- 

Jag är också skåning (inflyttad visserligen..) och jag gjorde min op på Ersta. Man gör bara själva bedömningen och OPn där, alla återbesök är via telefon eller på hemmavårdcentralen. Såg att någon tipsade om Aleris, men om man inte ska betala den själv så måste den (enligt överviktsenheten) gå via Landskrona. De är dem som köper in platserna. Enda sättet att slippa stå i den långa kön tror jag är att välja valfrihet i vården och ringa runt till de som Landskrona har avtal med och kolla vilken som har kortast kö. Eller så får man kämpa på med vårdgarantin och kräva sin rätt via chefer, massmedia osv..Keisha skrev 2010-10-04 10:47:41 följande: Jag är också skåning (inflyttad visserligen..) och jag gjorde min op på Ersta. Man gör bara själva bedömningen och OPn där, alla återbesök är via telefon eller på hemmavårdcentralen. Såg att någon tipsade om Aleris, men om man inte ska betala den själv så måste den (enligt överviktsenheten) gå via Landskrona. De är dem som köper in platserna. Enda sättet att slippa stå i den långa kön tror jag är att välja valfrihet i vården och ringa runt till de som Landskrona har avtal med och kolla vilken som har kortast kö. Eller så får man kämpa på med vårdgarantin och kräva sin rätt via chefer, massmedia osv..Keisha skrev 2010-10-04 10:47:41 följande:
- 

Gomorron tråden! 
 Jag tänkte bara säga att jag är riktigt imponerad av er som flyter nu innan OP! Jag förstår att det måste vara pest och pina, men snart är det över! Äntligen är det er tur! You go girls!!
- 

Jag har haft lite håravfall periodvis, men de senaste dagarna har det varit hårstrån överallt. Jag har redan ställt in mig på att tappa massor, tappade typ hälften senaste graviditeten men det kom tillbaka. Det tipset jag har fått är Beviplex, flytande B-vitamin från apoteket. Ska tydligen funka himlans bra. Tyvärr fixar inte min mage att ta det, det är ganska starkt. 
- 

Lalalong skrev 2010-10-08 21:45:05 följande:Ajajjaj... Ikväll svider det rejält i magen. Magkatarr... Visst borde jag kunna ta Novalucol när jag flyter..? Lalalong skrev 2010-10-08 21:45:05 följande:Ajajjaj... Ikväll svider det rejält i magen. Magkatarr... Visst borde jag kunna ta Novalucol när jag flyter..?Det hade jag tagit utan betänkligheter. 

Inget ont mig dig nu, men människor som flyter innan en OP beter sig lite som gravida. Gravida nojjar över alkoholfri glögg, flytande över typ sockerfria halstabletter Inget ont mot er nu, jag tycker bara att det är så härligt att se hur engagerade och laddade ni är inför operationen! Om det fanns en normalviktig grupp som skulle flyta innan en OP av någon anledning, tror ni att de hade nojjat lika mycket? Eller är det bara så att vi överviktiga har en onyttig fixering vid kalolrier/ketos? (och givetvis är rädda för att något ska stoppa operationen!) Inget ont mot er nu, jag tycker bara att det är så härligt att se hur engagerade och laddade ni är inför operationen! Om det fanns en normalviktig grupp som skulle flyta innan en OP av någon anledning, tror ni att de hade nojjat lika mycket? Eller är det bara så att vi överviktiga har en onyttig fixering vid kalolrier/ketos? (och givetvis är rädda för att något ska stoppa operationen!)

