Inlägg från: skärgårdsbo |Visa alla inlägg
  • skärgårdsbo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Zodic skrev 2010-09-01 22:11:53 följande:
    Ja det känns fantastiskt :D
    Hur går det för dig då?? :) 
    Jag har gått ner 24 kg men har fortfarande långt kvar till mitt mål. Men jag är supernöjd än så länge. Det enda jobbiga just nu är att jag tappar så sjukt mycket hår! Jag måste ha håret uppsatt för att inte drälla för mycket omkring mig och vågar knappt borsta det med risk för att få kala fläckar.  :/ Men detta var ju väntat så det är ju bara att gilla läget och hoppas att man får behålla några få hårstrån i alla fall. :)
  • skärgårdsbo
    malme73 skrev 2010-09-02 08:28:50 följande:
    Hej
    Köp kiselkapslar i hälsokosten....
    Tack för tipset! Det ska jag verkligen kolla upp. Glad
  • skärgårdsbo

Hej alla,

jag op:ade mig för snart 4 månader sedan och har gått ner ca 25 kg sedan dess. Jag har massor med kilon kvar men gläds oerhört åt de som har försvunnit för gott. Skrattande

Jag gjorde en genomrensning i garderoben i helgen och sorterade ut 4 (!) stora Ikeapåsar med kläder som jag inte kan ha längre. Jättekul! Nu har jag gjort plats för lite nya inköp. Jag funderar på att lämna in dem på second hand för att kunna få lite bidrag till nya klädinköp.

Är det någon här som kan tipsa om någon bra second hand affär i Gbg? Jag har dessvärre noll koll på det.

• skärgårdsbo
    Annicka skrev 2010-09-20 21:30:48 följande:
    Du har en vid järntorget på väg upp till Linnèplatsen sen har du en vid brunnstorget, sen har du Reningsborg ute i Frölunda och en i  Angered vid brandstationen, Radiotorget  har du en också som du kan välja på.

Lycka till!

Jag har också rensat ut garderoben.

Kram Annicka
    Tack snälla Annicka för tipset! Jag jobbar vid Järntorget så den på väg upp mot Linnéplatsen passar mig perfekt! Ligger den på Linnégatan då?

Kram
    Ulrica
  • skärgårdsbo
    Zodic skrev 2010-09-21 11:00:54 följande:
    Men man får inga pengar om man ger dom till emmaus, myrorna osv.
    Enklast är att sälja på tradera! Det ska jag ta o göra när jag kommit i ordning hemma, har också flera säckar här!
    Tycker tyvärr att Tradera är lite bökigt att sälja via. Jag är nog för lat. Cool Men om man lämnar in dem på en vanlig second hand-butik borde man väl få några slantar?

Grattis till din viktnedgång förresten! Såg på din blogg att det har gått jättebra! Kul!
  • skärgårdsbo
    frökenKAJO skrev 2010-09-21 08:51:06 följande:
    Det är väl Emmaus? (Heter den inte så)
    Ligger på högersida på Linnégatan, i nedre delen mot Järntorget.
    Ok, jag trodde att det var en "vanlig" second hand. Jag får nog ge mig ut på promenad i området och se vad jag kan hitta. :)
  • skärgårdsbo
    frökenKAJO skrev 2010-09-22 17:24:18 följande:
    En fråga angående TrioBe. Har ni andra också just den utskriven, eller väljer era läkare andra märken? Hämtade ut en burk på apoteket nyss och insåg att den inte ingår i högkostnadsskyddet. Vad har ni andra på recept?
    Det är samma som mig, men jag tror att Zodic har fått tag på något via sin mamma som är läkare. Kan det ha hetat Folacin? Minns inte riktigt tyvärr. Men när det är dags att förnya recepten kanske man kan kolla med Sophiahemmet om de kan skriva ut något annat än TrioBe?
  • skärgårdsbo
    All American Mom skrev 2010-09-22 13:14:49 följande:
    Gomorron -

Jag har läst mkt om tärmvred med GBP nu och det händer mest när det är laproskopiskt. I USA är det mest vanligt med öppet GBP, det är abra 45 minuter i OP salen och man är hemma efter 2 dagar. 2 timmar efter OPen vill dom att man är uppe och går för att undvika blodpropp, o sen ska man gå var 3 timmar. Laproskopiska gbp är 2-3 timmar i OP salen. Men samma sak här, dom vill att patienterna är upp och gående 2h efter OPen. Iaf hos oss i New York.
    Oj 2-3 timmar?? Vad gör de så länge? Min laproskopiska gbp tog bara 45 minuter.
  • skärgårdsbo
    SilverEmma skrev 2010-10-01 10:17:46 följande:
    Har inte varit inne och kikat här på ett tag, här händer ju något hela tiden!

Undrar om någon kan hjälpa mig, tänkte att här var ett bra ställe att fråga på!

