Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Så för att skynda på det kan man antingen åberopa vårdgarantin eller flytta remissen till ett sjukhus med kort kö? (förstår jag det rätt då?)

Jepp, du har förstått det rätt  
Det är väldigt svårt att veta vad som går fortast, Landskrona köper in från Aleris men man vet aldrig när, om och hur många platser.. Jag kände som så att jag ville veta vart jag skulle OPas, ville inte bli skickad till norrland eller t o m till något annat EUland. Så för mig var fritt vårdval det bästa alternativet.

Jag börjar bli så nervös inför imorgon, första mötet med läkaren. Jag är så rädd för att bli nekad direkt, förra gången jag tog upp gbp så ville läkaren ge mig en remiss till en psykolog istället. Det var visserligen åtta år sedan och jag vägde alldeles för lite för det, men jag var fortfarande ordentligt överviktig men han frågade inte ens vad jag vägde. Jag ser heller inte ut att väga så mycket som jag gör så jag hoppas jag blir tagen på allvar.
Vad tror ni? Mina skäl till att få operation:
-Kämpat med vikten i 15 år.
-Testat piller (både lagliga & olagliga), pulver, VV,  dietist, svält och alla dieter som finns (typ).
-Ont i rygg, knän, anklar.
-Pappa med diabetes.
- BMI på 36
-Rädd för att bli nekad & komma tillbaka om tio år, då 15 kg tyngre med följdsjukdomar orsakade av övervikten. 
Är verkligen livrädd för att bli nekad...det här är min sista utväg.   

Måste bara fråga, inför imorgon. Hur mycket vill dom att man ska veta/kunna om själva operationen och tiden efteråt? Jag har läst en del om det men kan säkert inte ens föreställa mig vilket jobb det är och hur man kommer må. Skulle jag kunna bli nekad av denna första läkare för att jag eventuellt är för dåligt insatt?

Det gick bra idag!! Läkarens första reaktion när jag sa att jag ville diskutera magsäcksoperation var: "Men du är ju inte så stor!"   Jag bad hene gissa vad jag väger och hon gissade på 25 kg mindre...tror inte hon skulle ljuga för att vara snäll heller så jag antar att mitt fläsk sitter bra fördelat på mig.
  Jag bad hene gissa vad jag väger och hon gissade på 25 kg mindre...tror inte hon skulle ljuga för att vara snäll heller så jag antar att mitt fläsk sitter bra fördelat på mig.   

Jag ska få en remiss skickad iallafall, kommer få träffa en kirurg för vidare diskussion inom tre månader, kan ta något längre tid då det är sommar! Läkaren idag trodde inte det skulle vara några problem att få igenom det, hon ansåg att jag var en perfekt patient för en sån operation!  Är så glad nu!!