- 

Testar dom ketosen på onsdag? De testade ju mig på OPdagen för att se så jag _inte_ var i ketos pga studien.Lalalong skrev 2010-10-09 07:38:05 följande:Haha, ja det är sant att man beter sig lite som när man är gravid. I mitt fall handlar det om att inte bryta någon viktnedgång och få inställd operation. Jag har stått still sen i onsdags nu. och när jag gick ner i onsdags hade jag stått still sen fredagen. Så jag gick ner 4 kg dom 3 första dagarna. Sen lyckades jag få dit 1,5 kg på onsdagen. Sen har det stått still. Jag tycker att 5,5 kg är lite när man väger så mycket som jag och går på LCD. Därför är jag skitnojjig! Jag tror det är därför jag ens funderade på det (och faktiskt inte tog någon heller utan stod ut...). Om jag nu är i någon ketos så vill jag för allt i livet nte bryta den för då kommer det bli skitsvårt fram till onsdag Testar dom ketosen på onsdag? De testade ju mig på OPdagen för att se så jag _inte_ var i ketos pga studien.Lalalong skrev 2010-10-09 07:38:05 följande:Haha, ja det är sant att man beter sig lite som när man är gravid. I mitt fall handlar det om att inte bryta någon viktnedgång och få inställd operation. Jag har stått still sen i onsdags nu. och när jag gick ner i onsdags hade jag stått still sen fredagen. Så jag gick ner 4 kg dom 3 första dagarna. Sen lyckades jag få dit 1,5 kg på onsdagen. Sen har det stått still. Jag tycker att 5,5 kg är lite när man väger så mycket som jag och går på LCD. Därför är jag skitnojjig! Jag tror det är därför jag ens funderade på det (och faktiskt inte tog någon heller utan stod ut...). Om jag nu är i någon ketos så vill jag för allt i livet nte bryta den för då kommer det bli skitsvårt fram till onsdag 
 Jag tror inte att du behöver oroa dig för inställd OP pga dålig viktnedgång. Du har ju gått ner nästan 6 kg! Jag har också upplevt att jag har tappat i vikt för att sen stå till när jag frivilligt har gått på typ Allevo förut. Tänk på att Ersta har redan haft kostnader för dig, och inte vill väl de bli utan ersättning från Skåne genom att ställa in din OP? Det ska nog mycket till för att det ska hända, och då ska det nog vara att du har så dåliga värden att det är för din säkerhet. Men de värdena hade de ju säkert upptäckt redan vid bedömningen.
 Tänk att vid den här tiden om en vecka är du både opererad och utskriven!

När jag får problem med magkatarr/magsår så tar jag omeprazol och det är skitbra, och det borde ju inte vara några problem eftersom man sväljer dem hela, dvs säkerligen inget tillsatt "smaka-bra-socker".
- 

på mina papper stod de att Skåne bekostade OP på Ersta om man hade BMI över 40. Men då hade Skåne 40 som gräns, verkar som om det är sänkt till 35 nu?Lalalong skrev 2010-10-11 15:08:37 följande:Men är det inte det landsting som betalar som sätter gränsen då? på mina papper stod de att Skåne bekostade OP på Ersta om man hade BMI över 40. Men då hade Skåne 40 som gräns, verkar som om det är sänkt till 35 nu?Lalalong skrev 2010-10-11 15:08:37 följande:Men är det inte det landsting som betalar som sätter gränsen då?
 I skåne är det t.ex. gräns på 35. Och det är ju rätt så några Skåningar som Opats på Ersta, är det då int 35 som gäller eftersom Landstinget som ska betala notan har 35.
 Bara en tanke 
- 

Härligt att allt har gått bra, och att du mår bra! Välkommen över!Lalalong skrev 2010-10-14 22:37:37 följande: Härligt att allt har gått bra, och att du mår bra! Välkommen över!Lalalong skrev 2010-10-14 22:37:37 följande:  
- 

Inte på Ersta iallafall, jag var uppe och kissade direkt efter OP. Jag fick ha stöd av tre personer eftersom jag somnade flera gånger på vägen dit. Gåendes, alltsåJ L86 skrev 2010-10-14 21:10:21 följande:Får man kateter under opn ??? Inte på Ersta iallafall, jag var uppe och kissade direkt efter OP. Jag fick ha stöd av tre personer eftersom jag somnade flera gånger på vägen dit. Gåendes, alltsåJ L86 skrev 2010-10-14 21:10:21 följande:Får man kateter under opn ???  
- 

