Inlägg från: malme73 |Visa alla inlägg
  • malme73

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

lisalove skrev 2010-07-15 10:38:23 följande:
     Ersta har också sin gräns vid BMI 35.
    Tack snälla för snabbt svar. Då slipper jag ringa o flytta den...
  • malme73

Hej hej

fick min betalningsförbindelse skickad till Ersta i början av maj??? tycker ni jag ska ringa till dom och höra vart man ligger i kön för bedömning??+

• malme73
    Lalalong skrev 2010-07-22 13:15:15 följande:
    Ja, gör det. Det är aldrig fel att ringa och kolla hur man ligger till, de har säkert full förståelse för att man vill veta lite hur lång tid det kommer ta o.s.v.
    Ringde just dit och hon (Marie) tror att det ligger i nov nån gång....
  • malme73
    Lalalong skrev 2010-07-22 13:25:57 följande:
    Okej, jag förstår att inte det var så roligt att höra :-/. Men det har ju varit semestrar nu, och sen "alla" har fått upp ögonen för det här med fria vårdvalet och vårdgarantin tror jag Ersta har fått massor att göra!!
    Min remiss kom till Ersta en knapp månad efter andra här i tråden. De opades nu i juni, jag opas i oktober. Lite skillnad! Men vi har haft väldig otur och hamnat precis i stormens öga så att säga. Nu vill "alla" opas! Och Ersta är ju poppis!

Jag hoppas tiden till november går jättefort!!! Kram
    Jag tror någonstans inom mig att det kändes ok med november...  Och vill göra det på Ersta så väntar gärna på tid dit. Har du fått op tid?
  • malme73
    Lalalong skrev 2010-07-22 17:53:21 följande:
    Skönt att du känner så

Nej, har inte fått OP tid. Bara en månad sen min bedömning. Men de sa då att det blir i september-oktober. Jag tror på oktober då, jag har aldrig tur Och egentlgien är det helt okej med mig faktiskt...
    Jag gör praktik 3 veckor i augusti och 1 vecka i september. Min man börjar plugga i september, vi ska skola in vår stora flicka på en ny förskola de två mittersta veckorna i september... Så jag har inte ens tid förrän i slutet på sept
    Jag har varit sjukskriven sedan april förra året och ska ev börja jobba nu i sept, så känner att jag hinner komma in i jobb igen. Även om det hade varit skönt o fått gjort det nu. Ibland e det skönt o skynda långsamt Skrattande
    När du gjorde bedömningen va det 1 dag då? Tänkte mest va man har o förrvänta sig. Fick du reda på att du blev godkänd under bedömningen?
  • malme73
    lilla agnis skrev 2010-07-22 19:20:21 följande:
    Hej! Jag utnyttjade också det fria vårdvalet och min remiss från Skåne kom till Ersta slutet på april/början på maj (vet inte exakt) och jag har fått tid för bedömning 22 september-så du kanske inte behöver vänta så länge på att få din kallelse! De tar nog i lite extra i telefon för att ingen ska bli besviken tror jag.
    Då har vi skickat ungefär samtidigt. Den e där i allafall och det e det viktigaste.
    Lalalong skrev 2010-07-22 19:15:21 följande:
    Ja, i och med att man är utomlänspatient så gör man allt samma dag. Jag pratade med en kille när jag satt och väntade och han hade varit på 3 träffar, med någon veckas mellanrum. Tur man slapp det!
    Jag fick veta på en gång att jag var godkänd ja! Jag skulle vara där 13.15 och träffa sjuksköterska, sen 13.40 skulle jag träffa läkaren och 14.00 skulle jag träffa dietist. Först 13.35 blev jag inkallad, fick prata 2-3 min med en undersköterska (inte för det spelar så stor roll, men jag betalade 60 kr för det besöket... gjorde mig lite irriterad mest av principskäl!). Sen fick jag vänta inne i rummet i 10 min. Läkaren kom 13.50. Vi pratade, han klämde på magen o.s.v. Sen kallade han på någon och sa att hon skulle göra en vårdplanering på mig, för jag skulle opas. Då var klockan redan över den tiden jag skulle varit hos dietisten, så det blev till att skynda skynda.
    Hm... summa sumarum, JA jag fick veta direkt (Sorry, kan bli lite babblig ibland )
    Tack för all nyttig info. Skönt o få det avklarat på en dag. E juh ändå några mil man åker
  • malme73
    anuya77 skrev 2010-07-30 22:02:06 följande:
    Hej, min vårdcentral har skickat en remiss ersta, nu i veckan. Nån som vet hur lång väntan det är för ett samtal o slutligen en ev operation?

På vissa sidor står minst BMI på 40 och på Danderyd sjukhus hemsida står 35. Vad gäller?
    Mitt är 37 och diabetes som följd tyvärr.
    Min remiss har legat hos Ersta sedan början av maj. Lägsta Bmi på Ersta 35. Vi har blodproppar som följd sjukdomar i min familj. Fått svar från Ersta att bedömning i nov. Vet att min svärmor gick förre i kön pga hon har diabetes, och en bmi på 39
  • malme73
    V P E skrev 2010-08-13 20:48:11 följande:
    Jag skulle gå ner 3 kilo innan op (som gjordes i tisdags)
    Vägde 93 kilo vid mottagningsbesöket. Hade gått ner till 88 innan op.
    Lätt besviken över att jag inte behövde ställa mig på vågen där...
    Hej... frågar undrande om hur lång du é? Och vilken bmi hade du när du va på bedömning?
  • malme73

Hej hej

Ni som blivit bedömda på Ersta vägdes ni med kläderna på. Alltså tröja, byxa, strumpa???

• malme73
    Mli79 skrev 2010-08-15 19:51:44 följande:
    Vänat, i all välmening, så tror jag att du formulerar dig lite tveksamt när du skriver. Vi har ju aldrig kunnat komma överens om någonting, trots att vi till stor del säkert tycker samma sak. Vi diskuterar huruvida personalen kan fiffla med siffrorna i vinstintresse, och du svarar att det inte alls är så lätt för patienterna att fiffla. Det jag och en del andra då tror är att du har missuppfattat, att du tror att vi menar att patienterna försöker fiffla sig till en operation. Och bara för att din och min diskussion har upphört så är det väl lite väl magstarkt att säga att ingen annan får svara på dina inlägg? Speciellt till hon som ställde frågan från början. Jag håller med om att det kan bli lite tråkig stämmning, och jag hoppas att du inte tar det som att vi "hoppar på" dig. Vi - jag - vill bara skapa en diskussion som alla kan hänga med i, och därför försäkra oss om att vi talar om samma sak.
    Tror oxå att det e så....
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)