Inlägg från: lisalove |Visa alla inlägg
  • lisalove

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

V P E skrev 2010-07-09 21:44:58 följande:
    Jag ska opereras på Sophiahemmet 10 aug, men bor i andra änden av landet. Jag flyger ner kvällen innan, betalade runt en femhundring per flygbiljett, övernattar på Rest&Fly (645 och tar Arlanda Express och tunnelbanan sen...  det blir enklare och billigare än att bo i stan, vardagar är ju dyra. Enklare eftersom det är raka spåret till sjukhuset sen. Jag vet inte om man kan få ersättning för resorna, men det är ju en överkomlig summa pengar det handlar om...
    Har du kommit till Sophiahemmet via vårdgarantin, så står ditt landsting för resorna i efterhand. Prata bara med reseservice. Har du valt att flytta din remiss själv (alltså fria vårdvalet) får du stå för resorna själv.
  • lisalove
    Ummi07 skrev 2010-07-10 19:46:18 följande:
    Jag undrar lite om det här med vårdgarantin....
    jag fattar nada känner jag. Som jag då förstod på det infomöte jag varit på så gäller vårdgarantin från VC besöket tills infomötet, o det var ju drga veckan så jag kan ABSOLUT inte klaga, men nu så finns ingen vårdgaranti då jag väntar på att kallas till läkaren för "bedömmning". Men sen då...Om jag nu får ett ja... Jaha ska jag då vänta dessa 90 dagar eller vad det är o om jagi nte får OP tid under den tiden så kan jag efter 90 dagar åberopa vårdgarantisn o får bli OPad där det går så for som möjligt? Eller måste man vara på o åberopa vårdgarantin innan tiden löpt ut? O hur kan man det????
    Det går runt lite nu i mitt arma huvud... :)
    Jo nu kan du åberopa vårdgarantin. Du ska inte behöva vänta mer än 90 dagar för att få träffa kirurgen. Man behöver inte vänta ut sina 90 dagar innan man åberopar vårdgarantin.
  • lisalove
    Elliz45 skrev 2010-07-11 17:12:55 följande:
    Kan de neka att jag får remissen och en betalningsgaranti skickad till ett sjukhus med kortare kö?
    Så fort remissen är registrerad på ditt hemsjukhus, så kan de inte neka om du begär att remissen ska flyttas.
  • lisalove
    monixxx skrev 2010-07-12 07:41:16 följande:
    Besviken! Varit bortrest i 4 dagar och inte ätit onyttigt, men har inte gått ner ett hekto ens dessa dagar, opererades för snart 2 veckor sedan, ätit lätt-tuggat efter 1 veckas flyt.
    Är detta som det ska???
    Vart var det nu man skulle skicka in sina resekvitton från tåg/hotell/bil från op.resorna?

Ha det gött i värmen!{#emotions_dlg.flower}
    Till ditt landstings reseservice. Du måste styrka med vårdintyg. Jag har själv funderat på om kvittot från när jag träffade narkosläkaren räker eller vad jag ska skicka in.
  • lisalove
    trollbottom skrev 2010-07-14 06:21:59 följande:
    Någon som har numret till Ersta? Tänkte att jag skulle ringa och kolla att min remiss kommit fram.

Finns det något som gör att man kan snabba på det lite. Psykisk ohälsa eller annat spännande?
    Detta nummer ringde jag första gången. Det är för utomlänspatienter. Kontakta vår koordinator:
    Telefon:08-714 64 00
  • lisalove
    hot fuss skrev 2010-07-14 13:21:45 följande:
    halloj tjejer

här har jag 1 kilo till målvikt nu. är nere på normal-bmi o har totalt gått ner 47 kilo på mina snart 7 mån som opad.
    känns jättebra.

tyvärr kommer jag väl gå upp en del igen nu eftersom det tydligen flyttat in ett pyre i min mage men det är smällar man får ta. de rasar väl av igen efter förlossning
    Härligt jobbat! Måste kännas fantastiskt att snart vara normalviktig och Grattis till pyret
  • lisalove
    Fragile Angel skrev 2010-07-14 14:43:03 följande:
    Jag har förstått att det är BMI 40 som gäller nästan var stans nu (jag hoppas att jag har fel)...
    Jag har för mig att någon här i tråden nyligt skrev att skåne hade 35.
  • lisalove
    frökenKAJO skrev 2010-07-14 18:50:43 följande:
    Är det någon här som lider av migrän?
    Jag glömde fråga om medicinering i samband med min operation, tänkte inte på det eftersom jag inte tar den medicinen regelbundet.

Jag har behovsmedicin utskriven; imigran och diklofenak, och har förstått att diklofenaken väl inte är en höjdare att ta efter en sådan här operation. Samtidigt kan jag inte ignorera min migän när den dyker upp då den är helt överjävlig.

Jag ska ringa och höra med SH imorgon men tänkte kolla om ngn här inne vet något?
    Fast jag fick diklofenak utskrivet när jag lämnade ersta. Skulle äta 3 gånger/dag de 3 första dygnen. Det är klart att det ökar ju blödningsrisken något, men om det är bara vid enstaka tillfällen ska det inte spela någon större roll.
  • lisalove
    malme73 skrev 2010-07-15 08:48:59 följande:
    Så om man flyttar sin remiss till Ersta och har en BMI på 36 så kan bli nekad på Ersta men godkänd i skåne???
     Ersta har också sin gräns vid BMI 35.
  • lisalove
    SilverEmma skrev 2010-07-15 11:08:07 följande:
    Det gick bra idag!! Läkarens första reaktion när jag sa att jag ville diskutera magsäcksoperation var: "Men du är ju inte så stor!" Jag bad hene gissa vad jag väger och hon gissade på 25 kg mindre...tror inte hon skulle ljuga för att vara snäll heller så jag antar att mitt fläsk sitter bra fördelat på mig.

Jag ska få en remiss skickad iallafall, kommer få träffa en kirurg för vidare diskussion inom tre månader, kan ta något längre tid då det är sommar! Läkaren idag trodde inte det skulle vara några problem att få igenom det, hon ansåg att jag var en perfekt patient för en sån operation!  Är så glad nu!!
    Grattis!!
    malme73 skrev 2010-07-15 11:10:56 följande:
    Tack snälla för snabbt svar. Då slipper jag ringa o flytta den...
    Varsågod
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)