit. Min remiss kom dit i våras så i april 2012 kan jag räkna med att få en tid.

Går du där?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)