Jag är i akut behov av en eller två finklänningar som inte kostar skjortan! Jag har varit i de affärer vi har i Hässleholm men hittade knappt en klänning överhuvudtaget! Någon som vet en bra sida på nätet där det finns fina STORA klänningar? Alltså strl 48 och uppåt? Hittade lite på Bonprix som jag beställt hem och ska prova...men tyvärr är det mycket de inte har i lager just nu. Jag behöver en klänning tills november...börjar kännas akut... 
    Hej!

kolla in www.ullapopken.se eller www.laredoute.se

På  La Redoute finns en serie som heter taillisme som är stora storlekar. På Ulla Popken finns hela utbudet upp till storlek 64 tror jag.

Lycka till!
  • skärgårdsbo

Hej,

har fått influensa för första gången sen operationen i våras men det konstiga är att jag inte är sjuk som vanligt. Jag är hängig och snorig och har jätteont i magen. Ungefär som vid ett dumpningsanfall. Igår satt det i från 15.00 på eftermiddagen till kl 04.00 inatt. Det blir värre om jag ligger ner så jag halvsatt hela natten tills jag lyckades somna tidigt imorse.

Kan det vara så att man är känsligare i magen efter op och att infektioner i kroppen lättare sätter sig där?

• skärgårdsbo

Hej,

det är fler än jag som har problem med håravfall hör jag. Här rasar det som aldrig förr tyvärr. Är det någon som har testat något preparat som faktiskt fungerar - där ni ser att håret slutar falla av i mängder? Tacksam för alla tips!

• skärgårdsbo
    frökenKAJO skrev 2010-10-07 18:12:24 följande:
    Ja fifan, som en sup faktiskt! Schkål.
    Låter som om jag bara måste skynda till apoteket och införskaffa en flaska med Beviplex! Skrattande

Tack för tipset Mli79 och tack för inspirationen frökenKajo Flört
  • skärgårdsbo
    Cilla71a skrev 2010-10-07 20:37:59 följande:
    Min granne som gjort en GBP äter Priorin som ska vara bra för hårbortfall, finns att köpa i hälsokostaffärer. www.priorin.se hon märker en skillnad iaf Kostar en slant att köpa men det kan det ju vara värt om det funkar
    Tack för tipset! Detta ska jag också kolla upp. kanske kan kombinera Priorin och Beviplex och till och med få mer hår än innan..
  • skärgårdsbo
    Adalel skrev 2010-11-15 13:20:17 följande:
    Fy i lördags glömde jag bort att äta och det gick 5 timmar mellan ett mål, det straffade sig kan man säga. Jag mådde fasligt illa hela lördag natt och blev inte bättre förrän på söndag em. Ont i skallen fick jag med.
    När man mår illa är det inte lätt att få i sig något att äta så nu MÅSTE jag verkligen ha med mig nåt att äta när jag skall iväg nånstans.

Nån mer som blir dålig när ni glömt/ inte hunnit äta? 
    Lydia07 skrev 2010-11-15 12:42:27 följande:
    Idag vägde jag mig, minus 8,1 kg på 3 veckor (2 veckor och en dag flyt, knappt en vecka sen op).

Och det går mkt mkt bättre med maten nu! :D
    Till lunch blev det spenatsoppa/stuvad spenat med kokt ägg :)
    Härligt :)
    Hej,

jag är op:ad sedan 6 månader. De första månaderna slarvade jag med mattiderna - eller snarare jag hade nog inte förståt hur viktigt det var att äta efter klockan. Jag dumpade jätteofta då och fick extrem värk i magen, svettningar och skakningar i hela kroppen. Efter 3-4 sådana dumpningar så slarvar jag inte längre med maten alls. Jag har alltid med mig frukt eller Wasa sandwich i väskan om jag ska iväg på några längre ärenden och äter i övrigt efter klockan. Jag kan inte byta ut lunch och middag mot mackor eller frukt då blir jag också jättedålig. Så sedan 2 månader tillbaks, sedan jag började med detta, har jag helt sluppit dumpningar. Så skönt! Hoppas du också får ordning på det.
    Lycka till!
  • skärgårdsbo
    Fröken Stålhand skrev 2010-12-03 16:56:30 följande:
    I och med att jag bara varit opad snart 4 veckor så tänkte jag undvika godis ett tag till om det går! Ibland är jag sugen att testa lite choklad men gör det inte... Åt en nybakad saffransbulle och dumpade i nästan två timmar, dumt av mig att äta och särskilt nybakad...

Tänkte köpa hem lite frukt också. Hur är det med mandariner och trådarna? Man blev ju avrådd till en början pga av att trådarna kan fastna men hur länge ska man undvika dem?? Är såååå sugen på mandariner!!!
    Hej,

jag har hittat en sajt med jättegott sockerfritt godis som jag kan rekommendera. Jag känner som du att det kan vara bra att undvika socker så länge det går men ibland blir jag sugen på några chokladbitar eller något annat godis. Då brukar jag äta godis jag har beställt från http://www.sockerfri.com/.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)