Inlägg från: skärgårdsbo |Visa alla inlägg
  • skärgårdsbo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

frökenKAJO skrev 2010-05-27 14:28:10 följande:
    Jag opererades i måndags vid lunch och tog tåget hem till Göteborg runt 16 på tisdagen. Pigg var jag inte, men det gick bra!Det kommer att gå galant! Lyck till. :)
    Tack för svar. Efter ytterligare en natts sömn var det faktiskt rätt stor skillnad även om jag fortfarande var trött och hade lite ont. Så jag åkte hem med tåget och det gick rätt bra. Tyckte det såg ut som det hade blödit lite under tejpen på magen men jag har inte mer ont än innan jag åkte i alla fall. Nu börjar kampen med att få i sig 2,5 liter per dag. Herregud! Hur ska man fixa det? Hur går det för dig?
  • skärgårdsbo
    huachi86 skrev 2010-05-27 17:21:45 följande:
    HEEEEEJ! vad rolgit o höra att det gick bra.Jag har mått väldigt bra. Jag åkte hem igår och det gick jätte bra o promenera till tunnelbannan och sen till tåget. Men hoppas att du är piggare till imorgon. Vi får ta o träffas i GBG när vi mår bättre =)ha det jätte bra och ta det lugnt...
    Hej!

Nu är jag hemma men hemresan var lite motig. Men det gick och det är sååå skönt att vara hemma. Hur går det för dig? Får du i dig all vätska? Vore jättekul att ses när vi är lite mer som vanligt igen.
  • skärgårdsbo
    Zodic skrev 2010-05-27 21:57:38 följande:
    Va bra att allt gått bra, jag har tänkt på dig :) Det kommer gå bra hem ska du se :)
    Tack! Det gick att ta sig hem även om det var lite motigt. Men det var det värt för det är så mycket skönare hemma. Nu börjar kampen med maten, visst började du med purée redan efter 1 vecka och det fungerade? två veckor med yoghurt och soppa känns som en vääääääldigt lång tid. :)
  • skärgårdsbo
    yakuzapixel skrev 2010-05-28 07:54:43 följande:
    God morgon allihopa! Kul att se Huachi och Skärgårdsbo här, jag var er andra granne (den snacksaliga). Synd att ni bor så långt bort så man inte kan träffas sen, kanske kan fixa en fika på halvårskontrollen? :) Jag har inte fattat vad min mage sänder för signaler än, har ni? "Tyngd" i magen, betyder det mätt eller bara att den arbetar liksom?   Till er som funderar på operation på Sophiahemmet, det går inte att säga annat än att de var underbara! Själv har jag inte funkat många minuter utan en vetekudde, min högra axel fattar inte alls att den inte behöver göra ont längre. Dags för dricka igen då...
    Hej!! Så kul att se dig här också! Vilket bra forum detta är! Visst var Sophiahemmet en dröm att operaras på, det är skillnad på ett privatsjukhus jämfört med de vanliga.
    Jag har inga signaler alls från magen känns det som. Den är helt nollställd och jag äter bara för att jag måste. Två deciliter åt gången tvingar jag i mig. Det känns jättekonstigt eftersom jag innan har kunnat vräka i mig hur som helst. Men börjar redan tröttna på det flytande. Ska bli skönt när man kommer över i puréestadiet. Jobbigt med dina axlar, hoppas det släpper snart. :)
    Glömde du en ipod-laddare eller liknande? De hittade en sådan vid din säng när du hade åkt hem nämligen. :)
  • skärgårdsbo
    yakuzapixel skrev 2010-05-29 16:41:47 följande:
    Ja, suveränt forum :). Axlarna är numer i orginalskick, mår hur bra som helst. Ja, virrpanna som jag är lyckades jag glömma laddaren iaf, fastän jag dubbelkollade :). Har du provat att fylla på med protein i det flytande? Jag stekte lite köttfärs och körde i mixer med en keldasoppa - mat! Det var så gott med varm mat, även om den lyckan bara varade i fyra skedar innan jag kände mig proppmätt. Ja puréstadiet känns som en avlägsen dröm, även fast jag tycker det känns lite läskigt att börja proppa ner riktig mat i lilla maggen.
    Hej igen,

tur att du bor så nära Sophiahemmet så du kan åka och hämta din laddare i alla fall. :)

