Inlägg från: SilverEmma |Visa alla inlägg
  • SilverEmma

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mli79 skrev 2010-07-12 14:48:58 följande:
    Du kan själv ringa till de olika sjukhusen, tror att det är Danderyd, Ersta och Ljungby om jag inte minns fel. Säkrast är att ringa och kolla med Landskrona så att du får aktuell information om deras avtal. Sen när du har valt sjukhus så kan du använda det fria vårdvalet och flytta din remiss. Om du vill åberopa vårdgarantin så kan du inte välja sjukhus själv, då placerar Landskrona ut dig. För att åberopa vårdgarantin så ringer du till Landskrona så fort din remiss kommit dit.
    Jag struntar egentligen var operationen sker, hade föredragit Kristianstad då det ligger närmast, men det går alltid att lösa.

Så för att skynda på det kan man antingen åberopa vårdgarantin eller flytta remissen till ett sjukhus med kort kö? (förstår jag det rätt då?)
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • SilverEmma
    Mli79 skrev 2010-07-12 17:34:39 följande:

Jepp, du har förstått det rätt

Det är väldigt svårt att veta vad som går fortast, Landskrona köper in från Aleris men man vet aldrig när, om och hur många platser.. Jag kände som så att jag ville veta vart jag skulle OPas, ville inte bli skickad till norrland eller t o m till något annat EUland. Så för mig var fritt vårdval det bästa alternativet.

Vänta nu...fritt vårdval, är det när man flyttar remissen till valfritt sjukhus? Så man kan annars bli skickad till vilket sjukhus som helst i landet?
  • SilverEmma
    Mli79 skrev 2010-07-13 10:44:31 följande:
    Fritt vårdval innebär att man själv begär att få sin remiss flyttad till ett utvalt sjukhus (egentligen vilket man vill, men om man vill ha OP betald av landstinget så måste Landskrona ha avtal med sjukhuset). När man begär detta så avsäger man sig rätten till vårdgarantin.
    Vårdgarantin innebär att om Lansdkrona inte själva kan utföra OP inom vårdgarantitiden så ska de placera dig på ett sjukhus som kan, och det kan bli i hela EU.
    Åh fan...det var ju bra att veta. Då är det kanske bäst att köra på fritt vårdval, om man kollar upp lite köer själv.

Tack för alla svar, känns som en djungel det här!
  • SilverEmma

Jag börjar bli så nervös inför imorgon, första mötet med läkaren. Jag är så rädd för att bli nekad direkt, förra gången jag tog upp gbp så ville läkaren ge mig en remiss till en psykolog istället. Det var visserligen åtta år sedan och jag vägde alldeles för lite för det, men jag var fortfarande ordentligt överviktig men han frågade inte ens vad jag vägde. Jag ser heller inte ut att väga så mycket som jag gör så jag hoppas jag blir tagen på allvar.

Vad tror ni? Mina skäl till att få operation:
    -Kämpat med vikten i 15 år.
    -Testat piller (både lagliga & olagliga), pulver, VV,  dietist, svält och alla dieter som finns (typ).
    -Ont i rygg, knän, anklar.
    -Pappa med diabetes.
    - BMI på 36
    -Rädd för att bli nekad & komma tillbaka om tio år, då 15 kg tyngre med följdsjukdomar orsakade av övervikten. 

Är verkligen livrädd för att bli nekad...det här är min sista utväg.  

• SilverEmma
    lyckligjanuari skrev 2010-07-14 08:43:06 följande:
    jag tror du blir godkänd du har ju besvär av vikten samt diabetes i släkten. 
    Tack, behövde verkligen höra det! Hjärta

Det är en så stor grej, så innerst inne vågar jag inte tro på att jag skulle kunna bli godkänd.
  • SilverEmma
    Fragile Angel skrev 2010-07-14 14:43:03 följande:
    SilverEmma skrev 2010-07-14 07:06:45 följande:
    Jag börjar bli så nervös inför imorgon, första mötet med läkaren. Jag är så rädd för att bli nekad direkt, förra gången jag tog upp gbp så ville läkaren ge mig en remiss till en psykolog istället. Det var visserligen åtta år sedan och jag vägde alldeles för lite för det, men jag var fortfarande ordentligt överviktig men han frågade inte ens vad jag vägde. Jag ser heller inte ut att väga så mycket som jag gör så jag hoppas jag blir tagen på allvar.

