• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Floppan67 skrev 2010-12-12 22:00:36 följande:
    Känner mig helt deppig pga att vikten inte går neråt i den takt jag trodde den skulle göra, dessutom har jag fortfarande hunger och kan äta det mesta utan dumping Skrikandes. Kommer jag någonsin att komma ner i vikt??
    Blev opad 2 november och gick ner 5 kg första veckan men sen har jag bara gått ner 3 kg efter det. Gick ner 13 kg på en månad innan op... Trodde att jag skulle rasa mycket fortare, står nästan helt still. Jag har koll på vad jag äter och har börjat föra matdagbok på en sida här på nätet och äter 1000 - 1100 kcal / dag. Är det för mycket? För lite? Eller vad gör jag för fel?? Jag hade en startvikt på 140 kg så det borde rasa även om jag inte motionerar jättemycket, det blir mest promenader...
    Hjälp mig och kom med råd, snälla!! Känns jättejobbigt! Gråter
    Det enda jag kan råda dig till (förutom att ha tålamod) är att äta ordentligt. Se till att äta ofta och näringsrikt. Skit i kalorikontrollen! Om du får i dig förlite näringsämnen blir du bara trött och hängig, och inte gör det heller så mycket på viktnedgången. Om du inte har börjat att motionera så testa att göra det, ta promenader tex. På mindre än 2 månader har du alltså tappat 21 kg. Det är väl inte illa! Du har ju trots den minskade viktminskningstakten en minskning på nästan 1 kg i veckan. Det är ju så det ska vara, det är hälsosamt. Kroppen kan ju också behöva en paus för att återhämta sig. Mäter du dig med måttband? Jag har det som tröst när min vikt sniglar. Då märker man att det händer något i alla fall även fast vågen inte visar det.
  • Mli79
    MinFamiljj skrev 2010-12-13 08:50:57 följande:
    Hej hej

En fråga till Er som blvit op på Ersta och är utomlänspatienter.
    När ni skulle åka upp för att träffa narkosläkaren, va ni fastande då?
    Fick ni dricka vatten?

Jag var fastande, men sen när jag väl kom dit så var det tydligen onödigt. Jag var inte att leka med då, hade varit vaken sedan 05:00 och tiden hos läkaren var 14:00. Vatten fick jag inte heller dricka enligt kallelsen.  Mitt tips är att ringa och fråga hur de egentligen vill ha det.

• Mli79

Idag har jag klippt mig ännu kortare, igen Ska även gå på smink-kurs för att uppdatera mig litegrann. Och en hel del nya kläder är redan inhandlade. Jag har många kg kvar att gå ner, men tänk vad allting är mycket roligare nu! I vår börjar jag på en ny skola i en ny stad, ska bli skönt att få börja om, att slippa känslan av att folk ser en som "den fd tjockisen som nu har gått ner och piffat till sig". Det blir ännu mer verkligt då när folk ser mig för det jag är idag, och inte som hur jag var förr.

• Mli79
    Lalalong skrev 2010-12-15 12:43:40 följande:
    Idag har jag tagit -20 kg bilder. Har ju lång väg kvar, men kul att se att det ger resultat!!

Oj, vilken skillnad det har gjort!
  • Mli79

För två veckor sedan började jag träna stenhårt med magträning som 'är anpassad för delade magmuskler. Tycker att jag börjar få lite kläm på det nu. Mätte magen i morse och har minskat 4 cm på dessa två veckor! Det är normalt 4kg för min del. Men nu har jag tappat max 1 kg, så det är ju najs att träningen hjälper magmåttet!

• Mli79

Jag kör dessa http://www.mama.nu/artiklar/2009/bli-av-med-mamma-magen/ 
    Jag känner tydligt att mina är delade. Om man följer magmusklerna med början under bröstbenet ska musklerna hålla ihop hela vägen ner och bara kännas som en platta. Men om de är delade så känner man att de inte sitter ihop, att det är en glipa mellan dem. Mina håller ihop tills mitten på magen, sen kan jag få in nästan en handsbredd mellan dem. Sitter och känner nu, och det har verkligen blivit bättre!

