• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

hittabritta skrev 2010-08-21 16:53:44 följande:
    Orkar du berätta för mig hur gången har sett ut? 
    Efter remissen var registrerad tex, hur lång tid tog det till bedömning och fick du göra den på Sahlgrenska? Har förstått det som att avd där är ganska otrevlig. Stämmer det med din upplevelse? Fick du ha kläder på dig osv? Var dom hårda i bedömningen? Var det svårt att få ett ja så att säga? Måste själv bunkra på mig ett par kilo för att komma till bmi 40. Funderar på vattenpåsar i behån :)  Kommer de märka det?
    Ärligt talat är det skitjobbigt att äta ännu mer än jag redan gör. Kollegorna asgarvar när jag nu säger att jag måste gå UPP i vikt.
    Hur lång tid efter bedömningen fick du operationsdatum?
    Hur lång tid har hela resan tagit helt enkelt:) Varför ville du till CA?

Frågor frågor... 
    Jag kan inte svara på dina frågor, men jag åt upp mig ett par kg inför bedömningen. Jag låg på exakt BMI 40 och ville inte bli nekad för att man veckan innan hade fått nån vinterkräksjuka eller nåt. Chips och wienerbröd är mitt bästa tips Sen gick jag upp ett par kg till mellan bedömning och OP, slutade på 43. Det är helt sjukt att man ska behöva äta upp sig på det här sättet, men handlar det bara om ett par kg så tycker jag att det är helt OK även om det är en belastning för kroppen. Det är ju övergående.
  • Mli79

Jag räknar min viktnedgång från OP eftersom jag inte hade nån flytperiod innan.

Både tråkigt och skönt att höra att flera har problem med yrsel. Min är lite bättre än vad de har varit i ett par dagar, skönt att inte känna sig svimfärdig bara för att man rör sig. Jag vägde mig idag, trots att jag bara har vägdagar på onsdagar, och upptäckte att jag tappat ett kilo sedan i onsdags. Då är det ju inte så konstigt att man reagerar med yrsel, eller? Så nu mindre än 12 veckor efter OP så har jag tappat 25kg.

• Mli79
    littlemisstrouble skrev 2010-08-23 08:38:15 följande:
    upplever alla yrsel efter op? är det något som sitter kvar alltid eller?
    Jag har mycket yrsel, både som blodtrycksfall och vid andra lägesförändringar. Jag kan bli svimfärdig bara av att gå tre trappsteg nedåt. I mitt fall blir det ofta bättre framåt kvällen och värst på förmiddagen, antar att det blir bättre kvällstid för att jag ätit under dagen. Skitjobbigt i perioder, men jag antar att det blir bättre när vikten stabilserar sig lite.
  • Mli79
    Ölandstokan skrev 2010-08-26 13:27:56 följande:
    Ska bara berätta att jag var på bedömning i kalmar idag och blev godkänd för en op.
    Så himmla glad och vilken lättnad när jag gick där ifrån

Så nu e det bara att vänta X antal månader för Op.
    grattis!!
    Hur många månader beräknar dom innan OP?
  • Mli79

En kanske konstig fråga som kanske inte alls har med OPn att göra.
    Efter OPn så har jag upptäckt att det är äckligt att tugga vissa saker, speciellt saker med keso, ungsbakad lax, kyckling, kött och liknande. Det känns på tänderna typ som om man skulle tugga i folie och den känslan sitter kvar jättelänge. Skitjobbigt eftersom det gör att jag inte kan tugga ordentligt, och det resulterar i att jag undviker att äta sånt som jag tycker om. Jag funderar på om det kan vara någon mineralbrist som kan ge förändring i enzymerna i saliven? Eller så har det som sagt inte alls med OPn att göra, bara att det kom samtidigt.

• Mli79
    V P E skrev 2010-08-26 16:34:44 följande:
    Gaaah! Som att tugga på folie?? Jag ryser!
     Inte roligt för dig.
    Jag ska köpa Sensodyne imorgon och se om det hjälper.
  • Mli79
    PandaPanda skrev 2010-08-26 23:38:30 följande:
    Välkomna på viktträff! Vi träffas denna gången hemma hos Linda och Anders! Tid: 20 september kl 18.30! Plats: Smedsvängen 17, 2 vån (Teleborg centrum) i Växjö! Vi bjuder på enklare fika. Vill ni ha något matigare så ta med det sjäva! Är ni intresserad av att går på denna träff så hör av er m.m. LINDA OCH ANDERS!
    Tack för inbjudan, vi har fått den ett par gånger nu. Jag tycker att det börjar bli lite tjatigt vid det här laget. Och om det är så att du väntar på en reaktion innan du slutar posta inbjudan så kan jag ju bara tala för mig själv: Tack, men jag är inte intresserad.
  • Mli79
    1638 skrev 2010-08-28 19:31:39 följande:
    Nu e jag i mål!
    27/1 - 28/8
    Har på denna tid tappat 39,5 kg o väger nu under 70 o det var till 70 jag ville...
    Är 175 lång o med nuvarande vikt på 69.5 kg så är jag mer än nöjd...
    På så kort tid... trodde jag ju aldrig
    Men kroppen väljer ju själv när den är klar så vem vet.....
    men för min del får det avta nu, känner att även muskelmassa börjar försvinna o nu räcker det....
    Ville bra dela med mig....
    Grattis! Längtar tills jag är där, mitt mål var att gå ner 45 kg och jag hoppas att det går lika fort  som för dig. Hur mycket har du gått ner per vecka (om man bortser från de första veckorna som man kan tappa mkt på)?
  • Mli79
    SilverEmma skrev 2010-08-29 10:13:17 följande:
    Hallå! Måste bara fråga...kanske självklart för vissa men jag undrar. Då gränsen på BMI är på 35 i skåne, måste jag då operera mig här? Kan jag bli nekad om jag t ex vill bli opererad i sthlm för att jag då väger för lite?

Vad rekommenderar ni? Att man kör på vårdgarantin och hamnar var som helst eller kör på fritt vårdval och bestämmer sjukhus?

//väntar fortfarande på bedömning 
    När jag fick min remiss i Skurup så var det ett BMI på 40 som gällde, och det gällde även på Ersta om Skåne skulle betala operationen. Har skåne sänkt till 35 nu?

Personligen tycker jag att det är viktigt att ha möjlighet att påverka vart i EU jag vill bli opererad, så jag valde det fria vårdvalet. Och generellt verkar det ju vara det snabbaste alternativet för många.
  • Mli79
    prickelina skrev 2010-08-29 18:28:12 följande:
    Stövlar är ju helt klart en av hägringarna! Jag har beställt ett par som ska vara mina "motivations stövlar" att komma i

Jag håller med, snygga stövlar är något jag ser fram emot! Men jag vågar inte köpa några än, min kropp är inte sig lik förra gången jag hade den här vikten. Då vet jag att jag kunde ha typ vilka stövlar som helst, men nu går det inte. Det är bara typ 2-3 cm som jag har minskat runt vaden på mina -25 kg.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)