Den där känslan av uppblåsthet + träningsvärk efter kameran (hade jag iallafall) försvann efter typ en vecka. Då blev allt så mycket enklare. Jag hatade att sippa vatten i början, det går mycket lättare om man smaksätter det. Det är ju bara i början allt ska ta sån tiiiiid... nu är det ju mer normalt och då hinner man med mer än att bara äta och dricka hela dagenLalalong skrev 2010-10-16 10:08:29 följande:När går den där första uppblåsheten och obehagskänslan över? Jag har inte speciellt ont från snitten eller så utan det är mer bara att hela magen spänner, hugger och sticker. Det är sjukt svårt att äta 7 mål mat om dagen, inte för att jag är mätt och inte för att det är äckligt utan för att magen står i 4 hörn känns det som. Jag förstår ju att det kan vara så här någon dag, men hade varit skönt att veta hur länge så man vet vad man har framför sig. Även om det förmodligen är individuellt. Den där känslan av uppblåsthet + träningsvärk efter kameran (hade jag iallafall) försvann efter typ en vecka. Då blev allt så mycket enklare. Jag hatade att sippa vatten i början, det går mycket lättare om man smaksätter det. Det är ju bara i början allt ska ta sån tiiiiid... nu är det ju mer normalt och då hinner man med mer än att bara äta och dricka hela dagenLalalong skrev 2010-10-16 10:08:29 följande:När går den där första uppblåsheten och obehagskänslan över? Jag har inte speciellt ont från snitten eller så utan det är mer bara att hela magen spänner, hugger och sticker. Det är sjukt svårt att äta 7 mål mat om dagen, inte för att jag är mätt och inte för att det är äckligt utan för att magen står i 4 hörn känns det som. Jag förstår ju att det kan vara så här någon dag, men hade varit skönt att veta hur länge så man vet vad man har framför sig. Även om det förmodligen är individuellt.

Tycker det är väldigt jobbigt med att dricka vatten också. Det är så kort tid man har på sig att dricka ganska stor mängd vätska, i små klunkar... Får lixom inte ihop det.

Men jag är helt övertygad om att det är en vanesak.  
- 

Jag har aldrig hört det där med trådig konsistens, och jag har inte heller haft några problem med att äta varken broccoli eller svamp, kolsyrat går alldeles utmärkt, alkohol går bra men toleransen är betydligt lägre. jag har inte heller något problem med ljust bröd.Valkyriia skrev 2010-10-16 23:04:46 följande:Mina släktingar har blivit informerade att man ska undvika det i största mån då magen inte riktigt kan bearbeta den trådiga konsistensen som då bla. svamp o broccoli-stammar innehåller.. Likaså med kolsyrat att det blir svårare, och OOOOM de nu ville dricka alkohol så räckte det med teskedar för de skulle inte kunna klara det. Jag har uppfattningen av att de fick den informationen på informationsmötet.. eller tidigare.. Jag har aldrig hört det där med trådig konsistens, och jag har inte heller haft några problem med att äta varken broccoli eller svamp, kolsyrat går alldeles utmärkt, alkohol går bra men toleransen är betydligt lägre. jag har inte heller något problem med ljust bröd.Valkyriia skrev 2010-10-16 23:04:46 följande:Mina släktingar har blivit informerade att man ska undvika det i största mån då magen inte riktigt kan bearbeta den trådiga konsistensen som då bla. svamp o broccoli-stammar innehåller.. Likaså med kolsyrat att det blir svårare, och OOOOM de nu ville dricka alkohol så räckte det med teskedar för de skulle inte kunna klara det. Jag har uppfattningen av att de fick den informationen på informationsmötet.. eller tidigare..
 Kan du inte be din sambo väga hans påstådda nackdelar mot att han faktskt får ha dig i livet 10-14 år längre?
 (statistiskt sett).

De som inte är överviktiga själva verkar ha svårt för att förstå vilka uppoffringar man kan göra för att få leva ett hälsosammare liv. Jag mår illa när jag äter choklad, smågodis, nötter, yoghurt, muffins, chokladbollar mm. Det finns nog INGET i mat/dryck som jag inte skulle kunna offra för att få ett hälsosammare och lyckligare liv.