• Mli79
    Mary Jo skrev 2010-12-19 22:29:27 följande:
    Ingen som vet något om det här med vårdgarantin? jag tyckte att 8 månader tills läkarbesöket var länge så jag tänkte om man kan få fortare? ;)

På vårdguiden står det bara att man ska kontakta vårdgarantikansliet om man inte fått vård inom 90 dagar..
    Vårdgarantin gäller från första kontakten, dvs när du får din remiss från din läkare. Då är det 90 dagar tills du ska komma till nästa instans (bedömning), och när du har kommit dit så börjar nästa 90 dagar ticka tills du ska ha kommit till nästa instans (OP) osv.. Så var det iallafall tidigare i år, om det har ändrats så får någon rätta mig.
  • Mli79
    VäntanPåEttMirakel skrev 2010-12-19 15:56:36 följande:
    Åh Hej allesamman! Ni kan tro jag blev glad när jag hittade denna tråden.
    Jag har läst så att ögonen snart går i kors Skrattande

Om någon har lust att svara så har jag en enekl fråga.

Jag har fått min remiss från Landskrona lasarett , när jag ringde för att få min vårdgaranti igenom föreslog dom mig att söka till ett annat sjukhus då deras väntetid var 2 år.

Jag har varit inne på  väntetider.se där det står att Kalmar sjukhus har minst väntetid ...

Kan ni annars ge mig tips på andra sjukhus med kort väntetid? ...
    Jag trodde det var längre upp i landet ... men jag har kanske fel?

Så tacksam för svar

Kram
    Jag opades i somras och tillhör skånes landsting, dvs Landskronas överviktsenhet. Redan då hade Landskrona minst två års väntetid. Antingen står du på dig och kräver att de tar sitt ansvar med vårdgarantin så du blir OPad inom 6 månader (lycka till, chansen är minimal...) eller så väljer du det fria vårdvalet och ställer dig i kö till annat sjukhus. Det är väl det som Landskrona vill, för då ingår du inte längre i någon vårdgaranti. Fördelen är att det troligtvis går fortare, nackdelen är att du inte kan välja vilket sjukhus som helst utan bara ett som Skånes landsting har avtal med, tex Danderyd, Ersta och ett par till. Utan avtal - ingen betalningsförbindelse = du får bekosta OPen själv. Mitt tips är att du ringer till Landskrona igen och hör vilja deras sjukhus de har aktuella avtal med, och så väljer du det av dem som har kortast kö.
    Jag hoppas att det går fort, två år borde du inte behöva vänta. Jag väntar fortfarande på vad som blir för påföljder när landstingen inte kan hålla vårdgarantin. Utan påföljder så blir det knappast någon effekt av lagen.
  • Mli79
    Jejja78 skrev 2010-12-20 13:37:58 följande:
    Som ni säkert vet är jag på flyt efter op är så sugen på lite mjukost på sked kan det vara farligt tro ?
    Vi fick tips om att ha mjukost i soppan för att öka proteinhalten, så jag tror inte att mjukost på sked utgör någon större fara
  • Mli79

Fy fan vilken matjul, ska bli så skönt att komma hem till sitt egna idag så man kan äta vad man vill, när man behöver det. Jag har dumpat minst en gång om dagen de bra dagarna, den värsta dagen var i förrgår och då dumpade jag 4 rejäla gånger på en dag. Sedan dess så kan jag inte äta någonting utan att må illa och bli kallsvettig, bara jag rör mig så får jag hjärtklappning. Dumpar nu även på keso vilket annars har varit ett säkert kort. Jobbigt att hälsa på släkten nu över jul när all bra mat är utrensad för att göra plats för julmaten i kylen. Jag samlar dessutom en massa vätska, hela min kropp är i obalans. Jag funderar på hur man bäst återställer magen nu när man kommer hem på hemmaplan igen. Bara typ knäcke och keso en vecka (det funkar annars alltid) och äta exakt efter klockan varannan timma?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)