Inlägg från: Fragile Angel |Visa alla inlägg
  • Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

chamar75 skrev 2010-10-10 11:24:07 följande:
    Weeee, imorgon är det min tur att opas

Är inte nervös (än), ser fram emot det. Har velat detta så länge och nu är det dags!
    Idag är det packning som gäller, en extremt noggrann duschning och rena lakan i sängen.
    Försöker gosa så mycket som möjligt med barnen eftersom jag inte får träffa dem på ett tag sen.

Var gör man av sina saker när man opas? Väskan jag har med mig tänker jag på. Kan man låsa in dem någonstans??
    På Ersta fanns det skåp bredvid sängen där man kunde låsa in sina saker.
    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Fragile Angel

Jag ligger inlagd, på Ersta. Den del av min gammla magsäck, som inte används är kraftigt inflammerad. Dom har aldrig sett ngt liknande. Imorgon opereras jag. Rädd och nervös.

• Fragile Angel

Jag har det största magsår dom någonsin har sett. Vidare så har magsårsbakteriern spridit sig till hela magen. Får nu två olika sorters antibiotika, magsårsmedicin, samt smärtstillande. Får bara inta flytande föda, ett tag framöver. Ligger fortfarande inlagd, vet ej när jag får åka hem.

• Fragile Angel

Tack för era tankar. 3 procent av gbp-opererade får magsår efter operationen. Jag har aldrig haft det tidigare. Lalalong - vi är på samma sjukhus ju. Säg till om du vill ha besök.

• Fragile Angel

Hej alla vänner .

Orkar inte läsa ikapp en veckas skriverier . Hoppas att ni mår bra, och att ni som väntar på besked har fått positiva sådana, och att ni som opererats mår bra.

Jag har mått dåligt en längre tid, haft ont i magen, inte kunnat äta, bara kräkts.

I måndags så hade jag så ont i magen att jag trodde att jag skulle dö. Jag ringde en ambulans, den blev larmad som en prio trea, så jag fick vänta i 1,5 timme på dom. När dom kom så såg dom hur dålig jag var, dom satte en infart, gav mig 20 ml (?) morfin och dropp, sedan satte dom på blåljusen, en sträcka som tar 20 minuter egentligen, tog dom 9 minuter, det gick undan.

Jag hamnade på akuten, därifrån skickade dom mig vidare till Ersta sjukhus, där jag gjorde min GBP-operation. På tisdagen blev jag sövd, dom gick in med titthål för att se om dom såg ngt, dom såg inget. Sedan gjorde dom en gastroskopi, och då såg dom det STÖRSTA magsår dom någonsin sett. Doktorn tillkallade tre andra läkare, och även dom sa att det var största dom sett.

Vidare så hade/har jag en kraftig infektion, spridd i hela buken.

Jag äter nu magsårsmedicin, samt två olika sorters antibiotika.

Jag blev utskriven på onsdagen, var hemma i fem timmar ungefär, sedan fick jag så svårt att andas, så ambulans larmades igen. När dom kom var jag medvetslös. Då gick det undan igen.

Det var inge fel på andningen, alla parametrar, samt EKG var bra. Jag tuppade av för att jag hyperventilerade. Det var så himla läskigt, jag har ALDRIG varit med om en sådan ångestattack tidigare.

Jag blev inlagd på Södersjukhuset (akutsjukhus), blev utskriven dagen efter.

När jag kom hem så fick jag sådan attack igen, så nu fick jag åka ambulans för tredje gången. Kom då tillbaka till Ersta.

Jag fick där stesolid för att hålla ångesten borta. Doktorn sa att det inte var så konstigt att jag fick sådan ångest, då jag mått dåligt en längre tid (magont och så). Vidare så var jag väldigt rädd inför att sövas på måndagen, och då jag vaknade ur narkosen så fick jag ingen luft, det för att dom gav mig ganska mkt narkos, och ingreppet tog inte så lång tid, så narkosen och det muskelavslappnande medlet hade inte hunnitlämna kroppen. Sedan så var det psykiskt jobbigt att vara inlagd, och att inte få vara med familjen.

Idag blev jag utskriven runt 12.00, och det har gått bra att vara hemma. Vi har myst, jag har sovit en del. Vi har kramats massor.

Amanda mår väldigt över detta, hon blev ju så rädd, då jag blev medvetslös, så klart. Jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa henne, för att få henne att förstå.

Maken mår också dåligt, han sover dåligt, äter inte så mkt. Han är så rädd nu när jag är hemma att jag ska bli så dålig igen.

Men jag mår ”bra”, kan äta lite, och ångesten är inte så stark längre.

JAG HAR GÅTT NER 50 KILO .

• Fragile Angel
    Tack alla för era rader och tankar, det värmer.
    Karra skrev 2010-10-18 19:35:37 följande:

6månder senare och -29,7kg!
    Vad fin du är.
  • Fragile Angel
    Jag måste fråga... I lördags kväll, så satt jag i matsalen på Ersta sjukhus och pratade med tre trevliga kvinnor som just gjort en GBP, är det ngn härirån, någon som känner sig träffad? .
  • Fragile Angel

Grattis till alla tappade kilon, alla tider, alla operationer .

• Fragile Angel
    Daniel och Britta skrev 2010-10-22 11:49:46 följande:

Opererades här på Akademiska i onsdags morse och får nog åka hem imorgon. Har gått ganska bra även om jag hade lite ont i går em, troligen pga tarmarna försökte finna sin nya plats i livet. Sköterskorna tyckte också att jag var lite dålig på att be om smärtstillande. Ikväll skall jag få äta soppa och imorgon mat på första gången på 5 veckor. Personalen är jättebra men jag tycker lite synd om dom tre som får ligga i korridoren.

Fick i förra veckan en kallelse till information till Barriatric clinic i Malmö. Så nu började det visst hända lite med den remissen jag hade på Sahlgrenska (men det var ju lite sent)

Men det är väl nu som utmaningarna börjar!

/Daniel

Ligga i korridoren. Horribelt!
  • Fragile Angel

Welcome too the other side alla nyopererade .

Igår köpte jag en svart kort klänning, har aldrig haft klänning. Jo, då jag gifte mig, men då var jag "smal" . Är så nöjd över den, vill ha den NU, men jag ska vänta till julafton .

Idag köpte jag ett par stövlar (inga gummistövlar ), vilket jag inte kunnat ha sedan gymnasiet typ. Jag är så nöjd.

Det var så roligt att handla på icke XLNT-avdelningen.

-51 kilo på 7 månader. Jösses...

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)