• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

erajka skrev 2010-11-30 11:34:53 följande:
    Jag har testat att bli fotograferad ihop med min man, men jag fattar fortfarande inte. Jag fattar heller inte att jag fortfarande går ner ganska mycket när det snart är ett år sedan jag opererade mig. Trodde det skulle stanna av nu ungefär, vägde mig imorse nu står vågen på 84.6.
    Ibland undrar jag om jag drömmer ;) en uuuunderbar dröm :D
    En riktigt underbar dröm, jag håller med Jag är ju lite nojjig att jag inte ska gå ner mer i vikt, och detta bara för att jag gå ner långsamt. Konstigt hur man tappar kontakten med verkligheten sådär. Jag har svårt för att sätta någon målvikt just pga detta, jag vet inte vad som är rimligt, och personligen är jag ju redan mer än nöjd. Visst vill jag gå ner mer i vikt, och det är bara 8 kg kvar till den vikten som jag satte som mål, dvs så lite som jag någonsin kommer ihåg att jag har vägt, var 13 år då.  Men det är fortfarande BMI 28 då.
  • Mli79

Grönsaksdipp är ju en av mina favoriter. Jag kan äta hårt godis, alltså typ haribo nappar går fetbort. Popcorn kan jag äta i määängder. Känner ingen mättnadskänsla/stopp alls, kan lätt äta en skål själv framför en bra film. Fruktsallad lät ju också gott... det gör man ju alldeles för sällan.

• Mli79

Ni som är "bukplastikade" - när räknas man som viktstabil? Det står att man ska vara viktstabil under ett halvår, hur mycket får det egentligen ändras då?

• Mli79
    Felidae skrev 2010-12-05 12:03:20 följande:
    Opererades för tre dagar sedan och håller på att hitta rätt rutiner vad gäller vätska och mat. En sak jag märkte rätt snabbt är att det är mycket lättare att få ner yoghurt och soppa än ren dryck. Vatten gör till och med ont att dricka och det tar jättelång tid för mig att få ner 1,5 dl vatten. Någon som känner igen det eller har några tips för att lättare få i sig vätska?
    Jag har haft samma problem med vattnet. För mig var det säkert bara psykiskt eftersom det räckte med att smaksätta med typ lime eller lite saft. Kunde bara ta miniklunkar. Nu kan jag nästan svepa ett glas, men det krävs att man hittar en teknik.
  • Mli79
    högbergarna skrev 2010-12-06 10:19:07 följande:
    Detta med överflödeshuden sen.. Jag lär ju ha massa lös hud på överarmar o lår oxå... Går det att operera bort?? Å ingår det oxå??
    det går att operera, men som jag har förstått det så är det sällan landstinget bekostar det, tyvärr. Kanske om det ger några medicinska besvär.
  • Mli79
    Maddisen80 skrev 2010-12-07 15:40:34 följande:
    hej vet inte vad jag har för bmi ,men jag är bara 1,67 cm väger 113 :/ japp de är bara bortförklarningar . Jo jag hoppas med att dem får ut all vätska
    Det blir ett BMI på över 40, och det är gränsen för vad de flesta landsting har idag. Om inte läkare vill skriva remiss så kan du skriva en egenremiss.
    http://www.minspecialk.se/bmi-calculator.aspx
  • Mli79

Mitt mål att gå ned 6 kg innan jul går nog inge vidare, förbannade förkylning som kom i vägen för min träning. Men idag är jag tillräckligt frisk för att ta upp träningen, så det kanske inte slår på mer än 2 kg ändå. Tänk vad djupt rotat detta beteende är, nu när viktnedgången börjar sacka lite så börjar jag direkt att sätta upp viktmål,  räkna kalorier, dra in på fet ost osv. Helt galet. Det var väl så man inte mer skulle göra va? Obestämd Istället ska man väl tänka att 0,5-1 kg i veckan är en bra och hälsosam viktnedgång och att träningen är till för att göra mig stark istället för att bara förbränna.
    Jag är så trött på mina gamla vanor och begreppsbildningar, det är mycket svårare att ändra ett beteende i "motgång"  än vad jag trodde. Jag har dock bestämt mig för att ha denna vecka som en liten ego-vecka, mest för att slippa vara nervös över antagningsbeskedet till universitetet som lär komma senast fredan. Bara äta riktigt god nyttig mat och skita i att den är lite dyrare, och så ska jag passa på att prova kläder i märken som jag aldrig har kunnat haft när jag ändå ska kolla in julklappar.
    Vero Moda och Gina Tricot - räknas de som normala i storlekarna? Om man jämför med Lindex?

• Mli79
    Lalalong skrev 2010-12-08 11:19:45 följande:
    Jo... Invanda osunda beteende tampas jag med just i denna sekund.. Har bråkat med maken på morgonen och nu har jag lust att trycka i mig en påse chips typ. Tänker inte göra det, framför allt för att jag vet att jag skulle må skitdåligt efteråt. Men känslan och "driften" att äta har slagit till rejält!!
    Usch ja, det är verkligen läskigt när man ser vilket konstigt beteende man har lagt sig till med under så många år. Jag menar, när började man koppla ihop känslorna arg/ledsen med att bli sugen på något? Jag har haft det väldigt lugnt nu med skolan i två veckor, och då känner jag att jag direkt blir hungrig eftersom jag är uttråkad. Måste hålla mig sysselsatt för att inte äta.
  • Mli79
    sarahl skrev 2010-12-09 12:45:46 följande:
    jag blir jätteorolig nu att jag inte får bli opererad. Kan beslut ändras efter att vårdcentralen skickat remiss? o hur fungerar vårdgarantin. jag tänkter vara hård o hänvisa till den om den kan hjälpa mig!
    Det är inte vårdcentralen som bestämmer om du får OP, det är överviktsenheten, dvs kirurgen som du har bedömning med, den som vårdcentralen remitterar till. Vårdgarantin fungerar väl som det mesta annat inom landstinget och övrig politik - jättebra i teorin men sämre i verkligheten.. det verkar vara lite beroende på vilket landsting du tillhör.
    Om du har fått OK från vårdcentral, dvs jag antar att du då har ett BMI som är över 37, och inga andra kända faktorer som skulle hindra en OP så tror jag att du kan vara ganska lugn. Jag vet inte många som har blivit nekade OP om han har de "rätta" utgångsfaktorerna (BMI, försökt själv osv..)
  • Mli79

bra dag idag!
    Har fått beskedet att jag är antagen på psykologprogrammet i Lund med start i januari, och dessutom fick jag 3ggr mer än beräknat tillbaka på skatten. Gissa vem som som ska shoppa i helgen? Detta väger upp att jag gått upp ett kg denna vecka (vätska, är helt svullen...) och att viktnedgången är allmänt seg.

Trollpackan: Jag kan äta allt utom glass, nötter, mjölkchoklad, grädde, normalfet creme f, njalla, vanlig yoghurt och fil (funkar med laktosfri), flingor typ musli, kellogs osv. Sen kan jag inte äta så mkt av pasta eller ris, jag blir väldigt fort mätt på det.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)