Det här med youghurt och släta soppor börjar redan blir tråkigt, så idag gjorde jag som du. Jag tog köttfärsås och mixade med matlagningsgrädde och åt. Jättegott men även i mitt fall räckte det med några skedar innan magen sa stopp. Jag ser fram emot att få knapra på något även om det inte blir några stora mängder. Tycker det är lite tråkigt att bara gå hemma även om jag inte orkar något annat just nu. Hur fyller du din dag?
  • skärgårdsbo
    frökenKAJO skrev 2010-05-29 09:30:27 följande:
    Usch, jag har som du precis just NOLL signaler från magen, vilket är en stor kontrast mot tidigare. Jag kämpar och kämpar med mina 2,5 liter men tycker att det är sååå svårt att få i mig allt. Hur går det själv?I koppen känns annars allt bra. På måndag tänker jag börja jobba igen, men jag har ett väldigt bra och flexibelt jobb så det känns lugnt. Det är ju snart semestertider!!!
    Nog är det en kamp med dessa 2,5 liter. idag har jag ätit så mycket jag har orkat och är ändå bara uppe i 1,2 liter knappt. Ser fram emot när den här första tiden är avklarad.
    Oj jobba nästa vecka? Jag ska vara hemma till den 28 juni och det känns jätteskönt! Även om jag redan efter 1 dag börjar tröttna på mitt vardagsrum. Men förhoppningsvis så kommer orken snart så jag kan ge mig ut på promenader och liknande.
  • skärgårdsbo
    Zodic skrev 2010-05-29 20:31:18 följande:
    Promenader är inget problem, bara man inte överanstränger sig :) Men aktivt träna magen skam an vänta med i 2 månader säger dom på sophiahemmet.. Gör smoothies, mixa yoghurt med olika frukter, jag gillar frysta frukter då blir det lite mer glassigt, och mogen banan gör det sött :)
    Tack för tipset! Ska genast tömma affären på mogna bananer. :)
  • skärgårdsbo
    yakuzapixel skrev 2010-05-30 20:24:44 följande:
    Min dotter fyller min dag åt mig :). Tar det väldigt lugnt, går på långsamma promenader och leker stillsamt. En och annan tupplur hinner jag med också, kan ju erkännas. Hur mår du nu då, har du ont eller är allt lugnt förutom tröttheten? Ska ta sista sprutan snart, såå skönt! Det var inte så farligt som jag trodde, men jag är verkligen inte spruttypen. Ring hem lite trevligt folk för underhållning! Om inte Muhammed kan komma till berget... du vet.
    Sista sprutan redan? Fick inte du också sex sprutor med dig hem? Jag ska bara ta 3:e sputan ikväll.

Så du har en liten dotter som håller dig igång på dagarna. Härligt! Hur gammal är hon? Min är 9 år men hon har inte varit hemma i helgen, det är väl därför jag tycker dagarna går så sakta. Men så fort jag ska göra något blir jag sjukt trött. Hoppas tröttheten släpper snart så jag börjar orka göra allt jag hade tänkt under min sjukskrivning. :)
  • skärgårdsbo

Ni som har tagit bort stygnen efter op, hur ont gör det egentligen? Eller får man någon slags bedövning?

• skärgårdsbo
    litenkisse skrev 2010-05-30 20:55:31 följande:
    Jag har stygn men förhoppningsvis borde det väl inte vara någon större skillnade mot agraffer.
    Tack för ditt svar. :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)