Inlägg från: skärgårdsbo |Visa alla inlägg
  • skärgårdsbo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Tinzi skrev 2010-06-18 21:34:07 följande:
    Hej & hå. 15 Sep är det ju dax, ska ner 7 kg innan dess. (Sophia hemmet) vad händer om man tex. gått ner 6,5 kg bara? får man ingen OP då lr?

Sen ha rjag börja äta massa gotta, typ som att jag är rädd & "passar" på, dumt dumt, men har nästan lite panik över att inte kunna äta vad jag vill sen fast jag VET att jag behöver denna hjälpen sen.

Får köra 3 veckor heltid m.Modifast sen p.g.a detta. Hur blir man eg. efter 3 veckor i sträck på flyt?

sur/grinig?
    Hej,

jag op:ades på Sophiahemmet för 3 veckor sedan och jag nojjade som en tok innan för att jag skulle bli nekad om jag inte hade gått ner allt de sa. Jag skulle gå nre 8-10 kg och gick ner 7,5 när jag vägde mig hemma 2 dagar innan op. Jag ringde t o m och frågade om jag skulle bli nekad om det diffade ett halvtkilo. Men de sa att jag inte alls behövde oroa mig för det och när jag väl kom dit så vägdes jag inte ens! Så oroa dig inte för det!

Sophiahemmet har ju inget flytkrav då jag ersatte 2 måltider per dag med Modifast och åt ett mål. Utöver det så åt jag frukt och riskakor till mellanmål. Detta gjorde jag under 4 veckor och gick ner 7,5 kg. Så om du känner att det blir för jobbigt att byta ut alla mål så testa att byta ut en del och börja lite tidigare.

Lycka till!
  • skärgårdsbo

Hej,

jag fick mitt andra dumpningsanfall i tisdags kväll och mådde sen dåligt hela natten. Inte så akut som under själva anfallet utan mer olustigt och lite värk i magen. I alla fall så illa att jag inte kunde sova.
    Under onsdagen var jag helt under isen hela dagen och sov mest men idag har jag fram till lunch mått ok. Men på eftermiddagen fick jag en molande värk i hela magregionen.
    Jag op:ades för 4 veckor sedan.

För ett halvår sedan ungefär fick jag problem med gallstenen och har för mig att det kan komma tillbaka när man är gbg-opererad. Är det någon här som har problem med det? Börjar misstänka att det är gallan och inte en segdragen dumpning.

Så typiskt om jag ska börja må dåligt av gallan nu efter 4 veckors sjukskrivning för gbp då jag har mått jättebra. Jag ska dessutom börja jobba på måndag och skulle gärna vilja få tillbaka mina krafter innan dess.

Någon som känner igen sig i detta tro eller har jag drabbats av någon ovanlig dumpningseffekt?

• skärgårdsbo

Tack snälla Zodic och Arnsmamma för att ni svarade. Jag får väl vänta ut helgen och ringa Sophiahemmet på måndag om det inte blir bättre. De har väl knappast öppet över midsommarhelgen.

Trevlig midsommar på er! :)

• skärgårdsbo
    Queenie70 skrev 2010-06-25 23:40:23 följande:
    Det där låter inte som en dumpning skulle jag vilja säga. En släng av vanlig magsjuka kanske? Mina dumpningar går över på en halvtimme och är aldrig förknippad med värk, bara en obeskrivlig matthet och obehagskänsla i kroppen.
    Tack för ditt svar. Nu har de där obehagliga känslorna gått över tack och lov och jag tror att det beror på att jag slaravde med maten de två dagarna när jag mådde dåligt. Jag lät det gå alldeles för många timmar mellan målen. Så nu har jag lärt mig en läxa! :)
    Dina dumpningar låter mycket mildare än mina - de är ett rent helvete tyvärr. Jag får som ett järnband som spänns åt runt hela bröstkorgen och det gör ondare och ondare under den halvtimmen som det pågår. Jag börjar skaka och svettas och det enda jag kan göra är att pusta i små små andetag som om jag höll på att föda eller nåt! Tungan ute Jag har haft det två gånger och båda gångerna har det släppt efter nästan prick 30 minuter. Extremt obehagligt så nu gör jag allt för att undvika det.
  • skärgårdsbo
    Zodic skrev 2010-08-23 19:57:41 följande:
    dom brukar göra en egen bedömning oavsett!
    Hur har det gått med vägningen idag? Har du lämnat platån bakom dig?
  • skärgårdsbo
    Zodic skrev 2010-08-24 10:39:39 följande:
    jaa äntligen! :) -1,5kg denna veckan!

hur går det för dig?? :)
    Så skönt! Nu är du ute ur platån ska du se. Glad

Runt 4:e / 5:e veckan stod jag nästan helt still men nu har det gått bra den senaste månaden. Det är 12 veckor sedan op på torsdag så då ska det bli spännande att se hur mycket jag har gått ner. Men tippar på ca 24 kg vilket känns superbra!
  • skärgårdsbo
    V P E skrev 2010-08-24 21:35:16 följande:
    24?? Naaajs!
    Ja det känns super faktiskt! Inget rekord kanske men för mig känns det helt otroligt. Och mer ska det bli! Skrattande
  • skärgårdsbo
    frökenKAJO skrev 2010-08-24 22:08:43 följande:
    Och det är 13 veckor sedan min op. Har tappat totalt 27 kilo sedan flytet (d v s på 15 veckor) vilket ju är underbart! Snart kan jag förhoppningsvis fira minus 30!
    Wow, 30 kg är verkligen värt att fira! Har du bestämt vad du ska unna dig då? Kanske något snyggt att sätta på dig? Cool
  • skärgårdsbo
    Tinzi skrev 2010-08-25 21:28:09 följande:
    oki, men frågade de om du gått ner då?
    Fast problemet är väl inte om de frågar om du har gått ner eller inte. Problemet är väl när op väl börjar och de märker att levern inte har krympt utan snarare blivit ännu större - då riskerar du en öppen operation eller i värsta fall ingen op alls.

Kolla med Sophiahemmet om du kan skjuta lite på ditt datum så du hinner gå ner de kilon ni har kommit överens om. Jag har själv op:at mig där och var helnöjd.

Lycka till!
  • skärgårdsbo
    Zodic skrev 2010-09-01 21:32:01 följande:
    tjoho, idag känner jag flyt! :D

det är nu 16 veckor sen min op och har gått ner exakt 30kg minus! Det här ska dokumenteras med foton :) 
    Grattis!!! Skrattande Vilken härlig milstolpe!! Verkligen värt att fira! Ser fram emot bildbevis. Skrattande
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)