• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Teddybjörnen Fredriksson01 skrev 2010-11-17 09:23:55 följande:
    Nu har jag ett problem... Ska åka till Ullared i natt, vi åker 5 på morgonen.
    Jag brukar äta frukost runt 7, antar att jag lär göra det även i morgon, kan ju inte äta redan vid 5, då blir ju hela dagen helfel.... Eller ska jag ta något litet vid 5, som ett mellis?
    Opade mig för 4 veckor sedan
    Håller med Nala, ät du en extra frukost innan du åker.
    Jag har aldrig brytt mig om att äta efter exakta klockslag, jag äter med ca 1,5-3 timmars mellanrum, oavsett vad klockan är. Idag har jag varit uppe sedan 03, och är inne på mitt 4:e mål för dagen.. Om jag inte hade ätit mitt första mål vid fyra så hade jag dels mått illa, och sen inte heller kunnat hålla mig vaken.
  • Mli79
    Mli79 skrev 2010-11-17 09:53:56 följande:
    Håller med Nala, ät du en extra frukost innan du åker.
    Jag har aldrig brytt mig om att äta efter exakta klockslag, jag äter med ca 1,5-3 timmars mellanrum, oavsett vad klockan är. Idag har jag varit uppe sedan 03, och är inne på mitt 4:e mål för dagen.. Om jag inte hade ätit mitt första mål vid fyra så hade jag dels mått illa, och sen inte heller kunnat hålla mig vaken.
    Räknade lite till, jag kommer säkert upp i 9 mål idag eftersom jag troligtvis inte kommer i säng före 23.
  • Mli79

Igår var min sista dag i skolan, nu är slutbetyget satt, har bara lite smått kvar på några andra kurser. Sååå skönt att äntligen kunna koppla av! Idag ska jag bjuda mina kurskamrater på tårta, så igår stod jag och smälte ner toblerone i vispgrädde för att kunna göra "fluff" till tårtan. Räknade ut att i den grytan var det 6200kcal, och innan min OP skulle jag säkert ha kunnat dricka det som typ varm choklad

Jag har gått ner 34 kg sedan OP, och jag som mål att gå ner 6 kg till innan jul... Det blir typ ett kilo i veckan. Jag har stått ganska stilla, typ 0,5 kg i veckan de senaste 6 veckorna. Säkert mycket pga att jag har ätit mycket mackor istället för vettig mat (har inte hunnit laga, stressigt med skolan) och jag har inte heller motionerat någonting alls pga tidsbristen. Men nu jäklar, idag börjar jag promenera! Minst en timmes promenad om dagen + att jag ska börja rida. Det i kombination med vettig lagad mat så tror jag nog att jag ska lyckas med mitt mål!

• Mli79
    Lajsa82 skrev 2010-11-18 09:50:15 följande:

Hur många av er kan äta pulvermos? Har inte testat då dietisten sa att många dumpar på det.... skulle beställa korvkioskmat här om dagen, dom har hemlagat mos, men var ändå tvungen att fråga, för jag vet att en del blandar typ hälften vanligt hälften pulver, förklarade att jag blir jättedålig om det är lite pulver i fick först till svar att det bara är potatis, sen kom det fram att dom hade lite pulver i....så då avstod jag... tycker det är dåligt att dom går ut med att dom har hemlagat mos när det ändå är pulver i....ja ja skall se hur många korvkiosker man kan syna genom åren

Jag kan äta pulvermos utan problem. Nu blev jag ju sugen på en tunnbrödsrulle bara för du pratade om korvkioskmat
  • Mli79
    Lajsa82 skrev 2010-11-18 13:41:41 följande:
    Mli79: Nu gjorde du mig sugen på nåogot jag inte ätit på typ 1 år, just tunnbrödsrulle
    Hoppas du bor bättre till än jag då, här i Skåne är tunnbrödsrulle väldigt sällsynt. Ska upp till sthlm över jul, får vänta till dess
  • Mli79

Ni som har blivit laktosintoleranta, eller som har varit det innan op också - är det så att man kan reagera kraftigare på yoghurt än på vanlig mjölk? Vanlig mjölk kan jag dricka, men jag dumpar på all sorts yoghurt. Kan det bero på laktosen? Hur smakar låglaktos/laktosfri yoghurt, är den värd att testa?
    Jag tycker ju att det är så smidigt med yoghurt och musli, framförallt är det ett snabbt alternativ till mina annars så kära mackor..

• Mli79
    Visitor skrev 2010-11-18 18:53:47 följande:
    Den här vill jag ha på julafton. Är den föööör porrig?

www.bonprix.se/se/imageZoom.htm?id=1352764745...
    Så söt! Jag önskade att man hade nåt tillfälle att ha en sån klänning på.. jag tror inte att det skulle bli uppskattat på en familjejulafton med min släkt iallafall
  • Mli79

har idag testat Verums laktosfria yoghurt, funkade skitbra! Inget tecken på dumping. Och så var den ju skitgod

• Mli79
    Fröken Stålhand skrev 2010-11-19 16:22:04 följande:
    Dum fråga kanske men kan jag äta hemgjord pizza med familjen ikväll tror ni? Ska äta lättuggad mat men har inga andra restriktioner... Alternativet är kokt potatis och kalvsylta...
    Om det var alternativen jag hade så skulle jag ha valt pizzan, oavsett om jag riskerade magont Men allvarligt talat skulle jag nog ändå ha valt pizzan, men kanske skippat typ oxfile eller räkor på.  Pizza räknar jag nog som lätttuggat.
  • Mli79
    Tinzi skrev 2010-11-19 21:09:02 följande:
    oki, ja man blir ju lätt sugen bara för att man inte kan heller.

Jag har just ätit 2 knäckebröd (tunna) m. äggröra på, är inte det mycket? känner mig knappt mätt ändå liksom...hmmm jag som va den som knappt fick i mig vatten å 3 tsk soppa på sjukan ju...
    Jag känner att jag kan äta mycket mer än vad jag behöver vissa gånger. Ibland känner jag mig nöjd direkt efter en liten mängd, ibland kan kan äta mycket mer. Jag känner egentligen inte mig mätt sådär som man gjorde förut, utan nu är det mer att jag känner att jag inte behöver äta mer. Testa att äta ett knäcke och vänta ett par minuter - då kanske du känner att du inte behöver äta ett till.

Jag menar inte att det är helt fel att få i sig två tunna knäcke med äggröra, den sammanlagda mängden ska ju vara ca 2 dl. Och massan i knäcket har ju inte särskilt stor volym. Och två deciliter mat är mer än vad jag trodde.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)