Vad tror ni? Mina skäl till att få operation:
    -Kämpat med vikten i 15 år.
    -Testat piller (både lagliga & olagliga), pulver, VV,  dietist, svält och alla dieter som finns (typ).
    -Ont i rygg, knän, anklar.
    -Pappa med diabetes.
    - BMI på 36
    -Rädd för att bli nekad & komma tillbaka om tio år, då 15 kg tyngre med följdsjukdomar orsakade av övervikten. 

Är verkligen livrädd för att bli nekad...det här är min sista utväg.  
    Jag har förstått att det är BMI 40 som gäller nästan var stans nu (jag hoppas att jag har fel)...
    I skåne var det 35.
  • SilverEmma

Måste bara fråga, inför imorgon. Hur mycket vill dom att man ska veta/kunna om själva operationen och tiden efteråt? Jag har läst en del om det men kan säkert inte ens föreställa mig vilket jobb det är och hur man kommer må. Skulle jag kunna bli nekad av denna första läkare för att jag eventuellt är för dåligt insatt?

• SilverEmma
    Fragile Angel skrev 2010-07-14 17:00:09 följande:
    Så bra
    Ja det är jag glad för!
    frökenKAJO skrev 2010-07-14 17:27:17 följande:
    Kirurgen jag träffade vid bedömningen verkade mest vilja informera. Han pratade på, och slängde ur sig någon fråga emellanåt. Så nä, han var inte intresserad av att veta hur påläst jag var om operationen.

Men det kan säkert variera.
    OM någon är ute efter att kolla av vad ma vet så handlar det nog främst om att bedöma huruvida man har en realistisk syn och förväntning på det kommande livet och inte tror att gbp är en slags plastikkirurgisk åtgärd...
    Det låter bra! Vill ju få så mycket information som möjligt, gärna direkt från en läkare/kirurg så att jag känner att jag kan fråga vad som helst. Jag tror att jag har en ganska vettig syn på livet efter en operation och förstår givetvis att jag måste tänka om vad gäller allt ätbart i framtiden.
    ChokladMoshin skrev 2010-07-14 18:43:02 följande:
    Min kirurg (MAts Mölller på Ersta) tyckte det var jättebra att jag var väl påläst om alla fördelar/nackdelar/risker och att jag helt hade insett att operationen är ett hjälpmedel och inte en lösning.
    Men jag tror ju inte han hade nekat mig om jag vetat mindre.
    Men det kan säkert variera från kirurg till kirurg.
    Lycka till imorrn!!
    Tack så mycket, börjar bli lite nervös nu...

• SilverEmma

Det gick bra idag!! Läkarens första reaktion när jag sa att jag ville diskutera magsäcksoperation var: "Men du är ju inte så stor!" Jag bad hene gissa vad jag väger och hon gissade på 25 kg mindre...tror inte hon skulle ljuga för att vara snäll heller så jag antar att mitt fläsk sitter bra fördelat på mig.

Jag ska få en remiss skickad iallafall, kommer få träffa en kirurg för vidare diskussion inom tre månader, kan ta något längre tid då det är sommar! Läkaren idag trodde inte det skulle vara några problem att få igenom det, hon ansåg att jag var en perfekt patient för en sån operation!  Är så glad nu!!

• SilverEmma
    ericas mamma skrev 2010-07-16 16:27:06 följande:
    så sa läkaren till mej med
    Det känns ju skönt i allt elände iallafall...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)