• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Kul med en tråd för bilder, jag ska nog ta och bidra där när jag har tappat 3 kg till, dvs 40 kg totalt.
    Jag har gjort något som jag aldrig har lyckats med under tidigar bantningskurer - slutat väga mig. Sååå skönt att slippa den där vågen och faktiskt inse att vikten inte längre är något större problem - jag är nöjd där jag är just nu. Jag mäter mig fortfarande, men det är mest för att se om träningen ger något resultat.  Jag har inte hunnit träna alls så mycket som jag hade hoppats på under hösten. Men nu i januari börjar jag på Lunds universitet, och där brevid ligger ju Gerdahallen! Med mitt schema så kommer jag att hinna träna flera dagar i veckan. Nu har hoppet att nå målvikten innan sommaren åter väckts!
    Såg att det var någon som undrade om storlekar, jag köpte inte kläder under de första månaderna efter min OP eftersom jag ändå bara hade typ sommarklänningar med smock och leggings.  Men nu 7 månader senare så har jag minskat från strl 52/54 till 44/46. Tyvärr så hänger min mage en del, dock inte så mycket som jag hade befarat, så att köpa vanliga byxor är svårt. Har typ 46/48 över magen och 42/44 över rumpan. Tack och lov för leggings och jeggings!!

• Mli79

Fy vad mitt kvällsmatsug är tillbaka. Det höll sig borta länge, men nu är det tillbaka. Jag äter regelbundet och bra mat, men ändå är jag som konstant hungrig. Mättnadskänslan när jag äter håller i sig typ 45 minuter, sen är det dags att kolla i skåpen igen. Om jag känner efter så är jag nog egentligen inte särskilt hungrig utan bara sugen på något. Skitjobbigt! Det var ju såhär jag gjorde för att gå upp alla kilon, vill inte göra om det.  Jag löser det hitills med att dricka massor med vatten och te och att fylla på med lite frukt och grönsaker mellan de "riktiga" målen. Jag ska kämpa med att äta min mat långsammare och se om det hjälper. Snart så blörjar skolan igen och den normala vardagen och då hoppas jag att jag kan komma in i bra rutiner igen.

• Mli79
    kurilill skrev 2011-01-04 20:12:35 följande:
    Hur länge sen opererade du dig?
    7 månader sedan
  • Mli79
    Zodic skrev 2011-01-04 23:52:59 följande:
    Jag har också det, fast brukar gå iaf 1,5-2 timmar mellan, men dricker en hel del te och äter knäckebröd. Det kan man väl ändå äta en del utan att det är så onyttigt? 
    Jag dricker också mycket te, det stillar suget litegrann. Sen blir det också knäcke, morötter och sånt. Förut så gick man ju loss på allt man hade hemma (botten var nått när jag trycke i mig en öppnad årsgammal tub marsipan för nåt år sedan), Jag tror inte att detta påverkar min viktnedgång direkt, speciellt inte om man tar bara grönsaker. Knäcke är lite farligt för jag är en riktig bregott-knarkare. Jag ser till att ha typ mjukost/räkost hemma så att jag aldrig behöver ta Bregott. 

kurilill skrev 2011-01-05 00:11:03 följande:
    Går du fortfarande ner i vikt? Är så himla rädd att det här ska bli ännu ett misslyckande - rasa i vikt och sen gå upp igen. Är du sugen, men kan inte äta lika mycket som förr eller skulle du kunna äta lika mycket nu igen om du ville?
    Jag har stått still i vikt/gått ned väldigt lite under typ två månader. Har hitills tappat 37 kg på 7 månader (inkl platån) så jag är inte orolig för platån. Men jag är ju rädd att det ska spåra ur och att jag ska äta upp mig igen. Jag vet dock om att mitt ätbeteende är i botten ångestdämpande, och nu när jag inte har sysselsatt hjärnan med någon skola den senaste månaden så blir det svårare att stå emot maten. Jag känner att jag måste vara noga med att äta långsamt och känna efter när jag inte behöver äta mer. Det tragiska i det hela är att min karaktär  är så svag så att jag måste gå ut och slänga maten direkt när jag känner mättnad, annars äter jag upp resterna ändå trots att det verkligen tar emot i magen. Dessa dåliga dagar blir det så tydligt att en magOP inte ändrar ens tankar och beroende.
  • Mli79
    kurilill skrev 2011-01-05 12:37:00 följande:
    Det är det där jag går och tänker mycket på just nu. Jag har ett sjukt ätbeteende. Det har pendlat mellan att svälta mig själv till att överäta och spy, nu överäter jag utan att spy. När jag spyr blir jag sådär matt och får en känsla av tillfredställelse, nu måste jag äta tills jag känner mig sprickfärdig för att komma dit. Det känns som att jag måste ta tag i det beteendet, annars kommer jag ju gå upp igen..
    Jag vet precis vad du menar. Jag har en jättebra kognitiv samtalsterapeut som har hjälpt mig supermycket, utan henne så hade denna operationen gått åt skogen. Hon har gett mig självinsikt och redskap för att hantera mina dåliga sidor. Om du inte redan har tagit kontakt med någon inom psykiatrin/psykolog/terapeut så rekommenderar jag det, det kommer att underlätta massor i det framtida arbetet.
  • Mli79
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-05 21:36:52 följande:
    Jag har varit opererad i 10 månader, och jag har tappat mer än hälften av mitt hår , skittrist, men det växer ut igen. Jag ser redan en massa strån sticka ut på skallen (= det börjar växa igen ).

Samma här, började tappa efter typ tre månader. Nu efter 7 månader så börjar det växa ut igen. Jag har ett ställe där jag tappar mer än på andra ställen, det var likadant vid graviditeterna. På vänster sida, vid tinningen och upp så det blir en "vik". Där är det tunnt, och det nya som växer ut blir som en lugg. Snyggt Men det känns inte så mycket ändå, jag har ju klippt håret från en längd som räckte till mitten på ryggen till kort page. Så det är stor omställning ändå.

• Mli79
    frökenKAJO skrev 2011-01-06 17:37:01 följande:
    En fråga till er som genomgått op och som är så gott som klara med er viktminskning- hur ser era kroppar ut?

Om jag jämför min "nya" kropp med hur jag sett ut tidigare som smal så är jag ju helt klart slappare och hängigare trots att jag tränat en hel del det senaste halvåret. Det är dock svårt att avgöra om jag har häng i klass med bukplastik-kriterierna- ingen aning alls faktiskt.

Om jag står upp ser kroppen helt okej ut. Däremot om jag ligger i "plankan" eller står på alla fyra hänger det bedrövligt om skinnet runt bålen.

Hur är det för er andra?
    Nu är jag ju inte riktigt klar än, 37 kg är borta men har typ 15 kg kvar tills normalvikt. Mitt skinn på armar och ben är helt OK, men min mage är inte snygg. Jag mätte hänget nyligen och som det verkar skulle jag nog kunna få till en OP. Ska höra med läkaren om det till sommaren. Och som du säger hänger skinnet riktigt mycket när man lutar sig framåt, eller i mitt fall så är det som en deg. Har nog ganska mycket fett kvar på magen som sitter "löst". När jag står upp så börjar mitt häng från höftbenet typ. Tack vare min degmage så kan jag inte ha vanliga byxor utan bara jeggings/leggings. Jag har typ 42 runt ben och rumpa och 46/48 runt magen. Detta stör mig verkligen, jag får se vad som händer med kroppen nu när jag äntligen ska börja träna, och så kanske platån ger sig snart då också så jag kan tappa de sista kilona.
  • Mli79

Jag fick igång min våg idag, trodde att den var helt kass. Men den vaknade till med lite nya batterier, de jag hade satt i tidigare var tydligen inte nya.. jaja. Med ångest ställde jag mig på vågen eftersom jag befarat att jag gått upp under jul och nyår eftersom jag mest bara ätit skräpmat och dessutom väldigt oregelbundet. Blev skitglad att jag faktiskt hade gått ner 1,5 kg trots mitt dåliga intag! 
    Jag räknade lite på kaloriintaget idag, vet att man inte ska det som opad, men ändå.. Räknade ut att jag får i mig minst 500 kcal om dagen i onödan med vitt bröd och bregott, dvs mitt "knark". Så nu får det vara nog med det. Fram till den första mars ska jag helt utesluta bregott och vitt bröd och ersätta det med knäcke alt "grova sulor" och mjukost. Inget nerköp rent smakmässigt eller hälsomässigt.  Lyckas jag med det så ska jag belöna mig med en helkroppsmassage Jag måste dra på så ordentligt för att lyckas bryta en dålig vana.

• Mli79
    Lalalong skrev 2011-01-07 15:01:36 följande:
    Alltså jag trodde att min hjärna ändå hängt med rätt så bra, för jag tycker ju att jag är skitsnygg trots att jag fortfarande är fet. Trots att jag ändå är helt överlycklig att jag kan ha XL nu lixom och handla på många vanliga avdelningar och tycker att det är bra att jag "insett" det om ni förstår vad jag menar... Många har ju svårt att se förändringen själv, men jag tycker verkligen jag hängt med i skallen... 

Ändå så inser jag att jag inte har det... Jag trodde jag hade strl 50 nu eller XL i överdelar (typ... 48/50?) och är helt överlycklig!!! Så var jag in på Lindex när jag var i Oslo i helgen. Dom hade lite annan rea där och jag provade en klänning i strl 50.
    För stor!!! Förvånad. Fanns ingen i 48 så jag kunde inte prova.. 

Gick in på Vero Moda för att min kompis ville kolla där. Visst att jag kan ha XL på H&M och ibland på Gina Tricot... Men dom är väl stora i sina storlekar förmodligen. Kläder från Vero Moda (Only heter väl märket) kan jag ju inte ha ännu kände jag. Inte en chans. Min kompis tar fram en snygg top och frågar om jag inte ska prova, den är i XL. Som vanligt svarar jag "Näää gud... det kommer ALDRIG att gå!". Hon tvingade in mig i provrummet och resultat: För stor!!!! Så jag kom hem med en top från Vero Moda i strl L.
    Nu har jag överhuvudtaget inga tankar på att jag drar storlek L. Det vet jag att jag inte gör. Den måste varit stor i storlek. Men alltså jag måste börja vakna till och inse vad som händer!!!  
    Skitkul att det går så bra för dig!
    Alltså, jag kan bara ha vissa plagg i XL/46 på HM, men hos Lindex har jag 44. Jag vet fler som tycker att HM är små i storlekarna.
  • Mli79

Jag fick ett erbjudande från viktklubb att vara med gratis i en vecka för att kolla in deras nyheter. Tänkte att det kunde ju vara kul att se hur mycket man äter i kalorier på en dag och hur mycket det man tränar förbränner. Hitills ligger jag på minus 200 kcal idag! Och då har jag ätit 4 mål undertiden jag har renoverat och fixat i stallet. Måste tänka på att äta lite mer näringsrikt.
    Jag är lite sugen på att vara med där i ett par månader tills jag har nått min målvikt. Inte för att räkna kalorier, utan för att känna mig lite mer delaktig i processen, typ. Lite mer normal

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)